• Eela

16år och studiebidrag

Jag funderar på vad ni tycker att studiebidraget skall räcka till och vilka motprestationer ni kräver för att han/hon skall få sin månadspeng. 

Vilka inköp skall de själva göra och vad köper ni som föräldrar?  

• Svar på tråden 16år och studiebidrag
  • Majsan70

MIn dotter fick hela sitt studiebidrag/BB långt innan hon blev 16 år.( Är nu 17,5 år)
    Vi har inga som helst motprestationer för detta. Jag tar det som en självklarhet att de skall hjälpa till med det dagliga hemma i vilket fall.

Hennes pengar räcker till skor o kläder minus vinterytterkläder och vinterskor. De räcker även till godis o nöjen o ja vad hon nu vill göra. utöver dessa pengar har hon 500 kronor extra varje månad för att hon har tagit på sig extrasysslor hemma och dessa pengar betalar hennes telefonabb. plus att de ger lite till i plånboken.

En eller två gånger per år åker vi till Ullared och Gekås o då får hon en extrapeng att shoppa för. 

Hon hushåller mycket bra med sina pengar måste jag säga.

• katalysator

Nu är jag inte själv förälder, utan utgår väl snarare från att det inte var så många år sedan jag själv var i det läget. Saker jag tycker att det är rimligt att pengarna räcker till är samtliga nöjen (bio, café, lördagsgodis, tv-spel, etc.), telefonkostnad och vissa klädinköp. När det gäller kläder tycker jag att det är rimligt att föräldern skjuter till lite extra vid behov av exempelvis nya vinterkängor, men att merparten av vardagskläderna kan bekostas av barnet själv. Jag tycker också att man som förälder kan uppmuntra att barnet är fysiskt aktivt, genom att skjuta till extra för exempelvis terminsavgifter eller träningsutrustning. Eventuellt busskort för vardagsbruk bör nog betalas av föräldern om inte skolan gör det, men rena nöjesresor kan gott ingå i månadspengen (typ att åka till en annan stad för att träffa vänner).

Rimliga motprestationer är att sköta skolan, att tvätta sin egen tvätt/diska sin egen disk, etc. samt att hjälpa till med övrig matlagning och hushållssysslor enligt schema eller på begäran.

• Kjellgren

Vinterkläder köper vi liksom dyrare festkläder tex när sonen behövde ny kostym eller studentklänningar. Mobilen betalar vi 200 kr/månad, resten har barnen fått ta själva. Bussresor subventionerar vi som regel dvs fyller på kortet vid behov och träningskort betalar vi också.

Tidigare hade vi bestämt vad som skulle göras (städa sitt rum, en toalettstädning och en maskin tvätt/vecka) men nu när bara sonen bor hemma får han mer göra det vi säger till om som klippa gräset varannan gång eller fixa mat eller städa.

Svar på tråden 16år och studiebidrag