• gealach

När kunde era barn klockan?

Vet inte om det är riktigt rätt ställe för tråden, men i alla fall... 

Hur gamla var era barn när de lärde sig klockan? Anledningen till frågan är en diskussion här hemma nyligen samt att jag minns att min mormor var så himla orolig att jag inte skulle kunna klockan när jag började skolan att hon köpte en leksaksklocka till mig i julklapp. Sedan satt mamma med kväll efter kväll vid köksbordet och tragglade. Hon har sedan berättat flera gånger hur hopplöst det var för att jag var så ointresserad (tacka 17 för det när jag sedan, då jag väl började skolan, hade något vansinnigt svårt för matte och siffror och klockan var bland det absolut jobbigaste).

Så min fråga är om de hade rätt, kan "alla" barn klockan när de börjar skolan eller var det de som var nojiga? Jag har inget minne av ifall mina kompisar kunde eller inte, så jag kan inte komma ihåg att jag var annorlunda när jag började skolan.

• Svar på tråden När kunde era barn klockan?
  • K med lilla E

Jag har aldrig lärt mina barn klockan innan de börjat skolan, yngsta går i tvåan och nu kan hon klockan, inte helt och hållet men absolut så att det räcker. Jättefånigt tycker jag att träna sånt innan de ens börjar skolan, skulle aldrig falla mig in...

• Emeraldy
    K med lilla E skrev 2012-11-26 15:26:36 följande:
    Jättefånigt tycker jag att träna sånt innan de ens börjar skolan, skulle aldrig falla mig in...

Fast du får det ju att låta som att man sitter med piskan och tvingar sina barn att lära sig nåt Obestämd Min dotter har varit grymt intresserad av bl a klockan sen hon var kanske fyra år, då är det väl inte så konstigt om hon kan den när hon är sex?
  • Persi

Barn går i skolan för att lära sig. Så jag förstår inte hysterin och stressen med att lära barnen skriva, räkna, läsa m.m innan de börjar skolan  

,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Emeraldy
    Persi skrev 2012-11-26 16:10:16 följande:
    Barn går i skolan för att lära sig. Så jag förstår inte hysterin och stressen med att lära barnen skriva, räkna, läsa m.m innan de börjar skolan  

Med risk för att låta tjatig... Om barnet själv visar intresse, ska man då ta död på det intresset, eller vadå? Min dotter kunde läsa när hon var 5 år, för att hon själv var intresserad!! Hon har haft oerhört lätt för att lära sig läsa och skriva. Sen har hon andra grejer som hon varken är intresserad av, eller har lätt för, och självklart skickar vi inte henne på träningsläger för att lära dessa grejer. Men att skriva att man är hysterisk för att man har ett barn som kan läsa, eller kan klockan innan hon börjar skolan, tycker jag är lite väl magstarkt.
  • Persi
    Emeraldy skrev 2012-11-26 16:12:50 följande:

Med risk för att låta tjatig... Om barnet själv visar intresse, ska man då ta död på det intresset, eller vadå? Min dotter kunde läsa när hon var 5 år, för att hon själv var intresserad!! Hon har haft oerhört lätt för att lära sig läsa och skriva. Sen har hon andra grejer som hon varken är intresserad av, eller har lätt för, och självklart skickar vi inte henne på träningsläger för att lära dessa grejer. Men att skriva att man är hysterisk för att man har ett barn som kan läsa, eller kan klockan innan hon börjar skolan, tycker jag är lite väl magstarkt.
    Fast det är ju tydligt att ts INTE var intresserad av att lära sig klockan.. Varför skulle de då försöka tvinga henne till att lära sig? Anledningen "hon behövde kunna det innan hon gick till skolan och lärde sig" är inte logisk alls..
    ,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸- Dastan, Delshad, Daria, Shirin, Samira, Shervin-,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸
  • Persi

Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen.. Och TS inlägg.. Och så slår du ihop 1+1. 

Jag och TS pratar om tvång och stress, men du skriver ett kritiskt inlägg riktat mot mig som handlar om stimulering.

• Emeraldy
    Persi skrev 2012-11-26 16:31:26 följande:
    Jag föreslår att du läser mitt inlägg igen.. Och TS inlägg.. Och så slår du ihop 1+1. 

Jag och TS pratar om tvång och stress, men du skriver ett kritiskt inlägg riktat mot mig som handlar om stimulering.
    Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade. Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde att alla som har små barn som kan saker man vanligtvis lär sig i skolan, har "tvingat" på dem kunskapen. My mistake.
  • Videung

Bonusbarnethar just lärt sig klockan och knyta skorna och han är 11 år

• Persi
    Emeraldy skrev 2012-11-26 16:35:24 följande:
    Jag ber om ursäkt om jag missuppfattade. Jag tolkade ditt inlägg som att du trodde att alla som har små barn som kan saker man vanligtvis lär sig i skolan, har "tvingat" på dem kunskapen. My mistake.

Absolut inte! :) Stimulation är bra, tvång är bara tragiskt tycker jag...
  • Mrs Green

Min 7-åring är totalt ointresserad av att lära sig klockan (fast hon gillar att lära sig allt annat...). Hel och halvtimmar går väl hjälpligt, men inget mer. 

• Marie30

Min son går i ettan och de går igenom klockan i skolan nu, dvs början av vårterminen. De flesta barnen verkar inte ha kunnat den innan vad jag förstår. 

• cosinus

Min tjej i tvåan kan klockan.

Min kille i sexårs kan det inte. Han har ett visst hum, kan säga hel och halvtimmar men nej, han kan den inte helt och jag tror inte han kan omsätta digitala tider till analoga. Att micron säger 17:30 är inget han mappar till halvsex.

• Coruscant

Min 4-åring kan den lilla timvisaren och vet alltså vad klockan är ungefär. Han kan inte översätta minutvisarens position till tid (ännu), men berättar var den är - så han kan säga "före åtta på sjuan" eller "efter fyra på tvåan"

• Flickan och kråkan

Att verkligen kunna klockan kräver ju en hel del förståelse. Min nyblivna 5-åring har länge kunnat heltimmar och förstått före och efter helslag. Det är dock först nu han börjar fatta halv. Sitter inte ännu men han har börjat fatta....fatta att det handlar om att det gått en halv timme dvs ett halvt varv för minutvisaren som går ett varv på en timme. Analog klocka. Han kan heller absolut inte synka med digital. Han har inte greppat systemet efter 12. Han har lärt sig vissa klockslag som att 19.00 är 7, men ingen helhet. Han har heller inte greppat att 30 minutr är det samma som en halvtimme. Mycket kvar tills han kan klockan även om jag ändå tycker att han har en del koll .

• UnikFamilj

Min äldsta är 6,5 och kan hel- och halvtimmar i alla fall rätt bra, och resten börjar komma på plats. När nummer två var strax före fyra (typ 3 år och 10 månader kanske) så kunde vi konstatera att han kunde klockan fullt ut, jag tippar på att han lärde sig nån gång vid 3-årsåldern. 

Svar på tråden När kunde era barn klockan?