• Tovenaeve

hur ofta ammar ni på natten??

Hejsan ! har en liten tjej på 3 veckor. tänkte bara höra av ren nyfikenhet hur ofta ni ammar på nätterna ? Jag ammar varannan timme.. vilket är lite tröttsamt för hinner knappt somna om innan hon vaknar igen. ibland kan det till o med bli varje timme.. men bebben är ju hungrig så då har man inte så mkt val en o slänga fram tutten ;) hoppas bara det inte håller i sig såhär allt för länge. O ni som liggammar när ni ska byta bröst hur gör ni då? byter ni sida om bebisen eller hur gör ni? Kraaam !

• Svar på tråden hur ofta ammar ni på natten??
  • Mother of 4

Varannan till var fjärde timme cirka. Nu är hon 8 v.

Mannen kommer in med bebisen när hon ska äta, sen lämnar jag tillbaka henne i hans säng. Jag sover på soffan så jag sover bra. Hon bökar så mycket att jag omöjligt kan somna om. Kan ej liggamma och är extremt lättväckt.

Lite synd om mannen dock han brukar även få tacklas med de övriga kidsen på natten när de vaknar.

• Tovenaeve

Tack för alla svar. intressant o veta hur det är/va för andra :) de lilla jobbiga är att när hon har ammat klart ligger hon alltid vaken en stund efteråt o börjar lipa lite då hon vill upp o bli buren.de är lite tröttsamt när man är så himla trött ;p

• Minion
    Tovenaeve skrev 2012-10-06 21:42:18 följande:
    Tack för alla svar. intressant o veta hur det är/va för andra :) de lilla jobbiga är att när hon har ammat klart ligger hon alltid vaken en stund efteråt o börjar lipa lite då hon vill upp o bli buren.de är lite tröttsamt när man är så himla trött ;p
    Hon är ju så liten fortfarande att hon inte har nån uppfattning om det är natt eller dag. Det där börjar nog ställa om sig om några veckor och då kommer hon sova djupare nattetid och enbart vakna för att äta :)
  • Idaped

Ammar min 3,5 månaders kille en gång vid halv 4-4 nattetid och sedan igen vid 7- halv 8 på morgonen, han somnar runt 8-9 tiden på kvällen. På dagarna blir det ganska exakt 3 timmar emellan g

• Antilopen

I den åldern ammade jag hela natten, min bebis låg oftast på min mage och snuttade och sov om vartannat.

• Klycka

Redan från början (sonen är tre månader idag) så insåg vi att jag inte fungerar som människa om jag inte får sova på nätterna så jag har pumpat extra på dagtid och pappa ger det på nätterna i flaska, men på dagtid ammar jag som vanligt då använda vi bara flaska när jag är iväg och tränar, handlar eller dyl. Funkar super för oss!

• dripdrop

I den åldern var det nog var tredje timme ungefär. Efter ett tag (när mina bröst inte var så uppumpade längre) lärde jag mig att bara "falla över" ytterligare lite mot bebisen och därmed amma på det övre bröstet. Det gjorde stor skillnad! Innan dess hasade jag bebisen åt sidan och flyttade på mig varenda gång vilket var jobbigt.

När hon blev äldre och mer medveten började hon vakna och amma oftare igen, det där har gått lite upp och ner. Det är inte så jobbigt som det låter eftersom jag kunnat halvsova vidare medan hon ammat på.

• Tovenaeve

[quote=66990111][quote-nick]Klycka skrev 2012-10-07 05:59:46 följande:[/quote-nick]Redan från början (sonen är tre månader idag) så insåg vi att jag inte fungerar som människa om jag inte får sova på nätterna så jag har pumpat extra på dagtid och pappa ger det på nätterna i flaska, men på dagtid ammar jag som vanligt då använda vi bara flaska när jag är iväg och tränar, handlar eller dyl. Funkar super för oss! Har en handpump som jag fick av min syster. men jag hittar inte tiden till o sitta o pumpa. för när hon sover på dagarna vill jag med sova eftersom jag inte får nån sömn på nätterna. eller så har jag städning o ta hand om. så jag har svårt o hitta tiden. :/ o de tar ju sin lilla tid o pumpa oxå.

• Tovenaeve

Nu vart de fel på texten... skit mobil! :p

• 1979sandy

Min 7 veckors kille ammar ca som inatt;
    Sov 23-02, amma inkl blöjbyte 1 Tim, sov 03-5;30 amma, sov 6;30-8;30... Ca, med lite gnäll ibland när han vaknar. Blir inte så mkt sömn för mig..eller honom för den delen.
    Hoppas det blir mer sömntimmar framöver..

• Konvaljen

Jag har tre barn. Barn ett delammades och åt ca var tredje/fjärde timme dygnet runt. Barn två helammades och åt i princip varannan timme dygnet runt tills vi började med mat vid 5,5 månader.
    Barn tre är nu 8 veckor och sover i snitt 5-6 timmar i sträck per natt. Vi är i chock! Barnet äter dessutom rätt snabbt. Jag njuter varje stund av detta, har aldrig varit så utsövd med någon bebis som nu. Vet dock att det kan vända - snabbt! :)

• Klycka
    Tovenaeve skrev 2012-10-07 11:15:48 följande:
    [quote=66990111][quote-nick]Klycka skrev 2012-10-07 05:59:46 följande:[/quote-nick]Redan från början (sonen är tre månader idag) så insåg vi att jag inte fungerar som människa om jag inte får sova på nätterna så jag har pumpat extra på dagtid och pappa ger det på nätterna i flaska, men på dagtid ammar jag som vanligt då använda vi bara flaska när jag är iväg och tränar, handlar eller dyl. Funkar super för oss! Har en handpump som jag fick av min syster. men jag hittar inte tiden till o sitta o pumpa. för när hon sover på dagarna vill jag med sova eftersom jag inte får nån sömn på nätterna. eller så har jag städning o ta hand om. så jag har svårt o hitta tiden. :/ o de tar ju sin lilla tid o pumpa oxå.

I början när jag inte fick ut så mycket i taget (typ 10-20 ml/bröst) så pumpade jag samtidigt som jag ammade men sen nu kommer det så mycket mjölk så jag pumpar bara en gång på morgonen nu. Går upp medan karln och sonen ligger kvar och snusar, tar en kopp kaffe, tittar på morgon-tv i lugn och ro med tända ljus och pumpar - min bästa stund på hela dagen om du får sova på nätterna blir det ju inte samma behov av att sova på dagarna heller men sen blir det ju också bättre med tiden, i början då vaknade sonen både vid 00, 03 och 06 på natten (sambon sov till och med i soffan med han eftersom det var så mycket spring upp och ner) medan nu ( sonen 3,5 månad) kan han sova till 06-07 om vi kommit ihåg att väcka upp honom lite och ammat runt 20-21 innan jag går och lägger mig.
Svar på tråden hur ofta ammar ni på natten??