• Anonym (MRS)

Gifta sig i moskén. Hur gör man?

Jag ska gifta mig med mitt livs kärlek och då han är muslim (inte jag) så tänkte vi att vi skulle gifta oss i moskén som finns vid medborgarplatsen i stockholm. Någon som vet lite mer om vad som krävs och hur det går till osv vid en sådan vigsel? Hur lång tid i förväg måste man boka tid och hur får/ska man vara klädd (med tanke på att det är en moské)?

Tacksam för tips från någon som själv gjort detta eller iaf har kunskap om det.

• Svar på tråden Gifta sig i moskén. Hur gör man?
  • Nyfiken gul
    Anonym (MRS) skrev 2012-08-02 17:23:19 följande:
    Då min kille ej har gift sig i en moske i sverige förut eller gift sig nån annanstans heller för den delen så vet han inte exakt hur det går till.
    Är det så att man måste göra det på "laglig" väg nu när man gifter sig i en moske i sverige? med hindersprövning och registrering osv.. eller gör någon det ändå utan att det registreras i sverige?

Och jo man får gifta sig i mosken utan att vara muslim och man måste inte konvertera till islam heller. Så mkt vet jag iaf.
    För att få gifta sig över huvud taget i sverige så måste man begära hindersprövning .

Spelar alltså ingen roll vilken tro man har eller om man är ateist o vill gifta dig borgerligt, du  måste göra hindersprövning för att gifta dig. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2012-08-02 19:31:26 följande:
    För att få gifta sig över huvud taget i sverige så måste man begära hindersprövning .

Spelar alltså ingen roll vilken tro man har eller om man är ateist o vill gifta dig borgerligt, du  måste göra hindersprövning för att gifta dig. 
  • Anonym
    Då min kille ej har gift sig i en moske i sverige förut eller gift sig nån annanstans heller för den delen så vet han inte exakt hur det går till.
    Är det så att man måste göra det på "laglig" väg nu när man gifter sig i en moske i sverige? med hindersprövning och registrering osv.. eller gör någon det ändå utan att det registreras i sverige?

Och jo man får gifta sig i mosken utan att vara muslim och man måste inte konvertera till islam heller. Så mkt vet jag iaf.

Det går inte att registrera om man gifter sig i moske. Det finns inget att registrera ens,det är inte något äktenskap som "gills" du är fortfarande singel MEN gift inför gud om man säger så. I muslimska länder är det vanligt att man gifter sig i moske först sedan blir det på "riktigt"alltså man får vigselbevis och är gift kan byta efternamn o.s.v, då behövs hindersprövning
  • Anonym (MRS)
    Anonym skrev 2012-08-08 15:31:33 följande:

Det går inte att registrera om man gifter sig i moske. Det finns inget att registrera ens,det är inte något äktenskap som "gills" du är fortfarande singel MEN gift inför gud om man säger så. I muslimska länder är det vanligt att man gifter sig i moske först sedan blir det på "riktigt"alltså man får vigselbevis och är gift kan byta efternamn o.s.v, då behövs hindersprövning
    I sverige så blir det registrerat, har hört att imamen inte får viga utan att man gjort hindersprövning först och det blir sedan registrerat i systemet så att säga. I andra länder så vet jag att det inte blir registrerat utan det är bara inför gud men just i Sverige så får de inte viga utan att man kan uppvisa genomförd hindersprövning.

Har skaffat mig lite info sedan trådstarten
  • Anonym

säger samma sak som "Anonym" såvida du inte vill bli muslim och uppfostra dina barn muslimskt. Hela hans släkt kommer vara med och bestämma sen...men gör vad du vill.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-08-10 23:52:07 följande:
    säger samma sak som "Anonym" såvida du inte vill bli muslim och uppfostra dina barn muslimskt. Hela hans släkt kommer vara med och bestämma sen...men gör vad du vill.
    du vet verkligen inte vad du pratar om
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-10 23:59:32 följande:
    du vet verkligen inte vad du pratar om
    Behöver inte alls vara så i TS fall, men visst sjutton vet jag vad jag pratar om är själv från mellanöstern och har massor av exempel i min släkt plus bekanta. Har själv varit ihop med en muslim.
  • Anonym (Hopp)

Hej du behöver inte gifta dig i moske ni kan bjuda in iman hemm hos er och ni kan ha er närmaste familj och vänner över. Så gjorde en vänn til mig. Jag tyckte det var mysig men du kan gott gifta dig i moske oxå.

• Anonym (MRS)
    Anonym skrev 2012-08-10 23:52:07 följande:

Snacka om fördomsfullt!!
  • ftp

Svaret på frågan är väldigt enkel, det gör man inte av hänsyn till sina framtida barn.

• angie8789

Jag står inför samma beslut och jag vill gärna veta hur allt gick till om ni nu gifte er då jag själv är lite osäker på hur allt funkar även om min pojkvän förklarat för mig så vill jag ändå veta av en annan person som gått igenom det.

• adama

Hej!
    jag har lite funderingar angående giftermål jag och min partner vill gifta oss i moskén, men vi är inte så insatta i vilka regler  som gäller för att gifta sig i moské. 
    jag undrar över hur vi ska gå tillväga, vad behöver vi veta mer och tänka på. 

Mvh 
    Adama camara 

• Anonym (tjena)
    Anonym (MRS) skrev 2012-08-02 08:59:14 följande:

Jag ska gifta mig med mitt livs kärlek och då han är muslim (inte jag) så tänkte vi att vi skulle gifta oss i moskén som finns vid medborgarplatsen i stockholm. Någon som vet lite mer om vad som krävs och hur det går till osv vid en sådan vigsel? Hur lång tid i förväg måste man boka tid och hur får/ska man vara klädd (med tanke på att det är en moské)?

Tacksam för tips från någon som själv gjort detta eller iaf har kunskap om det.

Vet inte din blivande det???
  • Anonym (tjena)

Tänker att jag visste hur man gifter sig i en kyrka trots att jag inte varit gift innan... eftersom det är en del av min kultur... och han då borde veta hur det funkar i hans kultur.
  • Kawthar
    adama skrev 2015-10-27 19:56:18 följande:

Hej!

jag har lite funderingar angående giftermål jag och min partner vill gifta oss i moskén, men vi är inte så insatta i vilka regler  som gäller för att gifta sig i moské. 

jag undrar över hur vi ska gå tillväga, vad behöver vi veta mer och tänka på. 

Mvh 

Adama camara 

Är själv inte gift , men bästa är väl att kontakta mosken och fråga.
  • Royalist
    Anonym (tjena) skrev 2015-10-28 10:23:01 följande:
    Tänker att jag visste hur man gifter sig i en kyrka trots att jag inte varit gift innan... eftersom det är en del av min kultur... och han då borde veta hur det funkar i hans kultur.
    Tänk på att ganska mycket som skrivs på FL är från troll. I det här fallet en SD:are som vill värva SD-röster. Drömmer
  • Fröken Apelsin
    Anonym skrev 2012-08-08 15:31:33 följande:

Det där stämmer inte alls, imamer har vigselrätt precis som en präst i svenska kyrkan. Hur det fungerar i andra länder är totalt ointressant, det här är Sverige.
  • Anonym253

jag ska gifta mig med min livs kärlek men han är icke muslim men jag är. Vet någon om hur man kan göra nikah utan att mannen behöver konvertera?

Svar på tråden Gifta sig i moskén. Hur gör man?