När och hur introducerar man matematik hemma?
Några tips på vad man kan göra hemma?
Nån kul inredning? Kulram?
Ja ge mig tips. När kan man börja.
Inköpställen?
Eller klippa o klistra hemma själv, länka gärna
Några tips på vad man kan göra hemma?
Nån kul inredning? Kulram?
Ja ge mig tips. När kan man börja.
Inköpställen?
Eller klippa o klistra hemma själv, länka gärna
jag tycker man ska börja så fort intresse finns. Våra barn har alla börjat tidigt, särskilt vår trea, som snart kan läsa och han är 3 år, och har full förståelse för de matteböcker som är ämnade för förskoleklass. har mest köpt böcker till honom, för jag har lite dålig fantasi, men han plöjer igenom dem på nolltid.
jag brukar köpa böcker till mina barn på www.gleerups.se och www.nok.se
Pengar kan ju också vara kul att räkna med. Egentigen är ju allt matematik också, när man tex säger ta två äpplen osv. Du får se vad ditt barn vill och hitta lagom utmaningar
prata om geometriska figurer så som triangel och kvadrat mfl. prata om hälften och att man delar ett helt äpple i kanske 4 delar osv. lägg mönster med kulor/ pärlor. Mönster är grunden till algebra.
Vill tillägga till alla bra förslag att när man spelar spel där man skall flytta en pjäs frammåt på ett bräde är det bra om man har en tärning där man skall flytta det antal steg som tärningen visar för då tränar man på att en person som får 4 + 5 hamnar på samma ruta som en annan som får 3+6. Man tränar alltså upp sin intre tallinje vilket är jätteviktigt att man gör från tidig ålder. Sånt här ska man fixa när man är 4 år.
Det finns ju spel där man skall flytta till en viss färg, exempelvis tärningen visar rosa så då flyttar man till den rosa rutan och dessa spel tränar man inte alls matematik genom.
Böcker, spel, och kontanter!
Nu i jul hade vi en paketkalender till sonen, ett utmärkt tillfälle att nöta in siffrorna upp till 24 :)
Bra att lära sig begrepp som hälften, dubbelt osv. Det kan man t ex lära sig i badkaret ("fylla hinken till hälften" t ex).
Varför ska man ha matte för barnen hemma när de lär sig allt de behöver när de börjar skolan?
Hund: ja usch och fy ifall man råkar lära dem något som skolan tänkt lära dem! Vilket slöseri!
Jag menar att det blir tråkigt för barnen. Barn ska leka och ha roligt innan de börgar skolan. Och jag har inget barn i skolan, jag är ett barn i skolan;)
Aha, du menar så. Nej det är inte mattelektion man har för så små barn. Man lär dem siffror och förstå mängder. På ett kul sätt. Det är roligare än lek för de flesta barn.
Sånt lärde jag mig i sexårs med lekar och sånt.
Jag lärde mig ingen matte, förutom att räkna innan jag börjat skolan och ändå går det väldigt bra för mig i skolan med matten, så jag tycker att barnen bara ska lära sig sånt de intresserar sig för innan de börjar skolan.
Det är ungefär det folk menar med matte för små barn.Räkna, förstå begrepp som mer/mindre, halva, fler färre. Känna igen siffrorna.Enklare addition och subtraktion. Inget märkvärdigt men rätt vanligt förekommande saker som livet blir enklare om man kan. De flesta barn tycker det är kul att kunna sånt och lär sig det utan större besvär om de vuxna bara visar. Tex spelar Fia med knuff, räknar fingrar etc.
Det låter väll inte så farligt då. Det lät så stor när ni skriv att man skulle börja med matte!