• Anonym

Ex vill hämnas. Anmäla mig för urkundsförfalskning?

För 2 år sen bytte jag efternamn från pappans efternamn till mitt efternamn på vårt barn som jag har ensam vårdnad på. Pappan är knarkare och har aldrig haft något intresse för sitt barn. Vi båda två gick med på att byta efternamn till mitt efternamn på barnet då jag skickade papper till honom som han fick skriva under med signatur och skicka tillbaka till mig som jag sen gick in med till skatteverket och efternamnet blev bytt.

Nu efter två år ångrar pappan sig och vill byta tillbaka efternamnet till sitt och hotar annars med att anmäla mig för urkundförfalskning annars. Är det någon som vet hur detta fungerar? Får han göra så? Kan han hitta på att jag har förfalskat hans signatur och få mig fälld? Tacksam för svar!  

• Svar på tråden Ex vill hämnas. Anmäla mig för urkundsförfalskning?
  • Anonym

Då måste han ha bevis.... har han det?

• Anonym (förbryllad)

Han kan anmäla dig.

Om det påstådda brottet utreds (och förmodligen blir det det eftersom urkundsförfalskning är allvarligt) och det visar sig att han djävlas blir det trist för honom. Det är allvarligt att anmäla brott man vet inte har begåtts. Lika allvarligt som urkundsförfalskning ungefär. Så är det hans namnteckning så kan du bara luta dig tillbaka för han gör ett rejält självmål. 

• Anonym
    Anonym (förbryllad) skrev 2012-11-19 21:35:20 följande:
    Han kan anmäla dig.

Om det påstådda brottet utreds (och förmodligen blir det det eftersom urkundsförfalskning är allvarligt) och det visar sig att han djävlas blir det trist för honom. Det är allvarligt att anmäla brott man vet inte har begåtts. Lika allvarligt som urkundsförfalskning ungefär. Så är det hans namnteckning så kan du bara luta dig tillbaka för han gör ett rejält självmål. 

Jo men hur bevisa det då? att det är hans? han kan ju lika gärna kludda vad som hellst som sin signatur som inte liknar just den på pappret :/ men har liksom gått 2 år, då borde han ju anmält mig tidigare tycker man att rätten ska tycka isåfall.
  • Anonym

Jag kan ju inte bevisa att signaturen inte är falsk och han kan inte bevisa att den är falsk :/

• stresss
    Anonym skrev 2012-11-19 21:39:04 följande:
    Jo men hur bevisa det då? att det är hans? han kan ju lika gärna kludda vad som hellst som sin signatur som inte liknar just den på pappret :/ men har liksom gått 2 år, då borde han ju anmält mig tidigare tycker man att rätten ska tycka isåfall.

Det går att göra ganska tillförlitliga analyser av underskrifter. Dessutom finns även andra exemplar av hans underskrift lagrade, t ex i myndighetspapper, id-kort, pass mm så det är inte bara att hitta på ett nytt underskrift.

Det är han som ska bevisa att du har förfalskat, och inte tvärtom.
  • Anonym (förbryllad)
    Anonym skrev 2012-11-19 21:45:00 följande:
    Jag kan ju inte bevisa att signaturen inte är falsk och han kan inte bevisa att den är falsk :/
    Det är varken du eller han som ska bevisa något. Det är polisen som utreder om frågan. I fråga om namnteckningar är det inte så att polisen frågar er vad ni anser om saken utan de skickar iväg underskriften för analys. 

Om de sedan kommer fram till att det är hans egen namnteckning betyder det ju att han medvetet har ljugit för polisen för att bråka med dig. Vilket är straffbart och innebär att han kommer att åtalas. 
  • Anonym

Skrev han under namnbytet eller trodde han att han skrev under något annat?

• slemtorsk i din bralla
    MammaHela skrev 2012-11-20 06:48:03 följande:
    Jo, pappan måste skriva på vid namnbyte om det är hans namn. Även om man har ensam vårdnad.
    det måste vara något nytt... för när min väninna bytte namn på sina barn (måste varit 2005) så behövdes inte pappans underskrifter. Min advokat sa samma sak till mig när vi diskuterade att min son vill heta samma som jag och maken gör "får du ensam vårdnad behövs inte pappans underskrift", så konstigt.

Har man inte vårdnad så har man ju heller inte beslutsrätt gällande barnet, bara umgängesrätt (och det är ju inte så bara iofs). Jag menar inte att du har fel, tycker bara att det är ytterst underligt då den andre förälderns underskrift inte behövs på NÅGRA andra papper och den inte heller har rätt att få ut tex journaler eller annan info om den inte har vårdnad.

I VILKET FALL - åter till ämnet... även mitt ex försökte "hämnas" genom att stämma mig på urkundsförfalskning, han menade att jag skrivit under ett papper från försäkringskassan där han flyttade över 20 föräldradagar på mig. Något jag inte ens visste att han hade gjort (uppenbarligen hade han glömt det också) enligt polisen var det solklart att han INTE skrivit under pappret, jag blev intagen för förhör och gav min story. Att jag hade bett honom skriva över, gett honom pappren (detta var då vi fortfarande levde ihop) han se nej och sen blev papprena liggandes (antog jag) men vips så hade jag 20 dagar extra. Jag visste ju inte om det utan när jag efter vår separation gick till FK för att kolla hur många dagar jag hade kvar så fick jag veta "pappan skrev ju över 20 dagar till dig också" och så ett datum. Då skrev jag tillbaka dem på honom direkt för jag ville inte ha något tjafs..... så dagarna hade han ju och ändå polisanmälde han mig.

Vad hände då?? Jo trots att polisen med största säkerhet menade att han INTE skrivit under (vem fan hade gjort det då undrar jag) så lades det ner direkt efter förhöret med mig pga brist på bevis. Den kvinnliga polisen som ringde upp mig sa till och med att det var ganska tydligt att det handlade om smutskastning i samband med skilsmässa..

Det är inte ovanligt att det händer sånt här när man separerat (tyvärr) och barn är inblandade. Jag tror inte du behöver vara orolig TS men för säkerhets skull kontakta en advokat så att du har stöd bakom dig.
  • Hemligkvinna

Skatteverket brukar jämföra med tidigare underskrifter. De sparar inscannade kopior i sitt datasystem.

När min man blev utsatt för bedrägeri, så jämförde de underskrifterna direkt mot äldre. I vårt fall hade någon annan skickat in papper i hans namn och ändrat hans bokföring, så att de kunde få hans post med bankkortet de ansökt om hos icabanken.

• Anonym

det blir ju ord mot ord. men de lär ju jämföra hans namnunderskrift med tex ID-kortet...
    har du sms/mail eller så där han sagt att han ska anmäla dig fast han skrivit själv under? 
    eller annat bevis på att han vill djävlas med dig?

hoppas det löser sig enkelt för dig! 

Svar på tråden Ex vill hämnas. Anmäla mig för urkundsförfalskning?