• absolutjosefine

Hamster & mus?!

Hej! 
    Har en fråga, jag har en guldhamster, en hona, hon är ganska stor och är tam & har en fin bur osv.
    Jag börjar dock bli mer & mer intresserad & sugen på att även köpa en mus.

Då tänker jag att man kanske kan ha min hamster tillsammans med en mus ? Musen kommer ju då vara en hona självklart, annars kan det ju bli helt galet kan jag tänka mig.

Fråga är nu om någon vet om detta skulle fungera?
    Har hört att det går bra, med tanken också på att t.ex. kaniner & marsvin fungerar tillsammans, det blir väl ungefär samma sak?
    De jag då tänker på är också att min hamster är ganska stor och en mus är ju oftast väldigt liten, om de skulle påverka det? eller hur fungerar det?

Tacksam för snabba svar!  Skrattande

• Svar på tråden Hamster & mus?!
  • AirborneUnicorn

Vet inget om varken hamstrar eller möss, men lite andra kombinationer har jag erfarenhet av.

Kanin + marsvin tex, ja det funkar till viss del (finns alltid fall där det funkar perfekt givetvis) men en kanin och ett marsvin "talar inte samma språk" på samma sätt som hund och katt inte gör det. Det rör sig nog snarare om tolerans än om vänskap. Att alla dessa är gnagare garanterar ju inte att de skulle fungera ihop. Jag personligen sätter aldrig ihop två arter, speciellt inte efter att en av mina kaniner nästan dödade ett av marsvinen. De fungerade ihop utanför buren, men inne i buren blev det en maktkamp.

Man kan ju alltid testa, men ha en annan bur redo OM det inte skulle funka.
    Lycka till

• Dr Mupp

För det första är det olagligt att ha möss och hamstar ihop sen så ska man ha minst två möss. Möss och hamstar har olika behov och det är inte lämpligt på nått sätt att ha dem ihop. 

Och nej det är inte lämpligt att ha marsvin och kaniner ihop. Visst det år ofta bra, men det är inte lämpligt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lilia

Nej, det är ingen bra kombination. Köp en till bur och ha två möss (de är flockdjur) i den istället. Det tar inte mycket plats. Tänk på att mössen gärna vill ha plats och möjlighet att klättra. Sedan stämmer ordspråket tyst som en mus inte. Jag har aldrig haft ett djur som har låtit mer än mina möss. Så ha dem inte i sovrummet om du inte står ut med ljudet.

• Erika 460

hej om möss låter...
    jag har mina möss typ nästan vid min säng och dom låter faktiskt inte så mycket...jag märker dom knappast och jag har 4st + 15st ungar....har lite gnagning, sprätt i sågspånet och lite pip pip... men inte att man inte kan sova i alla fall...jag har det om jag fokuserar mig men jag tänker inte på det...men vissa är inte vana vid ljudet det kan jag förstå men man vänjer sig fort...möss låter mycket mycket mindre än vad råttor och hamster gör...har haft bege delarna kan man säga..... men kan beroende på individen då....än har inte jag varrit med om det i alla fall...SkrattandeSolig

så jag tror att man kan ha mössen i sovrummet Glad
    inge illa ment bara...Oskyldig

Svar på tråden Hamster & mus?!