• NenneLo

Vet du hur du genomför hjärt-och lungräddning på ett barn?

Som frågan lyder, vet du hur du genomför HLR på ett barn?

2011-09-13 Loke
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du hur du genomför hjärt-och lungräddning på ett barn?
  • finallly

Nej,
    Gick nyss en HLR kurs genom min utbildning. Väldigt lärorikt! Ska absolut gp en HLR kurs för barn.
    Det borde alla föräldrar göra. Skäms över att min unge är 20mån och jag inte gått kursen än. 

• mandelblomma

japp för jag jobbar med det och har också använt den kunskapen på riktigt, men på sjukhus. Eller jo en gång "privat" då ett litet barn satt i halsen.
    Utbildar dessutom HLR. fast är inte instruktör för barn utan bara för vuxna.

• WSalma

Vi gick en första hjälpen-kurs med inriktning på bebisar och småbarn när jag var gravid. Kan det alltså åtminstone i teorin - hoppas att det funkar i skarpt läge också.

• FabulousMom

Nej. Jag borde ha lärt mig det eftersom jag har en prematur. Egentligen borde väl alla lära sig det kan man tycka, varför ingår inte det på föräldrarkursen man går som gravid, det är ju mest bara massa nonsens som man kan läsa om på nätet i de grupperna.

Det är i alla fall helt klart något jag vill lära mig och jag har ingen ursäkt varför jag inte gjort det. Vanlig HLR har jag gått kurs i 2-3 gånger (i skolan och i jobbsammanhang)  

- Pojke 2008 - Bebis 2013 -
  • BinaBurner

Ja, jag gick en HLR-kurs genom jobbet för några år sedan och när jag själv fick barn fräschade jag upp kunskaperna och visade min man hur man gör också.

• annca

Nej, tyvärr har det inte blivit av att gå nån kurs, men jag borde...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Pissenisse

Om nån av oss som inte gått (än) skulle hamna i en situation där tex en bebis sätter en matbit i halsen. Vad kan ni som gåttkursen tipsa oss om att göra i den situationen?
    Ringa 112 känns som slöserimed tid, men jag kan ju inte bara hänga ungen upponer och börja banka på ryggen heller...

• mandelblomma
    Pissenisse skrev 2012-10-28 02:10:41 följande:
    Om nån av oss som inte gått (än) skulle hamna i en situation där tex en bebis sätter en matbit i halsen. Vad kan ni som gåttkursen tipsa oss om att göra i den situationen?
    Ringa 112 känns som slöserimed tid, men jag kan ju inte bara hänga ungen upponer och börja banka på ryggen heller...
    Här finns det lite text och bilder som visar hur man ska göra. www.vardguiden.se/Tema/Forsta-hjalpen/Forsta-hjalpen-vid-livshotande-olyckor/

Svar på tråden Vet du hur du genomför hjärt-och lungräddning på ett barn?