• Winglur

Känner mig hemsk!

Sonen har varit krånglig i magen sedan födseln (är idag 5 månader) och efter att han visat samma symtom som sin mjölk allergiska storasyster bestämde jag mig för att utesluta mjölkprodukter ur min kost. Det blev inte jätte mycket bättre och jag bestämde för att även utesluta soja vilket han också visade symtom på. Samtidigt uteslöt jag havre vilket jag egentligen inte gjorde avsiktligt, och han slutade då att kräkas, vilket han gjorde ofta innan.
    En vecka senare ungefär åt jag havreprodukter igen och han började kräkas massor, så nu har jag i princip bestämt mig för att börja med Althéra.

Han dricker den utan problem men han blir förbannad ibland och vill hellre ha bröstet, och jag känner mig heeemsk som ger upp amningen! :'( 
    Tänk om det inte blir bättre trots allt och jag har gett upp amningen i onödan?! :S

Och rent praktiskt blir det ju också rätt mkt mer omständigt. Hur tusan gör man när man går ut eller åker iväg någonstans? :O 

• Svar på tråden Känner mig hemsk!
  • purple box

Du är inte hemsk som ger upp amningen. Ni ska båda trivas med den. Det finns fler sätt att trösta barnet utan att ge bröstet. Själv kämpade jag med amning med båda mina men fick ge upp. Kanske blir han arg för att han vill bli matad i en annan ställning? Om amningen känns viktig kan du fortsätta men undvika allt som han reagerat på. Det är upp till dig, ingen annan. Som sagt, ni ska båda trivas och vara nöjda med matningen.

När jag åker iväg brukar jag ha med mig termos med kokt vatten, och pulvret i en burk med doseringsmåttet. Ja, och en flaska också så klart.

• sina

När man går ut någonstans tar man med sig ersättning och flaskor. Vi köpte små burkar som passade i flaskorna, med en portion pulver i,  men annars kan man ju ha en lite större burk med pulver i väskan, och mäta upp för varje måltid. Sen hade vi en flaska med kallt vatten och en termos med varmt vatten. När barnet var hungrigt var det bara att blanda och ge. Det tog en minut eller så att fixa käk.

Ska man någonstans där man vet att det finns micro kan man skippa termosen, förstås.

• CrazyMee

Känn dig inte hemsk!
    Kan inte ge några råd ang amning då jag själv valde att inte göra det över huvudtaget.

Men lite tips om flaskmatning kan jag ge:
    Välling/pulverdoserare är guld värt! Burk med 3 små "fack" att hälla pulver i. Perfekt att ha en måltid i varje "fack" och sen bara hälla över i flaskan. (finns i vanliga mataffärer)
    I Sverige har vi så pass bra kommunalt vatten att man inte måste koka vattnet (många gör det dock ändå första tiden). Själv värmer jag bara i micron till lagom ättemp.
    Termos att ha med när man är ute. Antingen har man 2 (1 med kallt vatten och 1 med kokat vatten). Eller så tar man bara 1 med vatten i lagom ättemp =) 
    Är det bökigt om nätterna så ha bara en vällingdoserare och en termos med vatten nära till hands så slipper man mycket krångel när man är trött och nyvaken! 
    Flaskor blir det ju en del av, och lite bök när man ska diska och koka. Men man kommer snabbt in i det =)

Hoppas det var till någon hjälp!

Och än en gång! Du är inte hemsk om du väljer att sluta amma! Gör det som känns bäst för dig och din bebis!      

• Winglur

Tack för era svar! Det känns lite bättre nu när han precis ätit utan att bli förbannad och slita efter bröstet. :P
    Tack för tipsen ang att ta med. Jag fattar ju att det inte är så bökigt egentligen men usch och blä, dottern ammade läääänge och vägrade verkligen allt annat än bröstet så det känns lite sorgligt att han ändå släpper mig så lätt liksom. :/ 

• Winglur

Gasig och hård i magen, ibland lös, gnällig, kräks ofta (typ uppstötningar), sover oroligt. Det är väl det. 
    Samma som sin storasyster som sagt, som blev mkt bättre när vi uteslöt mjölk för henne.  

• HelHel

ok för min 5 månaders har varit väldigt gnällig sen födseln, svår att söva, sover oroligt för det mesta, grönt bajs.. kan han va allergisk han med tror du? Sak ta upp det med BVC om några dagar.
    Bajset är normal konsistens, kräks inte jätteofta, rätt så gasig. 

• Winglur
    HelHel skrev 2012-10-11 16:25:37 följande:
    ok för min 5 månaders har varit väldigt gnällig sen födseln, svår att söva, sover oroligt för det mesta, grönt bajs.. kan han va allergisk han med tror du? Sak ta upp det med BVC om några dagar.

Bajset är normal konsistens, kräks inte jätteofta, rätt så gasig. 

Det kan ju ev vara komjölksprotein.

Bvc säger oftast att allt är helt normalt, det sa de om min tjej tills jag provade att utesluta en månad och sedan provocera. Vilket tydligt visade att det var mjölk hon reagerade på.
  • Lyckligajag78

Funkar inte Althera finns Pepticate som ska vara ännu mer finfördelat. Min tjej tålde inte alls Althera och bökade hela nätterna och var jätteorolig. Som natt och dag!

• Winglur
    Lyckligajag78 skrev 2012-10-17 02:32:33 följande:
    Funkar inte Althera finns Pepticate som ska vara ännu mer finfördelat. Min tjej tålde inte alls Althera och bökade hela nätterna och var jätteorolig. Som natt och dag!

Tack för tipset!

Det funkar faktiskt ganska bra nu när han (och jag) har börjat lära oss tekniken med flaskan. :) han sover bättre och bättre. På torsdag ska jag till bvc och prata med läkaren.
  • Lyckligajag78
    Winglur skrev 2012-10-11 15:05:12 följande:
    Och rent praktiskt blir det ju också rätt mkt mer omständigt. Hur tusan gör man när man går ut eller åker iväg någonstans? :O 
    Ha pulverdoserare-oslagbart!

Ha liten termos med lite varmare än ättemperatur med dig. Bara att blanda.

Eller om du vet med dig att det finns micro räcker det ju bara att ta med vatten. Häller vatten i flaskan så mycket som du ska ha, på med flaskskyddet. Sedan bara värma i micro och i med pulver. 

Värmer aldrig med pulvret i micron, däremot bara enbart vattnet.
Svar på tråden Känner mig hemsk!