• Anonym (Frustrerad)

Lever med nykter alkoholist och blir galen snart!

Så jobbigt!!!!!!
    SÅ JOBBIGT!
    Hans ilska, sug, frustration.....elakheter!
    Han är som han vore full i sitt beteende men är nykter fysiskt!

Han är lättantändlig, grignig, skäller för minsta lilla.....  höjer rösten, är trött hela hela tiden, vill inget, surar, ser på tv å surfar på sin tele...
    Jag tassar på äggskal...
    hn vrider om det jag säger......han sätte upp mål....men lägger sej att sova....
    Å så svänger allt om och han blir den där fina, förstående......kramiga, romantiska.....min soulmate....
    Å så svänger det igen......
    ibland tar det 1 time ibbland 1 dag.......ibland fler dagar, men även kan det svänga flera ggr per timme....
    det sliter på mej, på mitt psyke, på hela min vardag.....
    jag har slutat göra saker för att jag vill.....det blir oftare ett maniskt städande, rutiner för att jag ska få kontroll....

han förvränger det jag säger å återger det så att jag blir förtvivlad.......så örsöker jag förklara ...då eskalerar det.... högre skrik, mer hårda ord.....
    Prattat med behandlingshemmat han varit på och de säger att så här är det att leva med en missbrukare......som att leva med en schitzofren......

Meeeen.....
    då kommer jag ju aldrig att existera......för det gör jag ju inte nu....jag är ju bara här men jag syns inte, tas inte på allvar.....

kommer det alltid att vara så??

De första månaderna var han sååååå perfekt....ingen har någonsin varit så mot mej.......kanske blev jag kär i det å inte i han.....

Just nu känns det iaf som det är hans vilja, hans ångest, has drickande, hans allt å jag bara finns här.......
    Utom när han är sitt fina jag, vilket blir mer sällan.....
    Han är nykter sen drygt ett år.....

Suckar.....

Han jobbar med många saker inom sig själv, han sätter upp mål för relationen....försöker ändra sitt betende och är mycket medveten......förstår allt vad jag säger, men det försvinner så fort, ja visserligen kommer det tillbaka igen, men mellanperioderna sliter så och det gör så ont.....        

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-27 10:39
    Ska tillägga att jag i takt med att jag mår sämre i detta ite heller beter mig som jag borde. Jag blir elak och säger elaka saker, tjatar, gnäller och är inte alls som förut heller....
    Jag har blivit misstänksam, gråter mycket, försöker vara til lags och sabbar allt för att jag blir så frustrerad.
    Detta har förändra mej, påverkat mej å jag börjar bli nåt jag inte trodde att jag kunde...
    Tatig, gnällig, tårdrypande, svartsjuk, misstänksam....
    Ville bara tala om att jag inte e snäll heller

• Svar på tråden Lever med nykter alkoholist och blir galen snart!
  • Miss P71

ni kanske behöver lite hjälp.Mest han då.. gå och prata med någon.

• Anonym (Mia)

Du får nog krasst väga fördelar mot nackdelar. Vad har han för positiva egenskaper och vad har han för negativa. Överväger de positiva så du vill vara kvar i förhållandet?

• Anonym

Känner igen mig fast min kille är narkoman då och brukar vara på en 3 årings nivå när man försöker förklara helt vanliga  saker. Just nu förstår han inte varför inte jag kan fixa nytt boende åt honom eftersom han inte får vara hos mig eftersom han vill förvara flera kilo narkotika där som han sen ska sälja av i min bostad. Han förstår inte själv problemet, tycker bara att jag är dum och tycker att allt beror på att han inte har någonstans att sova nu förutom hos sin syster och mamma. Han kan inte ta in att han inte får vara här för att han vill förvara droger, knarka och langa här.... Det är bara jag som är dum....

Sen pendlar han till att vara gullig och sen får han för sig att jag vill honom illa och så är bråket igång igen och han är så trögfatttad. Kan inte se saker från den vanliga världsbilden.

• korp3n

Det låter som har är duktigt torrfull bla. Sen låter det som han har saker som han inte gjort upp med från sitt aktiva liv, det låter som han har en massa skuld och skam att bearbeta. Går han på AA möte? det brukar vara en perfekt ventil att tömma ut sådant här på. Sen blir många relationer konstiga när den ena parten har varit i behandling och tar tag i sitt liv. Det är precis lika viktigt att du får hjälp med ditt medberoende som det är att han får hjälp med sitt. Kontakta vårdcentral och försök komma och få prata med en beroende sköterska eller kurator, besök ett Alanon möte, det hjälper. Hans beteende är absolut inget ovanligt, framförallt inte när de rosa molnen skingras i tillfrisknandet och man skall möta vardagen. 

Du skall inte gå runt på äggskal, du skall inte ta skit från honom, du skall markera att hans beteende inte är okej, du skall leva ditt liv, sluta linda in honom i bomull det är det han vill. Låt honom ta ansvar för det som är hans så att säga.

• Anonym (nykter)

Jag har varit nykter i nästan tre år nu. Jag håller med korp3n - försök få hjälp du också! Och han måste naturligtvis ta sitt ansvar och inte ta ut sitt dåliga mående på dig, det är ju självklart.

• Christina88

Ta dig ur detta och förstå att du är värd mer! En bra man utan missbruk som inte behandlar dig såhär. Det är sedan upp till honom att bli "frisk" men du behöver inte vara där, det är hans egen resa.

• Anonym

Låter som att ni skulle behöva vara ifrån varandra ett tag.
    Det är jobbigt att sluta med ett missbruk men han kan inte kasta skit över dig.
    Tycker han får vara själv tills han har lärt sig hur han ska hantera det utan att ta ut det på dig.

• Anonym (medberoende)

Jag skulle rekommendera att du skulle ta kontakt med en al-anon grupp för att få lite perspektiv på hur beroendesjukdomen fungerar. En som är medberoende är också sjuk och behöver också stöd och hjälp. Kan också rekommendera Tommy Hellstens bok: Flodhästen i vardagsrummet.

• Anonym (anhörig)

Det låter som en väldigt jobbig situation. Älskar man någon så gör man, men kanske måste man lära sig, i vissa fall, hur man ska prioritera sig själv.

Jag är själv anhörig till en med beroendeproblem. Den här bloggen har hjälpt mig mycket: http://medberoendeinfo.blogspot.se/  Ta hand om dig!   

• PiceaX

Det kan vara hans personlighet som gjorde att han började dricka en gång i tiden, och behöver inte alls vara så att drickandet gav personligheten. Vidga vyerna från missbruksproblemen, och kolla upp om han har några bakomliggande psykiska problem istället, för det är väldigt vanligt.

• Anonym (Erfaren)

Nu svara jag i en gammal tråd!

Av erfarenhet så låter det som om han dricker och rädd för att bli upptäckt igen!

Jag var sådan innan jag lade av till 100%!

Undrar hur ni har det idag?

Svar på tråden Lever med nykter alkoholist och blir galen snart!