• Quickman

Arbetskraftsinvandring ur ett etiskt perspektiv.

Jag vill veta hur ni resonerar kring arbetskraftsinvandring ur ett etiskt perspektiv. Jag hör ofta argument för hur arbetskraftsinvandring gynnar Sverige, men det finns en baksida som jag tycker man tar upp alldeles för sällan. När vi har en arbetskraftsinvandring, framförallt nä det rör sig om högutbildade yrken som läkare, ingenjör etc, så försvinner viktiga arbetskraft från andra länder.

T.ex

I Sverige har vi väldigt många utländska läkare.

För varje polsk läkare som kommer till Sverige försvinner en läkare från Polen, vilket innebär i det stora hela att vi tar viktig arbetskraft från fattiga länder. Är detta moraliskt riktigt? 

• Svar på tråden Arbetskraftsinvandring ur ett etiskt perspektiv.
  • Ripper500

Jag tycker inte det gynnar sverige när det gäller läkare. Nu bokar de flesta en svensk läkare, iaf där vi går vilket leder till långa väntetider. Varför?, jo de flesta föredrar att förstå vad läkaren säger.

Har träffat många utländska läkare. De är duktiga på sitt jobb, men undrar hur de kan få jobba med människor när de talar så fruktansvärt dålig svenska.

Svaret på din fråga är att de kanske har för många inom det yrket eller att sverige betalar mer. Många svenskar jobbar ju i norge som exempel.

• MaryCaroline

För att fortsätta spåret läkare... Vad jag fått erfara är det många utbildade läkare från andra länder som faktiskt inte fått någon anställning här på grund av att deras betyg och meriter inte gäller här i Sverige och/eller på grund av att deras svenska inte är tillräckligt bra... Angående språket tycker jag det är förståeligt, en läkare MÅSTE förstå vad man menar när man söker läkarvård och han/hon måste kunna prata på ett förståeligt sätt så att även patienten förstår. 

Sen är det svårt för oss att veta hur arbetsförhållandena ser ut i "deras" länder, oavsett yrke. Det kanske inte alls ser bra ut? Underbetalt? Dåliga villkor? Arbetsbrist?  

• Stjärnfall76

Så kan man ju inte tänka, varje person måste ju själv välja om de vill flytta och arbeta i ett nytt land.

Svar på tråden Arbetskraftsinvandring ur ett etiskt perspektiv.