• sarass

Tips vid allergi?

När vi skaffade katt för 4 år sedan visste vi inte att jag var allergisk. Men så var fallet och jag kan leva med det men min fråga är om någon har tips på hur man kan slippa den ständiga nästäppan utan att behöva ta bort katten. Allergitabletter fungerar inte då jag somnar utav det flesta.. Hur är kortisonspray? Känns kanske sådär att bli beroende utav det..

• Svar på tråden Tips vid allergi?
  • sannaaa

Inga allergitabletter/sprayer r till för att användas hela tiden utan kortare perioder. Du får prova med att vädra ordentligt, och att inte ha katten i ditt sovrum alls så det blir en frizon för dig.

• lillajag02

Även när du kelat med katten är det ju bra med att tvätta händerna. Inte låta katten vara för nära dig, på det sättet tex ligga intill ansiktet, etc

• Elena87

Min man köpte kortisonspray, gjorde en behandling och han har mått väldigt bra i ett halvår nu..snart ska han göra en till behandling för att han har börjat känna av nästäppan igen..

• sarass

så han använde kortisonspray bara en gång? Är det receptbelagt? :)

• Elena87

Finns på apoteket receptfritt :)

Han gjorde en behandling, tror det var 2 ggr per dag under en vecka. Står på förpackningen.

• sarass

Det ska jag testa!! Jag köpte saltvattenspray oc det hjälper ju i ca 15 minuter! Tack för tipset:)

• Regnig måndag
    sannaaa skrev 2012-10-14 08:02:56 följande:
    Inga allergitabletter/sprayer r till för att användas hela tiden utan kortare perioder. Du får prova med att vädra ordentligt, och att inte ha katten i ditt sovrum alls så det blir en frizon för dig.
    Fel.
    Hur hade du tänkt att multiallergiker ska överleva med din ordination av "kortare perioder"?
    Sanningen är att det är bättre att ständigt äta medicin än att ha ett immunförsvar som hela tiden går på högvarv.

TS.
    Om du blir trött av dem, testa en annan sort. Det kan skilja rejält mellan de olika preparaten.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • SockerStinn

Luftrenare? Det funkar bra mot pollen, men jag vet inte hur mycket av allergen från katt som är luftburet och hur mycket som kommer via kontakt. Borde vara luftburet det mesta? Välj i så fall en sort som astma-och allergiförbundet rekomenderar så den tar stora partiklar (so allergenser är och inte små partiklar som avgaser).

• student2013
    SockerStinn skrev 2012-11-06 22:28:06 följande:

Luftrenare? Det funkar bra mot pollen, men jag vet inte hur mycket av allergen från katt som är luftburet och hur mycket som kommer via kontakt. Borde vara luftburet det mesta? Välj i så fall en sort som astma-och allergiförbundet rekomenderar så den tar stora partiklar (so allergenser är och inte små partiklar som avgaser).

Jag har allergi har en stor luftrenare funkar bra.
Svar på tråden Tips vid allergi?