• Marcus121

Rätt och fel, mitt och ditt.

Hej.
    Min dotter på fem år. Har varit hos en kompis för någon vecka sen.
    Sen tagit med sig en sak hem utan att fråga om lov. Inte visat den för mig när hon kommer hem utan gömmer den.

Detta är inte första gången detta händer förra gången va det en annan kompis sparkcykel.

Förutom att jag tvingade henne att följa med och tala om vad hon hade gjort och lämnade tillbaka sakerna.
    Eller är det straff nog?.

Hade tänkt mig lekförbud i några dagar...

Vad är ett lämpligt "straff" ?.

• Svar på tråden Rätt och fel, mitt och ditt.
  • hymafr

Om det hjälper och hon inte gör om det så är det väl ett lämpligt straff.
    Om det inte hjälper så har du ett barn där alla tillsägelser bara rinner av henne och då behövs nog fler/andra åtgärder. 

• Mormor07

Hej
    Att ta med henne för att lämna tillbaka sakerna är jättebra och fullständigt tillräckligt! Barn i den åldern gör så där, det är inget konstigt. Var konsekvent bara och låt henne gå med och lämna tillbaka. Vidare straff som lekförbud är inte bra alls. Tyvärr är det så att ju mer man straffar desto mer ökar också just det beteendet som man inte vill ha, det har alltså motsatt effekt att straffa.

• LängtansBlåaBlomma

Lekförbud??? vad är det för vansinne? Att hon inte får leka? hur stoppar man det? 

Jag är 25 år och kämpar mot PCO
  • Marcus121

Efter en tids fundering valde jag att inte låta henne leka med kompisar under några timmar.

Några dagars Lekförbud blev det inte.

• LängtansBlåaBlomma
    Marcus121 skrev 2012-10-02 23:24:36 följande:
    Efter en tids fundering valde jag att inte låta henne leka med kompisar under några timmar.

Några dagars Lekförbud blev det inte.
    Fick hon leka ensam?
  • Marcus121

Ja. Och jag ser inget fel med det. Så hon vet att inte tycker om att hon gjorde så.

• LängtansBlåaBlomma
    Marcus121 skrev 2012-10-03 21:38:23 följande:
    Ja. Och jag ser inget fel med det. Så hon vet att inte tycker om att hon gjorde så.
    Okej. Jag var rädd att du tvingade henne att absolut inte få leka, den tanken kändes obehaglig.
Svar på tråden Rätt och fel, mitt och ditt.