• Anonym

Mitt ena barn har LVU. Fråga mig vad ni vill.

Inlägg med påhopp ignoreras. Fråga vad ni vill och jag ska försöka svara så ärligt jag kan..

• Svar på tråden Mitt ena barn har LVU. Fråga mig vad ni vill.
  • Anonym (LVU-Mamma)
    Anonym skrev 2012-10-14 21:58:25 följande:
    För att jag inte längre anser att det är för barnets bästa att komma hem. Det skulle bara skada. Jag vill ha en relation men blir hindrad. Barnet har fått uppgifter från familjehemmet om mig som har gjort att hen inte vill ha någon relation till mig.

Vi har inte fått ha umgänge mer än 12 timmar per år, då övervakat. Nu är det 10 månader  sedan vi hade något umgänge alls då soc hävdar att barnet inte vill.

Jag har ingenting särskilt emot familjehemmet egentligen men ibland kan man undra vad dom tänker om mig. Jag läser i journalerna hur mamman där suttit och gråtit för att jag överklagat beslut mm. Önskar att dom ansträngde sig lite mer, att dom håller vad dom lovar osv. Jag har bett om att få vara delaktig på olika sätt. T.ex ville ja förra året köpa nya gummistövlar till hen, när hen sen kunde få dom 2 veckor senare berättade hen att dom redan köpt. Sånt kan göra mig lite ledsen. Jag vet inte på vilket sätt längre jag ska visa barnet att jag är delaktig, bryr mig osv, när jag hela tiden hindras på olika sätt.. Jag är helt oviktig i barnets liv. Jag har väldigt länge kämpat väldigt hårt, men vill inte att kämpandet ska gå ut över de små. Eftersom soc markerat så tydligt att jag är oviktig har jag tagit ett steg tillbaka.
    Jag är väldigt ledsen för din skull!. Jag hoppas verkligen du har gått igenom sorgen och fått den ur dig, eller att du iaf har någon att prata med om detta.
  • Anonym (ADHD & AS)

Jag vet hur det är, min son blev också tvångsomhändertagen en kort tid av socialtjänsten i min kommun efter att jag bett om stöd i hemmet.

• Anonym (hjälp)
    Anonym (ADHD & AS) skrev 2012-10-15 00:40:17 följande:
    Jag vet hur det är, min son blev också tvångsomhändertagen en kort tid av socialtjänsten i min kommun efter att jag bett om stöd i hemmet.
    Vad fick du för stöd och i vilken kommun? Börjar bli lite orolig för jag har stöd från soc och jag vill ju inte att de ska ta mina barn.
  • Anonym
    Lilith Inanna skrev 2012-10-15 02:49:34 följande:
    Skriv ett brev till barnet som är omhändertaget.
    Det gör jag gärna, men har svårt att veta vilken nivå jag ska lägga det på. Jag känner ju inte barnet.
  • Anonym (ADHD & AS)
    Anonym (hjälp) skrev 2012-10-15 02:45:57 följande:
    Vad fick du för stöd och i vilken kommun? Börjar bli lite orolig för jag har stöd från soc och jag vill ju inte att de ska ta mina barn.
    Jag sökte boendestöd i Östersunds kommun eftersom jag då väntade på utredning kunde jag inte vända mig till psykiatrin för hjälp. Det slog helt fel och det slutade med att barnet blev omedelbart omhändertaget  trots att socialtjänsten inte talat med barnets omgivning.
    I de flesta fall vill jag hoppas att socialtjänsten gör de bästa bedömningar för föräldrar och barn,
    men jag har blivit bortskrämd för alltid - De slet ifrån mig min son med stöd av förvaltningsrätten under 3 veckors tid (innan socialstyrelsen klev in). och nästa gång jag känner att jag inte behärska vardagen ber jag min familj och vänner om hjälp.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (ADHD & AS) skrev 2012-10-15 09:56:27 följande:
    Jag sökte boendestöd i Östersunds kommun eftersom jag då väntade på utredning kunde jag inte vända mig till psykiatrin för hjälp. Det slog helt fel och det slutade med att barnet blev omedelbart omhändertaget  trots att socialtjänsten inte talat med barnets omgivning.
    I de flesta fall vill jag hoppas att socialtjänsten gör de bästa bedömningar för föräldrar och barn,
    men jag har blivit bortskrämd för alltid - De slet ifrån mig min son med stöd av förvaltningsrätten under 3 veckors tid (innan socialstyrelsen klev in). och nästa gång jag känner att jag inte behärska vardagen ber jag min familj och vänner om hjälp.
    Oj du hann knappt få något stöd innan de bara tog ditt barn, men tur att du fick tillbaka barnet så snabbt, men det måste ha kännts som tre väldigt långa veckor för dig

Jag  har boendestöd nu och jag hoppas då min kommun är vettig, så att de inte hux flux tar mina barn.
  • Anonym

Hur tänkte du när du valde att skaffa fler barn..när ett redan var under LVU? Lever du med pappan?

• Anonym

Men förlåt..jag tycker det är lite konstigt..du säger att du levt med barnet i 5år och kunde ta hand om det? Och nu vill du inte ta hem barnet? Familjehemmet har ju bara haft barnet i 3år,alltså kortare tid än dig. Jag förstår om barnet har det bra där och därför borde stanna? Men att du säger att du itne vill och inte känner barnet,DET tycker jag är konstigt? Förälder är man ju hela livet..och ditt barn har långt till vuxen. Ligger det mer bakom? För om du är normal,så får du ju lätt umgänge vh eller så..om du VILL.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-10-15 14:58:17 följande:
    Hur tänkte du när du valde att skaffa fler barn..när ett redan var under LVU? Lever du med pappan?
    Jag hade redan mitten barnet när den äldsta blev placerad.

Jag har alltid velat ha fler barn och inte så långt mellan syskonen. Nu blev det lite längre än tänkt, då hela livet sattes på paus för en stund, men det går liksom inte sitta fast och trampa i det hur länge som helst. Hade jag gjort det, så hade jag oavsett vilket, inte varit bra förälder till det barn som fortfarande bodde hemma.

Jag lever i särbo/sambo förhållande med minstingens pappa. Han jobbar borta i veckorna och har lägenhet på annan ort.
    Anonym skrev 2012-10-15 15:01:49 följande:
    Men förlåt..jag tycker det är lite konstigt..du säger att du levt med barnet i 5år och kunde ta hand om det? Och nu vill du inte ta hem barnet? Familjehemmet har ju bara haft barnet i 3år,alltså kortare tid än dig. Jag förstår om barnet har det bra där och därför borde stanna? Men att du säger att du itne vill och inte känner barnet,DET tycker jag är konstigt? Förälder är man ju hela livet..och ditt barn har långt till vuxen. Ligger det mer bakom? För om du är normal,så får du ju lätt umgänge vh eller så..om du VILL.

För det första har jag aldrig skrivit att jag inte VILL ha hem barnet. Jag VILL det. Skillnaden är att jag har tillräckligt med vett innanför pannbenet för att se att det inte vore till barnets bästa. Mycket stor skillnad.

Du missar flera viktiga bitar.. Främst att barnet inte vill ha något umgänge med mig. Jag tänker inte tvinga mig på hen. När hen är redo så är jag övertygad om att hen kommer att få hjälp att kontakta mig och sina syskon.
  • Anonym (Hur kan jag få hem min dotter efter lvuJe)

Vi hade förhandling föra veckan, soc vill placera flickan i en familjehem, hur kan jag få hem min flicka tillbaka? Vad kan jag göra?

Svar på tråden Mitt ena barn har LVU. Fråga mig vad ni vill.