För eller emot cannabis (sakliga inlägg tack)
Cannabisdebattens vara eller icke vara rasar ju friskt i dessa dagar. Jag själv har inga egna erfarenheter, men har efter att man börjat diskutera ämnet med människor, fått veta att det finns en hel del människor i min umgängeskrets som använder cannabis nu och då och som gjort så länge.
Det gjorde mig förvånad. Det är ofta de sista människor man kunnat tänka sig använda det.
Och dom är inte alls onormala, knepiga eller några problematiska människor, utan helt vanliga familjemammor och pappor med normala familjeförhållanden och även i några fall karriärer.
Det har fått mig att undra om den syn vi som regel har på cannabis i Sverige inte är ganska skevt vinklad och inte riktigt stämmer överens med verkligheten?
Den info som jag hittat vid ett googlande tycks ju bekräfta detta också genom att den inte direkt överensstämmer med det som en annan fick höra från skolan på 70 och 80-talen.
Mycket lite, om ens något som jag fått fram, talar för att cannabis skulle vara farligare än alkohol.
Och de klassiska åsikterna om att det skulle leda till sinnessjukdomar eller vara s.k. inkörsportar verkar vara långt ifrån vedertaget i vetenskapssammanhang.
Vad är er åsikt i frågan?