MammaHela skrev 2012-11-20 06:48:03 följande:
Jo, pappan måste skriva på vid namnbyte om det är hans namn. Även om man har ensam vårdnad.
det måste vara något nytt... för när min väninna bytte namn på sina barn (måste varit 2005) så behövdes inte pappans underskrifter. Min advokat sa samma sak till mig när vi diskuterade att min son vill heta samma som jag och maken gör "får du ensam vårdnad behövs inte pappans underskrift", så konstigt.
Har man inte vårdnad så har man ju heller inte beslutsrätt gällande barnet, bara umgängesrätt (och det är ju inte så bara iofs). Jag menar inte att du har fel, tycker bara att det är ytterst underligt då den andre förälderns underskrift inte behövs på NÅGRA andra papper och den inte heller har rätt att få ut tex journaler eller annan info om den inte har vårdnad.
I VILKET FALL - åter till ämnet... även mitt ex försökte "hämnas" genom att stämma mig på urkundsförfalskning, han menade att jag skrivit under ett papper från försäkringskassan där han flyttade över 20 föräldradagar på mig. Något jag inte ens visste att han hade gjort (uppenbarligen hade han glömt det också) enligt polisen var det solklart att han INTE skrivit under pappret, jag blev intagen för förhör och gav min story. Att jag hade bett honom skriva över, gett honom pappren (detta var då vi fortfarande levde ihop) han se nej och sen blev papprena liggandes (antog jag) men vips så hade jag 20 dagar extra. Jag visste ju inte om det utan när jag efter vår separation gick till FK för att kolla hur många dagar jag hade kvar så fick jag veta "pappan skrev ju över 20 dagar till dig också" och så ett datum. Då skrev jag tillbaka dem på honom direkt för jag ville inte ha något tjafs..... så dagarna hade han ju och ändå polisanmälde han mig.
Vad hände då?? Jo trots att polisen med största säkerhet menade att han INTE skrivit under (vem fan hade gjort det då undrar jag) så lades det ner direkt efter förhöret med mig pga brist på bevis. Den kvinnliga polisen som ringde upp mig sa till och med att det var ganska tydligt att det handlade om smutskastning i samband med skilsmässa..
Det är inte ovanligt att det händer sånt här när man separerat (tyvärr) och barn är inblandade. Jag tror inte du behöver vara orolig TS men för säkerhets skull kontakta en advokat så att du har stöd bakom dig.