Emmagbg skrev 2012-10-31 09:20:21 följande:
Hej
Jag helammar min två-månaders men ska nu bort på måndag, måste hjälpa till med en sak på jobb och kommer vara borta ca 6 timmar.
Jag funderar på att pumpa, men då är frågan när?
Han äter på båda brösten på varje mål, så pumpar jag tar jag ju ett mål från han?
Kan man ge ersättning eller förstör de?
Jag har hört att de kanske inte vill ta bröstet sen för de e lata men om jag ska pumpa och ge kommer jag ju ge de på flaska med och de blir väl samma sak?
//Förvirrad
Pumpa efter varje amning. Du kommer inte få ut så mycket, men du kan slå ihop mjölken (se till att frysa den allt eftersom), och på det sättet få nog tills på måndag. Genom att pumpa i slutet av varje amning får du också ut den fetaste mjölken som mättar bäst, så din lille kommer att bli mätt på mindre än vanilgt på det sättet. Om du pumpar så att det finns 2 dl kommer det räcka mer än väl till en matning.
Angående nappflaska - köp en napp med det absolut minsta hålet. Om du inte rutinmässigt ger flaska brukar det inte störa amningen, det är om de blir vana vid flaskan som det kan bli problem. Om du är riktigt orolig kan du be din partner mata med kopp eller medicinspruta (man stoppar in lillfingret i munnen på bebisen och droppar mjölk på fingret så att det rinner in i munnen på bebisen medan han eller hon suger). Det är lite jobbigare för den som matar, såklart.
Pass upp med ersättning, din bebis kan få ont i magen och bli förstoppad (eller i allra värsta fall få en allergisk reaktion (det hände en vänninna till mig, hela bebisen svullnade upp och de var tvungna att spendera två dagar på sjukhus, och efteråt fick hon inte dricka mjölk under hela tiden hon ammade. Tydlgen hade mjölken i ersättningen satt igång allergin...)). Att ge ersättning en gång kommer knappast sabba amningen, dock.
Tänk på att försöka pumpa en gång medan du är borta på din jobbgrej för att hålla produktionen uppe. Om du tar med dig en liten frysvälska kan du ta med dig mjölken hem efteråt och ha i frysen (3 månader ungefär) som back-up för liknande situationer.
Lycka till!