• trina

Första besöket för pergo?

Har konstaterad pcos sedan tidigare. Vad kommer hända hos gyn när jag och min man bestämmer oss för att få barn? När jag fick diagnosen sa gyn att jag skulle komma tillbaka när jag ville bli gravid.

Är det bara pergo och sedan Tack och hej? Behöver min sambo vara med?

Hur var det för er?

• Svar på tråden Första besöket för pergo?
  • TheBlueOcean

Allt jag vet är att vi var tvungen att försöka aktivt ett år innan vi får hjälp med pergotime. Vilket är om 1 månad.

• trina

Fast det gäller ju inte om man har en konstaterad svårighet sedan tidigare som t ex pco?

• Babybel
    trina skrev 2012-08-04 14:08:03 följande:
    Fast det gäller ju inte om man har en konstaterad svårighet sedan tidigare som t ex pco?
    Nä, jag behövde inte försöka en vecka ens. Finns ingen mening att hålla på ett år om man inte ägglossar som i mitt fall. Har man däremot ägglossningar regelbundet så är ju inte PCO:n i sig ett hinder och då får man nog försöka i ett år först.

Jag och sambon gick på första besöket ihop, sen testades hans sperma (finns ju ingen mening att försöka om det sen visar sig att killens sperma är dålig ändå), när testen visat att den var ok fick jag en enkeldos Pergotime. Nu är jag inne på min andra kur (en dubbel).
  • TheBlueOcean
    trina skrev 2012-08-04 14:08:03 följande:

Jag fick min diagnos juni 2010 vi bestämde oss att börja försöka i slutet av juni början av juli och var ändå tvungen att försöka ett år innan vi skulle få hjälp.
  • TheBlueOcean

och då hade min läkare sagt själv att jag skulle behöva ha hjälp till 99.99% säkerhet. Vi klarade det faktiskt själva då men nu så ska vi få hjälp inom 4-6 veckor för med andra barnet har det inte alls gått.

• emtfb

har inte pco, men jag vände mig till gyn efter 8 månaders försök. och det var inget snack om saken, eftersom jag inte får ÄL (oregelbundenmens) så fick jag med mig pergotime och sen ja in på vul 10 dagar efter första tabletten för att se om det kommit nån äggblåsa.
    Min sambo har dom inte ens nämnt nånting om och han har inte varit med dit.  

• TheBlueOcean

så svaret på din fråga är nog att det beror på vart du bor och vilken läkare du träffar..

• trina
    Tindra2011 skrev 2012-08-04 21:39:47 följande:
    så svaret på din fråga är nog att det beror på vart du bor och vilken läkare du träffar..
    Ja det förstår jag :) Men jag vill ju ha lite av andras erfarenheter. Min gyn är privat så de är nog mer hjälpsamma än de offentliga skulle jag tro.
Svar på tråden Första besöket för pergo?