• Anonym (Tveksam i ämnet)

För eller emot cannabis (sakliga inlägg tack)

Cannabisdebattens vara eller icke vara rasar ju friskt i dessa dagar. Jag själv har inga egna erfarenheter, men har efter att man börjat diskutera ämnet med människor, fått veta att det finns en hel del människor i min umgängeskrets som använder cannabis nu och då och som gjort så länge.
    Det gjorde mig förvånad. Det är ofta de sista människor man kunnat tänka sig använda det.
    Och dom är inte alls onormala, knepiga eller några problematiska människor, utan helt vanliga familjemammor och pappor med normala familjeförhållanden och även i några fall karriärer.

Det har fått mig att undra om den syn vi som regel har på cannabis i Sverige inte är ganska skevt vinklad och inte riktigt stämmer överens med verkligheten?
    Den info som jag hittat vid ett googlande tycks ju bekräfta detta också genom att den inte direkt överensstämmer med det som en annan fick höra från skolan på 70 och 80-talen.
    Mycket lite, om ens något som jag fått fram, talar för att cannabis skulle vara farligare än alkohol.
    Och de klassiska åsikterna om att det skulle leda till sinnessjukdomar eller vara s.k. inkörsportar verkar vara långt ifrån vedertaget i vetenskapssammanhang.

Vad är er åsikt i frågan?

• Svar på tråden För eller emot cannabis (sakliga inlägg tack)
  • alllwaysdrunk
    Anonym (Potheads) skrev 2012-08-31 11:28:32 följande:
    Kan man sko sig på att promota drogen kan man väl sko sig på att motarbeta den?  Vi lever väl i en fri värld?

Låter inte som om du är intresserad av någon som helst info/fakta/studier kring cannibabis om slutsatserna är emot drogen.  Då stämplar du genast som "propaganda".

Du har fattat ett mera filosofiskt beslut kring cannabisanvändande än faktabaserat.  Det kan man också göra i en fri värld.   

F.ö. kan du lägga till Clinton på presidenter som rökt på fast han själv hävdade att han inte tog halsbloss

Att du kan radda upp en massa funktionella cannabis-användare är kanske inte märkligare än att vi skulle kunna göra samma sak med funktionella alkoholister eller t.o.m. ett antal personer som går på cokain men ändå arbetar och tjänar pengar och fungerar hyfsat i samhället i stort.

Visst lever man i en frivärld, men han skor sig på folks rädsla och sen späda på den än mer genom göra fantasi "forskning".
    Som endast är en lång rad av retorik till att underminera än mer.

Presentera fakta och forskning så ska vi se vad du har att erbjuda.
    Väldigt flummigt sätt att se på det att kalla mitt beslut som filosofiskt om att använda cannabis.
    men skall meddela att mitt beslut att använda cannabis, var en ren medicinsk anledning.
    Och ogillar tom ruset, men effektivare smärtmedicin som inte gör en till slav under medicinen finns inte(förmåga att inte bli fysiskt beroende, och då kunna behovs ta sin medicin).

Jag tog inte med Clinton, just för den anledningen.

Varför dessa människor radades upp, är för att Obama var bara en person som funkade som hade rökt.
    Och att flertalet av dessa är hyper intelligenta eller högpresterande, vilket antyddes inte var möjligt med cannabis.
    Sen varför tror du att alla dessa namn är missbrukare för?
    Vet du med säkerhet att dom rökade lika mycket som en alkoholist super?
    Ja för du gjorde ju jämförelsen med en alkoholist, du vet väl bara för man tar sig 2 glas vin vid valda tillfällen gör en inte till alkoholist.
  • alllwaysdrunk
    Karl71 skrev 2012-08-31 11:43:13 följande:
    Exploatera människor gör väl båda sidor i så fall?   Är det inte vad en undre världen gör med försäljning till användare?   Ena parten exploaterar med hjälp av skattemedel den andra med användarnas pengar.   Tillverkningen av Cannabis kostar ju en bråkdel av vad den säljs för.  Är det inte att exploatera.   Din bristande logik får mig att undra om du trots allt inte röker lite för mycket ändå

Klart att alkohol kan användas med ansvar på samma sätt du hävdar att det går med cannabis.  Jag är själv en måttlig drinkare på samma sätt du hävdar att du röker cannabis måttligt.

Skillanden är enkel.   Din "drog" är olaglig.  Min är det inte.  Din drog bränner hjärnceller. Min förstör levern.

Kriminella nätverk tillhanda håller en produkt som staten anser dom inte vill sälja.
    Thomas Lundqvist utnyttjar folks rädsla, genom spä på den än mer och sen referera sin egen "forskning".
    Till att få mer pengar.

Han skor sig på en lögn, kriminella skor sig på en produkt folk vill ha.
    Men i en legalisering så förlorar dom bägge och staten tjänar på det i stället.

Ser hellre att en lögnare och de kriminella blir av med sina pengar genom en legalisering:
    Alla vinner på det.
  • kittah
    Exploatera människor gör väl båda sidor i så fall?   Är det inte vad en undre världen gör med försäljning till användare?   Ena parten exploaterar med hjälp av skattemedel den andra med användarnas pengar.   Tillverkningen av Cannabis kostar ju en bråkdel av vad den säljs för.  Är det inte att exploatera.   Din bristande logik får mig att undra om du trots allt inte röker lite för mycket ändå

Klart att alkohol kan användas med ansvar på samma sätt du hävdar att det går med cannabis.  Jag är själv en måttlig drinkare på samma sätt du hävdar att du röker cannabis måttligt.

Skillanden är enkel.   Din "drog" är olaglig.  Min är det inte.  Din drog bränner hjärnceller. Min förstör levern.

Genom att sälja en eftertraktad produkt till den villigt betalande kunden? Nej, ser ingen exploatering där.
    Jag misstycker dock kraftigt att försäljningen sköts av kriminella element och det gynnar inte samhället nånstans.
    Genom att ljuga och stämpla en grupp av människor för att sedan utnyttja dessa med diverse program dom tvingas att genomgå så har man passerat gränsen.
    Det finns dock en lösning på problemet, legaliserar man så tar man makten från lögnare och tar produkten från kriminella.

Har jag nånstans påstått att jag röker cannabis?
    Du kan lägga ner med klyschor och floskler för det har jag tröttnat på för länge sen, nej, det är inte bara "knarkare som försvarar knark".
    Har man sina ögon öppna och är det minsta intreserat av ämnet så tar man reda på fakta och bildar sig en uppfatning. 

Cannabis förstör inga hjärnceller, det är alkoholens avdelning att fräta sönder alla organ den kommer i kontakt med, vad man har däremot kommit fram till är att cannabis fungerar regenererande vid sjukdomar som ex parkinsons 

• alllwaysdrunk

Den missade jag helt, för det första så bränns inga hjärnceller alls.
    En myt som skapades efter ett test på apor.
    Där man pumpade på med cannabisrök i masker, tills de dog.
    Vad dom upptäckte var att dom dog av kolmonoxidförgiftning, detta är känt till döda hjärnceller pga syrebristen.

Och btw, din drog, den bränner ju levern som du säger OCH hjärnceller.
    Vilket måste betyda att den är totalt livsfarlig.
    Bästa är det finns ingen som ifrågasätter alkoholens skadeverkningar för alla är rörande överens.
  • MrsMcC

Droger döda, punkt slut. Detta vare sig de är legala eller inte.... Livet dödar också

Jag är av den fullkomliga övertygelsen att det är mänskligt att njuta av något form av rus. Människor i alla kulturer jag hört talas om har använt något form av rus - antingen i religiösa eller sociala former.

Sedan kan det ju disskuteras var man skall dra gränsen för vad som är socialt acceptabelt. Idag tjänar statsapparaten stora pengar på försäljning av alkoholhaltiga drycker och tobak, medan kriminella nätverk jorden över tjänar multum på narkotiska preparat, som dessutom ofta är utspädda med diverse medel som är skadliga. Man skulle ju kunna argumentera att om samhället väljer att kontrollera alkoholkonsumptionen via statliga monopol borde de göra samma sak med narkotiska preparat.

Skulle vilja se fler tillförlitliga studier på det här, främst från Nederländerna som väljer att till viss mån kontrollera det.

Kan väl också se det från den sidan att du ser betydligt fler som begår våldsbrott på fyllan än när de rökt cannabis... 

• kittah
    MrsMcC skrev 2012-08-31 12:39:21 följande:
    Droger döda, punkt slut. Detta vare sig de är legala eller inte.... Livet dödar också

Jag är av den fullkomliga övertygelsen att det är mänskligt att njuta av något form av rus. Människor i alla kulturer jag hört talas om har använt något form av rus - antingen i religiösa eller sociala former.

Sedan kan det ju disskuteras var man skall dra gränsen för vad som är socialt acceptabelt. Idag tjänar statsapparaten stora pengar på försäljning av alkoholhaltiga drycker och tobak, medan kriminella nätverk jorden över tjänar multum på narkotiska preparat, som dessutom ofta är utspädda med diverse medel som är skadliga. Man skulle ju kunna argumentera att om samhället väljer att kontrollera alkoholkonsumptionen via statliga monopol borde de göra samma sak med narkotiska preparat.

Skulle vilja se fler tillförlitliga studier på det här, främst från Nederländerna som väljer att till viss mån kontrollera det.

Kan väl också se det från den sidan att du ser betydligt fler som begår våldsbrott på fyllan än när de rökt cannabis... 
    Nja, cannabis saknar toxitet att döda, annars har du rätt, ingen har hitintills överlevt livet

En tydligt exempel hur lagstiftningen skapar misär och fler problem än droger i sig kombinerade är portugal.
    från att vara eu,s svarta får och det mest drogproblematiska landet inom området så har dom efter en fullskalig avkriminalisering och satsning på harm control halverat sina problem.
    Man ser även tydliga exempel i historien på hur förbud inte löser nått, försök att förbjuda alkohol har gjorts och vi fick samma resultat då som vi får emot andra förbud idag, namnet al capone kan inte ha undgått nån med åldern inne och enda anledningen till att han blev känd är för att man skapade han med förbud.

Du har en poäng på att kriminella nätverk bryr sig inte om kunden och säljer smutsiga produkter i vinstsyfte, det ideala vore att ha en vit och legal marknad där alla produkter oavsett namn genomgår rigorösa kvalitetskontroller så slutanvändaren inte blir skadat.
    När det kommer till cannabis så har man stött på bland annat glasfiber i marijuana, det gjorde att produkten såg mer lockande ut och vägde mer, livsfarligt att röka det i längden, inget som skulle vara möjlig vid legal försäljning, affärsinnehavaren skulle i såna fall omgående bli av med tillståndet.

• MrsMcC
    kittah skrev 2012-08-31 12:49:09 följande:
    Nja, cannabis saknar toxitet att döda, annars har du rätt, ingen har hitintills överlevt livet

En tydligt exempel hur lagstiftningen skapar misär och fler problem än droger i sig kombinerade är portugal.
    från att vara eu,s svarta får och det mest drogproblematiska landet inom området så har dom efter en fullskalig avkriminalisering och satsning på harm control halverat sina problem.
    Man ser även tydliga exempel i historien på hur förbud inte löser nått, försök att förbjuda alkohol har gjorts och vi fick samma resultat då som vi får emot andra förbud idag, namnet al capone kan inte ha undgått nån med åldern inne och enda anledningen till att han blev känd är för att man skapade han med förbud.

Du har en poäng på att kriminella nätverk bryr sig inte om kunden och säljer smutsiga produkter i vinstsyfte, det ideala vore att ha en vit och legal marknad där alla produkter oavsett namn genomgår rigorösa kvalitetskontroller så slutanvändaren inte blir skadat.
    När det kommer till cannabis så har man stött på bland annat glasfiber i marijuana, det gjorde att produkten såg mer lockande ut och vägde mer, livsfarligt att röka det i längden, inget som skulle vara möjlig vid legal försäljning, affärsinnehavaren skulle i såna fall omgående bli av med tillståndet.

Min tanke är att om statsapparaten skall tillåta, och ultimat tjäna pengar på, vissa rulmedel så borde det gålla alla - även vitt socker, som så vitt jag vet är det mest beroendeframkallande vi har i dagens samhälle (jag kan ha fel där, för jag kan inte minnas var jag läst det).

Jag tror ärligen inte att vi kan hindra medborgarna från att bruka rusämnen, som samhälle kommer vi att på ett eller annat sätt att betala för följderna och då kan vi lika gärna njuta de inkomster detta ger istället för att lämna över kulorna till kriminella nätverk 
  • Simon 681

Det finns inga sakliga, hållbara argument för att förbjuda cannabis, när alkohol är tillåtet.

• Karl71
    MrsMcC skrev 2012-08-31 13:06:33 följande:
    Min tanke är att om statsapparaten skall tillåta, och ultimat tjäna pengar på, vissa rulmedel så borde det gålla alla - även vitt socker, som så vitt jag vet är det mest beroendeframkallande vi har i dagens samhälle (jag kan ha fel där, för jag kan inte minnas var jag läst det).

Jag tror ärligen inte att vi kan hindra medborgarna från att bruka rusämnen, som samhälle kommer vi att på ett eller annat sätt att betala för följderna och då kan vi lika gärna njuta de inkomster detta ger istället för att lämna över kulorna till kriminella nätverk 
    Sockerförbrukningen borde helt klart begränsas kraftigt av staten    

Vore intressant att jämföra hur många som dör i förtid av fetma, sjukvårdskostnader v.g. fetmarelaterade sjukdomar och detsamma för cannabis, alkohol och tobak.

/K 
    Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • kittah
    Karl71 skrev 2012-08-31 13:25:13 följande:
    Sockerförbrukningen borde helt klart begränsas kraftigt av staten    

Vore intressant att jämföra hur många som dör i förtid av fetma, sjukvårdskostnader v.g. fetmarelaterade sjukdomar och detsamma för cannabis, alkohol och tobak.

/K 
    Att fetma har blivit den nya folksjukdomen vet vi alla, att tobak är den drogen som skördar fler liv än alla andra droger kombinerade är nog många medvetna om innerst inne, att alkohol står direkt och indirekt bakom 4-7000 dödsfall om året bara i Sverige är ingen som tänker på.
    Slutligen så hamnar vi på cannabis, vi väntar fortfarande på det första dödsoffret.
    Om man omyndighetsförklarar oportionister som thomas så tar man även bort "vårdens" omkostnad i samband med cannabis.

• Karl71
    kittah skrev 2012-08-31 13:40:27 följande:
    Att fetma har blivit den nya folksjukdomen vet vi alla, att tobak är den drogen som skördar fler liv än alla andra droger kombinerade är nog många medvetna om innerst inne, att alkohol står direkt och indirekt bakom 4-7000 dödsfall om året bara i Sverige är ingen som tänker på.
    Slutligen så hamnar vi på cannabis, vi väntar fortfarande på det första dödsoffret.
    Om man omyndighetsförklarar oportionister som thomas så tar man även bort "vårdens" omkostnad i samband med cannabis.

Du har verkligen hakat upp dig på Thomas..  Ovanpå detta kan du inte se något som helst ont med Cannbis.   Klart att man t.ex. kan köra ihjäl folk när man är hög på Cannabis precis som onykter etc.  Röker man tillräckligt mycket tappar man omdömet precis som med för mycket alkohol o.s.v.

Om du vill verka för att legalisera cannabis är vägen framåt inte att blunda för alla former av negativa tankar och rapporter kring cannabis utan att försöka balansera dem och hitta medborgare som jag själv. Alltså som trots att jag inte själv röker och aldrig har rökt, är medveten om att vissa skador kan uppstå med cannabis men ändå tycker att de som vill röka ska kunna göra det lagligt och med bra och ren kvalité.   Skulle ju inte bli förvånad om en hel del cannabis-relaterade olyckor dessutom orsakas av dåligt cannabis, d.v.s. utblandat med något farligt ämne etc.

Men att jämföra cannabis med lingonsylt kommer du ingen vart med

Definitionen av galenskap är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig ett annat resultat.
  • kittah
    Karl71 skrev 2012-08-31 13:59:06 följande:
    Du har verkligen hakat upp dig på Thomas..  Ovanpå detta kan du inte se något som helst ont med Cannbis.   Klart att man t.ex. kan köra ihjäl folk när man är hög på Cannabis precis som onykter etc.  Röker man tillräckligt mycket tappar man omdömet precis som med för mycket alkohol o.s.v.

Om du vill verka för att legalisera cannabis är vägen framåt inte att blunda för alla former av negativa tankar och rapporter kring cannabis utan att försöka balansera dem och hitta medborgare som jag själv. Alltså som trots att jag inte själv röker och aldrig har rökt, är medveten om att vissa skador kan uppstå med cannabis men ändå tycker att de som vill röka ska kunna göra det lagligt och med bra och ren kvalité.   Skulle ju inte bli förvånad om en hel del cannabis-relaterade olyckor dessutom orsakas av dåligt cannabis, d.v.s. utblandat med något farligt ämne etc.

Om man använder han som en källa så bör hans natur anmärkas.

Jag är även fullt medveten om cannabisens biverkningar, det är inte det som diskuteras i tråden utan folk drar upp myter eller faktafel samt tillskriver brukarna egenskaper dom i regel saknar, nått som klingar illa hos mig.

Bilkörning och cannabis är ett omdiskuterat ämne, det som har blivit bevisat är att cannabis inte försämrar körförmågan utan får användaren att underskatta sin kapacitet och anpassa sig efter omständigheter, man kör mer defensivt och försiktig vilket minskar risken för en olycka.
    Olyckor som i och för sig kan drabba precis vem som helst oavsett vilket tillstånd man befinner sig i.
    Med det sagt så tycker jag inte att man bör bemanna fordon i onykter tillstånd oavsett drog.

Vilka skador är det du tänker på?
    Cannabis relaterade olyckor?
    Utblandat med farliga ämnen?
    Om du insinuerar att puschers skulle få för sig att blanda ut cannabis med andra substanser så kan du skrinlägga den tanken direkt, cannabis är en av dom billigaste droger att tillverka, det är en ren förlust affär att blanda ut den med dyrare droger, syftet vad jag förstår är att göra pengar och inte skänka bort andra droger i samband med cannabisförsäljning.

• alllwaysdrunk
    Karl71 skrev 2012-08-31 13:59:06 följande:

Varför ska man inte haka upp sig på en sådan för?
    Han underbygger ju stigmatiseringen, och stigmatiseringen är inget bra för någon.
    Eller tycker du stigmatisering är nått bra?

Jag har aldrig någonsin statistik på olyckor där cannabis är ensam nämnare.
    Dock så förekommer cannabis tillsammans alkohol lite.
    Men tester man gjort så blir man inte direkt sämre på köra bil efter man rökt cannabis.

Cannabis har haft en omgång med dålig marijuana, och då besprutade med glaspärlor(super små såklart).
    Vilket resulterade i problem för lungorna, för små små upphettade glaspärlor var mindre bra.
    Detta försvann direkt i princip, och varför man gjorde det var för att öka vikten och därmed få ut mer i försäljning.
  • alllwaysdrunk
    isolande skrev 2012-08-29 09:55:47 följande:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22927402 för den absolut senaste vetenskapliga bevisningen av att Cannabis skadar hjärnan. Stod även om den i DN för er som inte orka/vill läsa vetenskapliga artiklar utan föredrar folklig journalistik Flört. Men ni kanske inte orkar googla DN så här är den: www.dn.se/nyheter/vetenskap/cannabisrokare-ri...

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12446534 kanske kan vara ngt oxå. 

Hoppas länkningen funkar nu då... 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15030397
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10863546

Varsågoda!!
  • The sea refuses no river

Fått ut mycket av mitt cannabisbruk.

Det som jag tycker sällan framlyses i diskussionen är de tydligt religiösa användningsområdena hos denna semi-psykedelia. Jag använder gräs varannan vecka. Ensam. I ett mörkt nedsläckt rum. Utan musik. Jag fyller min spliff med stora mängder, extremt potent gräs. Sedan sätter jag mig i ovan beskrivna rum. Denna praktik har gett mig erfarenheter de flesta cannabisrökare inte får, och jag värderar den typ av erfarenhet väldigt högt. Nämligen, den egna, världsfrämmande, navelskådande, typ av upplevelse man får ifall man nyttjar en semi-psykedelia eller psykedelia på detta sättet.

Har väldigt svårt att ge mig in i tänket att en människa som aktivt intresserar sig för sitt egna medvetande och som en följd undersöker detta medvetande skulle vara mindre utvecklad än andra människor. Människan är djuret med den mest avancerade självbilden, världsuppfattningen, språknyttjandet. Att människan som följd experimenterar med dessa intressanta leksaker skulle vara mindre begåvad är mig en väldigt världsfrämmande tanke. Jag kan inte konstatera det som någonting annat än total inskränkhet, att ha åsikter om hur en annan människa förhåller sig till sitt egna jävla medvetande.

PUSS

• Galliformes
    Anonym (Tveksam i ämnet) skrev 2012-08-16 13:49:01 följande:
    Tack för det! Skrattande

Jo mitt intresse för ämnet började för ungefär sedan något år tillbaka, när jag kom till den förvånande insikten att flera av våra bästa vänner brukar cannabis, allt från sporadiskt till regelbundet.
    När flertalet av dessa dessutom inte kan beskyllas för att vara några oansvariga flummare eller dumskallar, utan tvärtom egna företagare, karriärister, vanliga pappor och mammor och i ett fall en polis, så började jag undra om det var något som inte stämde angående den "info" vi blivit matade med i det här landet sedan barnsben.
    Jag började Googla, läsa på, göra efterforskningar och ta reda på. Och så har det sedan rullat på.

Och att den svenska allmänna synen på cannabis i själva verket har väldigt lite med verkligheten att göra är något som jag hela tiden blir allt mer övertygad om.
    Jag har aldrig testat att röka cannabis själv (eller någon annan narkotika heller) men känner mig numera inte helt främmande för tanken att kanske prova någon dag Flört.

Som du själv skriver, alla har ju rätt till sin åsikt. Men min uppfattning är tyvärr att det tycks som om det är "knarkkrigarna" som är de mest oresonliga och militanta i frågan. Och bevisligen de som har minst på benen när det kommer till fakta och forskning. Och glåporden och personangreppen ligger sällan långt borta.

Sen hur en eventuell legalisering / avkriminalisering skulle se ut är jag mindre säker på.
    Men att den nuvarande linjen allt mer ter sig ohållbar är ju ganska uppenbart.
    Och bara för att dina vänner som verkar leva ordentliga liv missbrukar så är det ok ? Konstig slutsats
    .Det finns många alkoholister i framstående positioner i samhället.Är det också ok ?

Min son använde cannabis i ca 1,5 år.Vissa perioder flera ggr i veckan, vissa perioder inte alls.Det hände en del runt honom under denna tiden.Bla försökte han smuggla och åkte fast flera ggr.

Hursom helst, han har precis varit på behandlingshem i 5 månader.Haschdimman är borta och min son är som ny. Han är inte seg i huvudet längre och tar nya tag med sina studier igen.Han vill göra saker som han absolut inte ville förut.Han har också en mer positiv livssyn nu och framtidsplaner.

Jag hoppas verkligen inte att Sverige får en mer liberal syn på droger o alkohol.Om inte annat så ska våra barn o ungdomar skyddas. 
  • Karl71
    Galliformes skrev 2012-09-03 12:25:09 följande:
    Och bara för att dina vänner som verkar leva ordentliga liv missbrukar så är det ok ? Konstig slutsats
    .Det finns många alkoholister i framstående positioner i samhället.Är det också ok ?

Min son använde cannabis i ca 1,5 år.Vissa perioder flera ggr i veckan, vissa perioder inte alls.Det hände en del runt honom under denna tiden.Bla försökte han smuggla och åkte fast flera ggr.

Hursom helst, han har precis varit på behandlingshem i 5 månader.Haschdimman är borta och min son är som ny. Han är inte seg i huvudet längre och tar nya tag med sina studier igen.Han vill göra saker som han absolut inte ville förut.Han har också en mer positiv livssyn nu och framtidsplaner.

Jag hoppas verkligen inte att Sverige får en mer liberal syn på droger o alkohol.Om inte annat så ska våra barn o ungdomar skyddas. 
    Har liknande erfarenheter med både boende på en gruppbostad jag jobbade på i Kalifornien samt min frus yngre bror. Majoriteten av dem jag kommit i kontakt med levde i den "hash-dimma" du beskriver och blev både slöa rent fysiskt (ville sova hela tiden etc) och mentalt.

Måhända spelar personlighet etc in också. Kanske har dessa människor redan karaktärsbrister som blir värre när de röker på och andra kan kontrollera bättre (viljestarka, motiverade människor som får saker gjort ändå).

Hur det än är så tycker jag mig se två diken. Dem som vill förlöjliga all cannabis-kritik och dem som överdriver dess skador. 
  • parallax
    Galliformes skrev 2012-09-03 12:25:09 följande:

Behandlingshem? 
    För cannabisrökning?
    Herre gud, använder du ofta atombomber istället för flugsmälla?

• Quickman
    isolande skrev 2012-08-29 09:55:47 följande:
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22927402 för den absolut senaste vetenskapliga bevisningen av att Cannabis skadar hjärnan. Stod även om den i DN för er som inte orka/vill läsa vetenskapliga artiklar utan föredrar folklig journalistik Flört. Men ni kanske inte orkar googla DN så här är den: www.dn.se/nyheter/vetenskap/cannabisrokare-ri...

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12446534 kanske kan vara ngt oxå. 

Hoppas länkningen funkar nu då... 

So what...? Om jag vill förstöra min hjärna så är det mitt val. Det är tillåtet att skyffla i sig chips som en flodhäst, det är tillåtet att röka sönder lungorna, det är tillåtet att supa sig redlös varje kväll, det är tillåtet att hoppa fallskärm och bungyjump. Därför ser jag ingen anledning till varför cannabis ska vara olagligt. Det finns så sjukt mycket som är skadligt i samhället, så varför skrika sig hes över cannabis?
  • undine
    Anonym (Tveksam i ämnet) skrev 2012-08-15 11:35:34 följande:
    Cannabisdebattens vara eller icke vara rasar ju friskt i dessa dagar. Jag själv har inga egna erfarenheter, men har efter att man börjat diskutera ämnet med människor, fått veta att det finns en hel del människor i min umgängeskrets som använder cannabis nu och då och som gjort så länge.
    Det gjorde mig förvånad. Det är ofta de sista människor man kunnat tänka sig använda det.
    Och dom är inte alls onormala, knepiga eller några problematiska människor, utan helt vanliga familjemammor och pappor med normala familjeförhållanden och även i några fall karriärer.

Det har fått mig att undra om den syn vi som regel har på cannabis i Sverige inte är ganska skevt vinklad och inte riktigt stämmer överens med verkligheten?
    Den info som jag hittat vid ett googlande tycks ju bekräfta detta också genom att den inte direkt överensstämmer med det som en annan fick höra från skolan på 70 och 80-talen.
    Mycket lite, om ens något som jag fått fram, talar för att cannabis skulle vara farligare än alkohol.
    Och de klassiska åsikterna om att det skulle leda till sinnessjukdomar eller vara s.k. inkörsportar verkar vara långt ifrån vedertaget i vetenskapssammanhang.

Vad är er åsikt i frågan?
    Jag är absolut för.
    Jag kan inte dricka alkohol och har väldigt negativa erfarenheter av alkohol. Aggressioner, våldtäkter, bakfylla, bråk, slagsmål, blåmärken, you name it..

När jag rökt cannabis och umgåtts med andra som rökt cannabis har jag mått prima och stämningen har varit väldigt kärleksfull och avslappnad. Ingen baksmälla, inga biverkningar. Det enda negativa är väl sötsuget efteråt ;)

För mig är alkohol ett starkt jävla rävgift jag håller mig långt ifrån. Och folk är ju som besatta; om jag berättar att jag inte vill dricka alkohol blir folk nästan förnärmade och ska fråga varför, när det är mitt privatliv. Det kallar jag gift!
    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Svar på tråden För eller emot cannabis (sakliga inlägg tack)