• Anonym (qwerty)

boföräldern bryter hela tiden mot domen och vill nu ha ensam vårdnad och mindre umgänge

runt nyår kom domslut om  ett barn  i mellanstatidet.
    barnet ska byta boende till den andra föräldern och ha umgänge med  den andra.
    alla sortlov,varannan påsk,  4 -5 sammanhängande veckor på sommaren, alla höstlov och varannan helg.  

boföräldern ska köra barnet till umgängesföräldern enligt domslutet.

umgänget har sedan dess stältls in flera gånger,
    en helg tex så meddelade boföräldern via barnets mobil på em att banret kommer inte.
    Umgängesförlder fick i efterhand veta att barnet befanna sig på Gröna Lund på boförälden den aktuella dagen.

efter 4 månader inledar socialen en utredning om barnet pga de extremt stora konflikter som eskalerat kring barnet för att man finner en oro att barnet mår dåligt och blir lidande.

boföräldern meddelade i sommras att sommarumgänget på 4 sammanhänganed veckor ställs in
    Umgängetsförälder ansökte om verkställighet  när boföräldern fick brevet fårn rätten körde boföräldern barnet till umängesföräldern efter 4 dagar.
    Senarre kompenserade boföräldern det uteblivna umgänget med att förlänga sommarumgänget med 4 dagar. 

åter igen, första umänget efter sommarumägnget, boförälder meddelar via ombud utan förklaring att umgängesförldern själv ska få hämta barnet.
    Detta går inte pga omständigheter därav står det i domslutet att boföräldern ska köra.
    Det är på det sättet som umgänget fungerar.

boföräldern har redan innan sommarumgänget åter stämt umgängesföröldern endast knappa 6 månader efter domslut, denna gång på ensam vårdnad och inskränkt umgänge med umgängessstöd.
    Det finns inget stöd för detta.

Kan verkligen boföräldern forsätta vara boförälder??      

• Svar på tråden boföräldern bryter hela tiden mot domen och vill nu ha ensam vårdnad och mindre umgänge
  • Anonym

Samtidigt finns en anledning att tr ändrat boende en gång

• Anonym (qwerty)
    Anonym skrev 2012-09-07 23:47:35 följande:
    Samtidigt finns en anledning att tr ändrat boende en gång
    Menar du att det ger bf rätt att själv ställa in helgumgänget, sommarumgänget och loven som uf ska  ha enligt domslut?
    uf fick nämligen alla lov 10 dagar på raken och sommar 4-5 veckors sammanhängande samt rätten var tydlig med att skriva om barnets behov av BÅDA sina föräldrar och positiv till utökat umgänge ytterligare när uf skaffat körkort.

Skälen till boendet har ju inget med att göra med umgänget.

Båda föräldrarna är vårdnadshavare för att både behövs och är lämpliga som det.

• Anonym (skjuts)
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-07 22:58:43 följande:
    Sträckan är över 4,5  mil och umgängesföräldern har inget körkort men dock ytterligare fler barn med en annan som är boendes hos umgängesföräldern som uf behöver hämta vilket uf inte får ihop med att åka 4,5 mil  en resa - hämta barnet och sedan 4,5 mil hem till dagis och hämta de yngre banren , so dessutom behöver få middagen lagad i tid eftersom det är småbarn. 
    Domstolen var medvetna om situationen och därför blev det domslut på att boföräldern skulle  köra helt enkelt.

Nej någon annan finns inte att köra, föräldrar sjuka, syskon har egna barn och jobbar heltid,

skolskjuts går inte då det är långt ifrån samma kommun (typ hela storstaden emellan och mer än så) 
    taxi..  det finns inte pengar till taxi på så många hundralappar när det finns fler barn att mätta..
    det är en orimlig kostnad..

Så det finns skäl till  varför boföräldern ska köra..
    Snacka om att sitta i en rävsax. Får du ingen hjälp från socialen om att trycka på boendeföräldern extra. Tycker synd om barnet i mitten av detta, ett barn som vill vara hos båda föräldrarna. Jag skriver nog inget mer, har ingen hjälp eller kunskap att ge dig tyvärr. Men kämpa på och se till att barnet vet om hur gärna du vill träffa det. Det är nog det allra viktigaste.
  • Anonym (MM)
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-07 22:58:43 följande:
    Sträckan är över 4,5  mil och umgängesföräldern har inget körkort men dock ytterligare fler barn med en annan som är boendes hos umgängesföräldern som uf behöver hämta vilket uf inte får ihop med att åka 4,5 mil  en resa - hämta barnet och sedan 4,5 mil hem till dagis och hämta de yngre banren , so dessutom behöver få middagen lagad i tid eftersom det är småbarn. 
    Domstolen var medvetna om situationen och därför blev det domslut på att boföräldern skulle  köra helt enkelt.

Nej någon annan finns inte att köra, föräldrar sjuka, syskon har egna barn och jobbar heltid,

skolskjuts går inte då det är långt ifrån samma kommun (typ hela storstaden emellan och mer än så) 
    taxi..  det finns inte pengar till taxi på så många hundralappar när det finns fler barn att mätta..
    det är en orimlig kostnad..

Så det finns skäl till  varför boföräldern ska köra..
    Hämta de yngre barnen först och sen har ni matsäck med er på resan.
    Lagad mat behöver de inte ha varje kväll - de äter ju lagad mat på dagis. 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (MM) skrev 2012-09-10 11:40:05 följande:
    Hämta de yngre barnen först och sen har ni matsäck med er på resan.
    Lagad mat behöver de inte ha varje kväll - de äter ju lagad mat på dagis. 
    Då blir det ännu senare eftersom restiden hem från jobbet först tar en timme..
    Anonym (skjuts) skrev 2012-09-10 08:52:59 följande:
    Snacka om att sitta i en rävsax. Får du ingen hjälp från socialen om att trycka på boendeföräldern extra. Tycker synd om barnet i mitten av detta, ett barn som vill vara hos båda föräldrarna. Jag skriver nog inget mer, har ingen hjälp eller kunskap att ge dig tyvärr. Men kämpa på och se till att barnet vet om hur gärna du vill träffa det. Det är nog det allra viktigaste.
    Tack för din tanke i alla fall 

• Anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-08 09:09:52 följande:
    Menar du att det ger bf rätt att själv ställa in helgumgänget, sommarumgänget och loven som uf ska  ha enligt domslut?
    uf fick nämligen alla lov 10 dagar på raken och sommar 4-5 veckors sammanhängande samt rätten var tydlig med att skriva om barnets behov av BÅDA sina föräldrar och positiv till utökat umgänge ytterligare när uf skaffat körkort.

Skälen till boendet har ju inget med att göra med umgänget.

Båda föräldrarna är vårdnadshavare för att både behövs och är lämpliga som det.

Skaffa körkort då?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym skrev 2012-09-10 21:22:22 följande:
    Skaffa körkort då?
    Körkort  innebär inte med automatik att man har en bil. 
    och båda två  är en ekonomisk fråga. 

• Anonym
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-10 21:37:28 följande:
    Körkort  innebär inte med automatik att man har en bil. 
    och båda två  är en ekonomisk fråga. 

Nej, men körkort gör att du kan köra en hyrbil. 
  • Anonym (qwerty)

yrkanden inskickade till rätten om  10.000 i vite per tillfälle att  avgöra på handlingarna.

• Anonym (loggs)
    Anonym skrev 2012-09-06 11:51:42 följande:
    Det är inte rättsväsendet som står på moderns sida utan kanske pappans tafatta yrkande om enbart varannan helg eller accepterande av minimal tid eller barnets önskemål att enbart vara vh hos pappan. Mycket spelar in.

Vi har papper från socialkontoret att barnets önskan är att fortsätta bo vv, Men om barnet är tvingat att välja så blir boendet sådana fall hos mamman.
    då det var andra vårdnadstvisten så ansåg rätten att det bör bli boende hos en av föräldrarna då de inte kan samarbeta ett dugg bättre snarare sämre än förra gången tvisten begav.
    Enligt mig så är det ju sjukt.
    För att vet man om att rätten ser det så så är det inte svårt att "inte samarbeta".
    Mamman ville och har alltid viljat haft boendet så hon fick ju ganska lätt sin vilja igenom enligt mig.
    Hon yrkade om att barnen hade svårt i skolan pga av vv
    nu såhär efteråt så har barnet det lika svårt i skolan. Det första mamman gör efter domen är att öka aktiviterna efter skolan. Rimmar väldigt dåligt med ett barn som behöver tid för skolarbetet.
    Min man anser däremot att varför ta tid och pengar till att överklaga då barnet är så stort och snart kan barnet själv bestämma när var hur.
    enligt min mans advokat så kommer "killen" att tröttna på att hänga morsan i kjolen och känna att denne vågar stå upp för sin saks skull själv.
    Nu är mamman ensam och kan tänka mig att valet att bo hos mamman är att barnet tycker synd om sin mamma som inte ska behöva vara själv. sen bara sådär från himlen så dök det upp en liten hundvalp hemma hos mamman mitt i vårdnadstvisten.
    yooohoooo barnets önskan har alltid varit en liten hundvalp hos oss så vet han att han aldrig kommer att få en då vi jobbar och anser att vi inte har tid med en plus att söster är allergisk mot katt, häst osv
  • Anonym (skjuts)
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-14 21:10:33 följande:
    yrkanden inskickade till rätten om  10.000 i vite per tillfälle att  avgöra på handlingarna.

Betyder det att nästa gång boendeföräldern inte skjutsar till umgänge enligt i domstol faställt schema kostar det 10.000kr för den? Stark påtryckning isåfall!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (skjuts) skrev 2012-09-17 15:10:39 följande:
    Betyder det att nästa gång boendeföräldern inte skjutsar till umgänge enligt i domstol faställt schema kostar det 10.000kr för den? Stark påtryckning isåfall!
    Det innebär först att det nu är yrkat på vite..
    och det är yrkat på att domsolen avgör detta å handligarna vilket innebär att de kan avgöra detta utan att träffa parter eller ombud utan snarst möjligast.

Om det beslutas att det ska bli vite så varje gång ett umgänge uteblir när  umgänge uteblir så vänder  man sig till domstolen för att de ska dömma ut vitet.. och då får även den som ska betala vitet betala ombudskostander för båda parter. 

och ja  det yrkas nu på ett kännbart vite för att umgänget ska funka och boförälder vet att umgängeföräldern inte skulle tveka att få boföräldern att betala vite för uteblivet umgäge.

• Anonym (skjuts)
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-17 20:21:30 följande:
    och det är yrkat på att domsolen avgör detta å handligarna vilket innebär att de kan avgöra detta utan att träffa parter eller ombud utan snarst möjligast.

Om det beslutas att det ska bli vite så varje gång ett umgänge uteblir när  umgänge uteblir så vänder  man sig till domstolen för att de ska dömma ut vitet.. och då får även den som ska betala vitet betala ombudskostander för båda parter. 

och ja  det yrkas nu på ett kännbart vite för att umgänget ska funka och boförälder vet att umgängeföräldern inte skulle tveka att få boföräldern att betala vite för uteblivet umgäge.
    Hoppas domslutet då går din väg så du har ett maktmedel att använda så umgänget blir av som det skall. Samtidigt är det ytterligt tragiskt att det skall behöva gå så långt.

Får jag rekommendera en sak, spara alla papper och dokument till när barnet är vuxen. Jag själv funderade en del om hur det skötts mellan mina föräldrar och hade upskattat att kunna läsa och inte bara höra snack, där när jag började fråga en massa igen vid 20-22 års ålder. 
  • Anonym (72)
    Anonym (qwerty) skrev 2012-09-17 20:21:30 följande:

Jag tycker att du gör helt rätt! Det ska inte vara gratis/ostraffat att förstöra sitt barns relation med den andra föräldern.
  • enmamma

Kan inte ett barn i mellanstadiet på fredag ta bussen från sin skola,
    de 4,5 milen och på så sätt komma närmare den ort den andra föräldern bor på?

Eller så är det till att skaffa körkort.

• Anonym (y)

Jag tycker det är väldigt märkligt att det enbart ska vara boföräldern som transporterar banet till umgängesföräldern. Tingsrätten dömmer godtyckligt och märkligt. Har inte båda föräldrarna ett ansvar att dela på detta?

• Anonym (qwerty)
    Anonym (skjuts) skrev 2012-09-18 08:40:59 följande:
    Hoppas domslutet då går din väg så du har ett maktmedel att använda så umgänget blir av som det skall. Samtidigt är det ytterligt tragiskt att det skall behöva gå så långt.

Får jag rekommendera en sak, spara alla papper och dokument till när barnet är vuxen. Jag själv funderade en del om hur det skötts mellan mina föräldrar och hade upskattat att kunna läsa och inte bara höra snack, där när jag började fråga en massa igen vid 20-22 års ålder. 
     Barnt frågar redan nu och vill  läsa så barnet vet vad som är sant av allt. Vissa saker får barnet läsa för att begärnsa det hela lite.
    enmamma skrev 2012-09-18 09:02:18 följande:
    Kan inte ett barn i mellanstadiet på fredag ta bussen från sin skola,
    de 4,5 milen och på så sätt komma närmare den ort den andra föräldern bor på?

Eller så är det till att skaffa körkort.

Det är för många byten och genom hela cityterminalen.. 
    Körkort?
    När föräldern erbjöd sig att köra i rätten....

Anonym (y) skrev 2012-09-18 13:46:46 följande:
    Jag tycker det är väldigt märkligt att det enbart ska vara boföräldern som transporterar banet till umgängesföräldern. Tingsrätten dömmer godtyckligt och märkligt. Har inte båda föräldrarna ett ansvar att dela på detta?

Ja hade inte föräldern erbjudit sig i rätten att köra hade utgången troligen blivit annorlunda.
    "tramsporten" ska vara till barnets fördel och inte alltid umgängesförälderns last att göra när det avgörs i domstol.
  • Anonym (qwerty)

detta är inte över än, Tr har bestutat om medlare i verkställigetsärendet som jag ska träffa nästa vecka.

De vill se om det går att lösa på nåt sätt givetvis innan de beslutar om  vite, vilket vigetvis motparten omsatt satt sig ett beslut på handlingarna.

I fredags när barnet kom  för höstlov så sa barnet följande till mig

jag sa tack till pappa..
    "tack pappa för att du inte låter mig träffa mamma på ett bra sätt"

Pappan hade inte ens svarat på denna kommentar från barnet....

Under denna helg innan höstlovet har barnet redan frågat om flera helger att få vara med mig.
    Barnet vill absolut komma helgen direkt fter höstlovt.
    Och barnet frågade idag om det kommer finnas längre tid för oss på jullovet.

Barnets behov av mig är mycket stort framförallt när brnets hindras i sina önslemål.

jag åkerkommer om vad medlaren kunde hjälpa oss, dvs mig och barnet, med. 

• mammisan

Hm...lite efter i diskussionerna i den här tråden men hoppas ändå ni läser detta framförallt ni som skrivit innan.

Jag har två barn som socialen beslöt skulle "tillhöra" kommunen vi bodde i när jag och pappan var gifta.
    Så efter flera år då vi bott på annan ort långt bort och helt utan anmärkning, diverse stämningar och förtalskampanjer från min fd. make hos socialen så tog man barnen och placerade hos pappan.

I min ilska över detta ville jag helt bryta kontakten med honom men då straffade han mig med att stänga ute mig från kontakt med barnen. Jag har beviljats umgänge varannan storhelg samt 4 veckor på sommaren.

Först då jag gick med på att ha ett förhållande igen så återfick jag kontakten med mina barn men nu då jag vill ha eget umgänge under min lagstadgade tid på sommaren så vägrar pappan släppa barnen trots datum för detta finns verifierade i svart på vitt.

Har vänt mig till socialkontors familjerätts avdelning på både min och hans ort och på min ort säger de det ligger på hans ort social kontors bord och på hans ort vill de inte hjälpa till tala med honom.

Känner mig uppgiven då socialen motarbetar mig och håller pappan om ryggen. kan nämnas han är kollega med de som skött utredningar och gör beslut då han arbetar för samma kommun och även socialchefen lämnat honom som referensperson då hon sökt annan tjänst.

Själv är jag skötsam och ordentlig. Har aldrig ens varit i närheten av någon misskötsamhet och varken super, röker eller annat. 

Jag undrar vilken kommun är det som socialen faktiskt har engagerat sig som ni skriver om?

Var står det att vite på 10.000kr kan ges om umgängestillfälle ¨motsätts?                     

• Anonym (jur.)

Mammisan. Har ni juridiskt bindande avtal om umgänge? Socialtjänsten kan inte bestämma hos vem av föräldrarna barnen ska bo... Har du kontaktat juridiskt ombud?

Svar på tråden boföräldern bryter hela tiden mot domen och vill nu ha ensam vårdnad och mindre umgänge