• sazzia

Min son tar saker på affären...

Ja som rubriken säger... det har hänt 4 gånger nu och det är VERKLIGEN INTE OKEJ han fyller 4 år nu i september. Första gången det hände (han var just fyllda 3år) han tog en godis från plock godis hyllan och åt upp vi gick direkt till bilen medans sambon o minstingen handlade klart och där förklarade jag att man får inte göra så och varför, han sa förlåt och så var det inte mer med det...

Och han gjorde inte om det på länge tills för ca 2 månader sedan då han helt plötsligt sprang i väg inne på affären och jag letade och letade då han han tagit ett kakpaket och gömt sig och satt och åt.
    Då blev jag riktigt arg, han fick sitta i vagnen under resten av handlingen jag köpte kakpaketet och kastade bort det utanför affären för att jag tänkte att han ska absolut inte ha några mera kakor från det igen.
    Jag förklarade återigen varför man inte får göra så och att det är att stjäla, han sa förlåt och så släppte vi det.

Så han fick sitta i vagnen medans jag handlade under säkert 3 veckor.
    Så testade vi igen då stal han ett äpple och åt... det fick vi kasta på affären och tjejen som jobbade i fruktdisken som jag pratade med skrattade bara och sa att det var okej.. så ingen hjälp där..

Gångerna efter det har jag snabb handlat innan jag hämtat dom på dagis för att jag inte litat på att han inte tar nått igen men så fick han en ny chans i Fredags och då fast jag och flera andra ser så sätter han ner flera tuggummi paket i fickan...

Då blev jag riktigt arg, inget lördags godis och inget badhus besökt som vi lovat honom
    Han säger att han vet att det inte är okej men gör det ändå... =/
    Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att det verkligen ska gå in, vi känner flera poliser men det känns inte bra att skrämma honom...

har ni några tips?

Om jag kunde skulle han inte få komma på affären på bra länge men nu är detta inte möjligt då sambon inte jobbar på orten..

• Svar på tråden Min son tar saker på affären...
  • dogcatbird

Hej!

Jag tog vid några tillfällen godis från vår lokala affär. Jag gick dit med en lika gammal kompis och vi tog godis och tuggummi. Vi var fyra år. 

Mina föräldrar fick veta det av personalen... Vi gick dit igen och tog igen. jag vet inte varför. Mamma och pappa pratade med mig om att man inte får göra så.

Det är dock nog det enda "kriminella" jag gjort i mitt liv. Det var tre ggr snatta då och sedan har jag levt på rätt sida om lagen!  

• Flickan och kråkan

Med tanke på åldern så handlar det ju om honom och dig. Han är för liten för att greppa vad det innebär att faktiskt stjäla. I en affär är det ju galet opersonligt, så det blir ju inte som att ta exempelvis bilen från kompisen. Det är han med största sannolikhet fullt medveten om att han inte får göra och varför. Affären är för opersonlig, och en 3-4-åring förstår inte riktigt hur en affär faktiskt fungerar, så det handlar nog snarare om att han testar dig, dina gränser. Han har hittat en spännande knapp att trycka på. Han vet att han inte får, du blir skogstokig och han tycker att det hela är urkul. Han väljer ju även rätt strategiskt . Han väljer sådant som är ätbart. Det är liksom svårt att ta tillbaka . Spännande att se hur mamma hanterar det . Jag hade visat min gräns och vikten av gränsen genom att helt enkelt se till att fysiskt hindra/omöjliggöra det hela för honom. Jag hade fortsatt att ha honom i vagnen helt enkelt. Sedan har både min 3-åring och min 4,5-åring en egen liten sparkassa hemma som de använder till att köpa sådant de vill. Jag hade låtit dem själva få betala för äpplet exempelvis.

Ja, så tänker jag kring det hela. Någon annan kanske tänker på ett annat sätt.

• Blaha

Antagligen bara en fas. Fortsätt vara tydlig med att man inte får stjäla.

Men hur kan ni tro att en 3-åring förstår att man inte ska ta saker på affären, när straffet är att man inte får gå på badhuset? Finns ju ingen logik i det straffet.

• sazzia
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-04 21:15:38 följande:
    Med tanke på åldern så handlar det ju om honom och dig. Han är för liten för att greppa vad det innebär att faktiskt stjäla. I en affär är det ju galet opersonligt, så det blir ju inte som att ta exempelvis bilen från kompisen. Det är han med största sannolikhet fullt medveten om att han inte får göra och varför. Affären är för opersonlig, och en 3-4-åring förstår inte riktigt hur en affär faktiskt fungerar, så det handlar nog snarare om att han testar dig, dina gränser. Han har hittat en spännande knapp att trycka på. Han vet att han inte får, du blir skogstokig och han tycker att det hela är urkul. Han väljer ju även rätt strategiskt . Han väljer sådant som är ätbart. Det är liksom svårt att ta tillbaka . Spännande att se hur mamma hanterar det . Jag hade visat min gräns och vikten av gränsen genom att helt enkelt se till att fysiskt hindra/omöjliggöra det hela för honom. Jag hade fortsatt att ha honom i vagnen helt enkelt. Sedan har både min 3-åring och min 4,5-åring en egen liten sparkassa hemma som de använder till att köpa sådant de vill. Jag hade låtit dem själva få betala för äpplet exempelvis.

Ja, så tänker jag kring det hela. Någon annan kanske tänker på ett annat sätt.
    Ja visst förstår jag att det är en fas, ända gången jag blivit arg arg var sista gången det hände, men vagnen blir hans plats för ett tag framöver.  =)

Smart ide med sparkassan, ska testa det jag också =) 
  • sazzia
    Blaha skrev 2012-09-04 21:15:41 följande:
    Antagligen bara en fas. Fortsätt vara tydlig med att man inte får stjäla.

Men hur kan ni tro att en 3-åring förstår att man inte ska ta saker på affären, när straffet är att man inte får gå på badhuset? Finns ju ingen logik i det straffet.
    han blir 4 nästa vecka...
    Men likt alla andra föräldrar här i världen kanske jag inte tänkte över allt i minsta detalj innan jag sa inget badhus.
    Visst fattar jag att det inte var det mest logiska men just då var det så

Jag blev arg helt enkelt, dumt av mig men han har nog mest största säkert inte fått några men för livet 
    iaf och det är ju skönt =)

• Flickan och kråkan
    sazzia skrev 2012-09-04 21:20:22 följande:
    Ja visst förstår jag att det är en fas, ända gången jag blivit arg arg var sista gången det hände, men vagnen blir hans plats för ett tag framöver.  =)

Smart ide med sparkassan, ska testa det jag också =) 
    Det är ju ändå något slags logisk konsekvens för honom. Min äldsta är 4,5 och han har rätt god insikt i det här med att saker och ting kostar, att man betalar i kassan etc. och och han tycker att det är kul att spara så att han kan gå till leksaksaffären och köpa någon liten grej själv. Förra fredagen köpte han en liten legobil. Han vill inte bli av med sina sparade kronor .
  • sazzia
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-04 21:27:10 följande:
    Det är ju ändå något slags logisk konsekvens för honom. Min äldsta är 4,5 och han har rätt god insikt i det här med att saker och ting kostar, att man betalar i kassan etc. och och han tycker att det är kul att spara så att han kan gå till leksaksaffären och köpa någon liten grej själv. Förra fredagen köpte han en liten legobil. Han vill inte bli av med sina sparade kronor .
    Ja absolut, tack för tipset! behövde bara se på saken från någon annans ögon =)
  • Seroster

Strypkoppel.
    [img]dressyrlanken.com/wp-content/blogs.dir/750/files/2009/10/dressyr.jpg[/img]
    Skämt å sido, ta reda på Varför han snattar, tristess, för att han kan, för att han är sugen?
    Det bästa du kan göra är att snacka med BVC eller BUP, de har trots allt betalt för att hjälpa dig.

Sen ger en googlesökning på "bota kleptomani" över 11000 träffar, här är ett axplock:

www.psykjouren.com/artikel.asp&anumber=7
    www.unt.se/leva/quotdet-aumlr-vaumlldigt-obehagligt-att-lida-av-kleptomaniquot-105623-default.aspx
    www.aftonbladet.se/halsa/article10907962.ab

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • Lili78

Min dotter gjorde det när hon var runt den åldern , fast vi förklarade ett par tusen gånger att det är inte ok ...
    Tillslut så pratade jag med en av förskollärarna och hon förslog att hon kunde ta upp det på samlingen utan att peka ut någon och fråga barnen vad de tyckte om saken .. Tro eller ej så funkade det galant fröken sa efteråt att min dotter visste vad man inte fick göra, men tydligen behövde hon höra det från annat håll ...

Svar på tråden Min son tar saker på affären...