• Lucefera

Trångt om plats i liten bil

Jag har ett jätte dilemma. Våran son är 3 år och väger 21 kg och är 100cm lång.
    Stolen jag har i min bil är en volvo britax och har en renault clio
    Så de är en stor stol i en liten bil. Sitter han i framsätet bakåt vänd så är knäna vid armbågarna och det gnälls hela tiden om att de gör ont när jag spänner fast honom ordentligt, lättar jag dock på bältet så att han kan luta framåt så gör det inte ont. OCH nej han gnäller inte bara för att gnälla, innan sommaren var de inga problem då han var betydligt kortare samt mindre kläder.

Sitter han i baksätet så spänner han lös sig och hoppar runt i bilen så de är inte ett alternativ.
    I gubbens bil är allt frid och fröjd att sitta ordentliget fastspänd och åka bakåt vänd.
    Dock så sitter han mycket bättre i den stolen som är en äldre modell av den jag har samt att gubben har en större bil.

VAD säger rekommendationerna? och vad skulle ni ha gjort?
    Har verkligen inte lust att behöva byta ut min 2011 års modell bil.. Obestämd 

• Svar på tråden Trångt om plats i liten bil
  • Sisisisi

Köp en annan bakåtvänd stol till din bil oxå då. Twoway är rymligast och svår att knäppa upp. Min 4-åring kan knäppa upp bältet i multitechen men inte i twowayen.

• Lucefera

Känns fruktansvärt onödigt att köpa en ny bilbarnstol som han kommer att växa ur om mindre än ett halvår om de fortsätter i samma takt som nu.
    Som sagt var så väger han 21kg naken idag. Med full vinter mundering kommer stolen inte att palla hela vintern.

• Sisisisi

Du behöver inte byta så fort han väger 25 kg, du kan fortsätta använda stolen ytterligare några kilo tills den är urvuxen på längden. Men om han bara är 100 cm kan han väl inte fortsätta att gå upp i vikt så mycket, det är ju inte omöjligt att han står stilla i ett år. Min 4-åring är 111 cm och väger 19 kg, får plats i twowayen minst ett år till.

Jag köper en ny twoway till andra bilen oxå när hans multitech är urvuxen, barnet åker ju sjukt mycket säkrare bakåtvänd så jag tycker inte alls att det känns onödigt att köpa en säker stol även om den inte kan användas flera år. Man kan ju sälja stolen när den är urvuxen...

• Lucefera

Frågan är ju då om han kan klara av att få upp bältet själv...

Undra om man får lämna tillbaka en stol som man har haft monterad och provanvänt i bilen några dagar? 

• Sisisisi

Nä, det brukar man inte få göra. Vilket lås kan han öppna, sånt man trycker neråt eller inåt?

En till fördel med twoway är att den har låga sidor så det blir mer benplats :)

• cosinus

Kan han sitta bra i baksätet (mitten brukar ge rätt bra benutrymme) så prata med honom och be honom välja. Antingen låter han bli att spänna loss sig hela tiden eller så får han stå ut med att sitta ihopklämd framme. Det finns ju bra speglar så man kan se frammifrån att ungen verkligen sitter fast.

Spänner han loss sig trots att han vet att han då får flytta fram igen så hade jag utan problem kunnat ignorera gnället när han spänns fast i några veckor till.

Sen skulle jag självklart göra så att han fick åka den större bilen så ofta som möjligt.

• Lucefera
    cosinus skrev 2012-09-27 09:39:25 följande:
    Kan han sitta bra i baksätet (mitten brukar ge rätt bra benutrymme) så prata med honom och be honom välja. Antingen låter han bli att spänna loss sig hela tiden eller så får han stå ut med att sitta ihopklämd framme. Det finns ju bra speglar så man kan se frammifrån att ungen verkligen sitter fast.

Spänner han loss sig trots att han vet att han då får flytta fram igen så hade jag utan problem kunnat ignorera gnället när han spänns fast i några veckor till.

Sen skulle jag självklart göra så att han fick åka den större bilen så ofta som möjligt.
    Han är för liten för att kunna förstå konsekvenser om han inte sitter still i bilen. Fyller 3 år först i morgon.
    Så de är ju 1 år kvar innan man bör vända honom frammåtvänd.

Vi måste ha 2 bilar och han åker bara med mig till dagis dagligen, sedan används den större bilden från dagis och övriga resor. Problemet är ju att jag inte får fast honom ordentligt i stolen fram till, då han måste sitta frammåtlutat. Förstår inte själv varför jag inte kan dra åt bältet hårdare än vad som går. Har provat ett flertal ggr att spänna om stolen och de blir alltid samma visa. dock inte i baksätet. :/ 

• Lucefera
    Sisisisi skrev 2012-09-27 09:29:32 följande:
    Nä, det brukar man inte få göra. Vilket lås kan han öppna, sånt man trycker neråt eller inåt?
    En till fördel med twoway är att den har låga sidor så det blir mer benplats :)
    Han klarar av att öppna båda slags bälten. : /
  • veh

Jag förstår nog inte problemet? Om stolen är för liten eller inte passar bra i din bil, så köper man väl en ny? Hellre betala knappt 2000 kr för en Britax twoway (många barn kan sitta i den upp till 125 cm långa, dvs den skulle kunna användas många år till) än att riskera säkerheten? Eller är det vikten du är orolig för att barnet ska överskrida? Men förhoppningsvis har ni tagit tag i barnets matvanor, så att viktuppgången inte fortsätter i samma takt? (Med tanke på att ditt barn lider av fetma, utifrån sitt BMI... http://www.bmiräknare.com/bmibarn ) Ytterkläder kanske man får skippa när man åker bil, det är över huvudtaget mycket säkrare att inte ha tjocka, luftiga ytterkläder i bilbarnstolen.

• Lucefera
    veh skrev 2012-10-03 08:44:09 följande:
    Jag förstår nog inte problemet? Om stolen är för liten eller inte passar bra i din bil, så köper man väl en ny? Hellre betala knappt 2000 kr för en Britax twoway (många barn kan sitta i den upp till 125 cm långa, dvs den skulle kunna användas många år till) än att riskera säkerheten? Eller är det vikten du är orolig för att barnet ska överskrida? Men förhoppningsvis har ni tagit tag i barnets matvanor, så att viktuppgången inte fortsätter i samma takt? (Med tanke på att ditt barn lider av fetma, utifrån sitt BMI... www.bmiräknare.com/bmibarn ) Ytterkläder kanske man får skippa när man åker bil, det är över huvudtaget mycket säkrare att inte ha tjocka, luftiga ytterkläder i bilbarnstolen.
    De är vikten jag år orolig över, och nej han är inte överviktigt då vi har besökt läkaren ang problem med magen. Läkaren tyckte att han var fullt normalviktigt för sin längd samt att han är väldigt stark.

De andra jag oroar mig över är att jag köper en ny bilbarnstol som till ytan är lika stor som jag har nu, monterar den och vips så har han spänt lös sig och hoppar i baksätet. Då har vi samma problem som jag har idag.

• Kina79

Kan ni inte byta stolar då, du och mannen?

Annars hade jag köpt en Two-way 

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • veh

Mitt tips är att du provar olika stolar, och ser om någon passar bra i framsätet. Annars kanske du får leta efter något liknande denna: www.halfords.com/webapp/wcs/stores/servlet/product_storeId_10001_catalogId_10151_productId_159966_langId_-1_categoryId_261863 Har inte sett någon sådan i Sverige, men det finns ju uppenbarligen... Du skriver att han sitter framåtlutad? Hur då? Kan du i så fall köpa en kil och lägga under stolen, så att det blir litet mer bakåtlutat? Eller skulle stolen inte få plats då?

Svar på tråden Trångt om plats i liten bil