• Pluttan

Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.

Hej. Startar en tråd där vi som verkligen vill amma men som har svårigheter av olika anledningar. Det är ju mycket ledsamt att inte kunna amma i den mån man önskat. Jag har rn dotter på snart 4 månader. Ett tag tillbaka har hon inte velat ta vänster bröst. Nu ca 2 veckor sen tar hon knappt höger heller Svårt att amma bland folk. Och mycket pinsamt eftersom amning är så känsligt. Kämpar genom att pumpa för att underhålla mjölkproduktion. Vill absolut intr ge upp amningen. Någon som känner ungefär så här? Välkomna att skriva av er. Här kan vi stötta varandra. Tillsammans Äfven vi starka.

• Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.
  • hannis

Hur får hon mat då om hon inte tar bröstet? Ger du flaska så kan ju det vara orsaken till krånglet menar jag.

• Pluttan

Jovisst ger jag flaska Fast först kämpar jag med bröstet.. Men använder calmaflaka. Den ska vara som att suga på bröstet. Men startade inte tråden för att få sådana kommentarer. Utan startade den för att kanske fler än jag kanske var i ungefär samma situation. Alltså att stötta varandra Inte att trampa på någon.

• Hoppfull84

vår dotter fick också spel och vägrade ligga still vid bröstet skakade på huvudet och vred sig bort, kastade sig bakåt osv runt nån gång vid 4-5 månaders ålder. det enda som funkade för oss då var att liggamma i sängen med lampan släckt och helt tyst. så fort nåt lät eller hon fick syn på nåt så skulle hon börja trilskas. som om hon inte hade tid att ligga där och glo in i nån tråkig tutte.

vi var rätt så isolerade i några veckor, på öppna förskolan fick jag låna personalens vilorum och kunde ligga på soffan därinne och amma i mörkret (bästa personalen i världen!), annars fick jag se till att vara hemma i tid tills hon blev hungrig för att amma bland folk var helt jäkla omöjlig rent ut sagt.

tror vi höll på så i nästan 4 veckor innan hon började kunna acceptera att det nog visst är okej att ta det lugnt och amma en stund. men även då fick jag gå undan där det var lite lugnare för att hon inte skulle rycka bort huvudet så fort nån rörde en fena i rummet. provhytter är toppen avskärmning och oftast finns det pall att sitta på.

det blev sen bättre ock bättre men mitt råd är att försöka hitta nåt osm funkar och då kanske bara acceptera att jahapp nu får vi ha det såhär ett tag. försöka att inte stressa upp sig över det som inte funkar utan köra på det som faktiskt gör det istället. försök tänka på att även om det är trist så kommer detta strul inte vara för evigt, det blir bättre och man ammar ju inte för evigt

lycka till och hoppas det blir bättre snart

• Pluttan

Tack så hemskt mycket för tipset och de värmande orden. Ska testa detta får vi se.

• rosen75

prova och pumpa ut lite först ur brösten och sen amma..ibland kan brösten bli för packad av mjölk så bebben vägrar pga det...

• hannis

Pluttan: Jag menade absolut inte att trampa på dig utan att få reda på lite bakgrundsinfo för att kunna ge adekvata råd. Eller ville du bara ha klapp på axeln, inga exempel på hur man kan lösa situationen?

Det är nämligen väldigt vanligt att barn som får flaska börjar vägra bröstet och om du så gärna vill amma så är det ju dumt att förstöra de chanserna genom att att ge flaska. Att flaskan är av ett visst märke spelar ibland ingen roll precis som du har fått erfara.

Sen är det ju så att runt 4 månader får många bebisar just en sådan här period oavsett om de får flaska eller bröst. Då får man ofta stänga in sig några dagar och minska på intrycken och ammar man så är det bara att amma, amma och åter amma. Ligg i sängen, titta på film och mys med bebisen. Om någon vecka kan allting vara som vanligt igen. (Om man inte ger flaska förstås så att bebisen blir för bekväm)

Som sagt, jag är inte ute efter att trycka ner någon utan att hjälpa.

• Pluttan

Tack. Jag kämpar alltid med att ge bröstet först. Men eftersom jag inte har tillräckligt med mjölk måste jag ge ersättning i flaska. Jag har också hört att ge flaska kan ge bekvämlighet. Men där har jaha tyvärr inte mycket att välja på. Memoarer som sagt tack för era goda råd Hannes tack för att du förklarade dig. Då får jag ursäkta mig också om jag var bård. Men när man har amning o huvudet så är man lite känslig.

• Mother of 4

Min första tanke var att vad duktig du är som ammat så länge! Har aldrig lyckats så länge med mina. De åt iof mat vid 4-5 månader nästan fullt ut, rek var lite annorlunda då.

Denna ammar jag till 95%, men hon är bara två månader, de andra var krångligare med amningen, hade aldrig funkat med dom. Den här äter effektivt, de andra åt långsamt och tröttnade när mjölken inte rann till fort.

Tror att olika barn har olika förutsättningar.

Sen har jag hormonrubbning som gör att jag har för lite mjölk, vilket stressat mig enormt.

Kan du inte hålla dig hemma ett par veckor och bara amma och se om produktion och hon lugnar ner sig.

De brukar ha krångelfaser vid 4 månader och har svårt att koncentrera sig på att äta om jag inte minns fel.

Lycka till

• hannis

Pluttan: Hur vet du att du inte har tillräckligt med mjölk då? Du kan inte mäta det med pump.

Amma mer så får du mer mjölk. Ät, drick, vila och amma så kommer din produktion anpassa sig till den mängd mjölk som din bebis behöver. Men vill du att amningen skall fungera så bör du nog lägga undan flaskan tills vidare.

• Irrbloss

Jag har med lite problem med att min skatt inte vill suga på bröstet. Får pumpa ut nu när mjölken äntligen börjat komma och ge på flaska. Annars blir det ju ersättning innan allt kommit igång. Men vi kämpar på och övar båda två, ingen av oss har ju gjort detta innan:) 

• Pluttan
    Irrbloss skrev 2012-10-09 10:17:52 följande:
    Jag har med lite problem med att min skatt inte vill suga på bröstet. Får pumpa ut nu när mjölken äntligen börjat komma och ge på flaska. Annars blir det ju ersättning innan allt kommit igång. Men vi kämpar på och övar båda två, ingen av oss har ju gjort detta innan:) 

Vill du följas åt ett tag och se om vi kan stötta varandra? Hur gammal är din lilla skatt? Min dotter är snart 4 månader.
  • Pluttan

Mother of 4. Tack. Tack ni ändra med för era bra tips. Har faktiskt kämpat på idag och det har gått bättre. Tack.

Svar på tråden Vi som kämpar med amningen trots mycket krångel.