• Liljekonvaljblomman

Vilka produkter är lätta att missa vid laktos???

Har precis fått veta att jag har laktos och jag kan ABSOLUT INGENTING om det =( Har fått remiss till dietisten men det är ett tag tills jag ska dit.

I vilka produkter finns det laktos som man kanske inte tänker på eller som är lätt att missa?

Mjölk, grädde, glass mm är ju ganska självklara saker men det finns ju i mer produkter än så tyvärr =(

TACKSAM för lite hjälp på traven....

• Svar på tråden Vilka produkter är lätta att missa vid laktos???
  • Emmalinnéa

har också nyss fått reda på att jag inte tål varken laktos eller gluten.

Buljongtärningar från knorr innehåller mjölk det tänker man inte på..

• Liljekonvaljblomman
    Emmalinnéa skrev 2012-06-28 12:10:48 följande:
    har också nyss fått reda på att jag inte tål varken laktos eller gluten.

Buljongtärningar från knorr innehåller mjölk det tänker man inte på..
    Åh, jag har oxå gluten men trodde inte jag skulle hitta någon mer som har båda allergierna =)

Vad glad jag blev nu (missförstå mig rätt, jag är INTE glad att du har flera allergier men skönt att ha någon att bolla lite med)

Vilket län tillhör du?
  • nostalgi

Om ni är laktosintoleranta/ gluten, då är det bara att läsa noga på innehållsdeklarationerna på allt
    man köper. Det kan gömma sig "mjölkproteiner" där man minst anar det. Vissa är så intoleranta, att de inte ens tål "spår av", vilket betyder att tx. produkter som innehåller laktos, används på samma "fabrik, och i samma "kärl", även om man tvättar dem rent, mellan varje gång.

Så trist för er.

• Emmalinnéa
    Liljekonvaljblomman skrev 2012-06-28 12:16:59 följande:
    Åh, jag har oxå gluten men trodde inte jag skulle hitta någon mer som har båda allergierna =)

Vad glad jag blev nu (missförstå mig rätt, jag är INTE glad att du har flera allergier men skönt att ha någon att bolla lite med)

Vilket län tillhör du?
    vi bor i västragötaland älvsborgs län. 
    Ja jag har jätte svårt att hitta någon som har samma problem som jag också, glad att jag hitta dig med ;)
    Har en släng av Ibs också så jag får hålla mig borta ifrån för mycket fett,fibrer och gasbildande saker. men just nu fokuserar jag på att hitta mat som är fritt i från gluten och laktos.  
  • Emmalinnéa
    nostalgi skrev 2012-06-28 12:18:24 följande:
    Om ni är laktosintoleranta/ gluten, då är det bara att läsa noga på innehållsdeklarationerna på allt
    man köper. Det kan gömma sig "mjölkproteiner" där man minst anar det. Vissa är så intoleranta, att de inte ens tål "spår av", vilket betyder att tx. produkter som innehåller laktos, används på samma "fabrik, och i samma "kärl", även om man tvättar dem rent, mellan varje gång.

Så trist för er.
    mjölk kan stå bakom vasselpulver och allt möjligt konstigt man inte tänker på så det är ju skitsvårt att hitta rätt tycker jah ..;) Råkar jag få 2 droppar grädde på handen n och slickar upp det har jag magknip och ballongmage hela dagen så jag är nog rätt känslig...
  • mrsStatham

Men för satan.
    Man HAR inte laktos/gluten. Man har en intolerans mot laktos/gluten.
    Alternativt kan man säga att man inte riktigt tål laktos.

Laktos brukar för de flesta gå bra att få i sig i vissa mängder. Glutenintolerans brukar föda laktosintolerans och när man väl tar bort gluten från kosten brukar man efter ett tag kunna få i sig en större mängd laktos.

Bara två saker är oändliga
  • mc babe

Mest märkliga jag hittat laktos i var kycklingen i en kycklingbaguette...... Vad den nu gjorde där.... Man vänjer sig dock snabbt att läsa innehållsförteckningar.

• Liljekonvaljblomman
    Tååtan skrev 2012-06-30 01:12:42 följande:
    Choklad är ju lite lurigt!
    Vilken choklad kan man äta???? =)
  • Emmalinnéa
    Liljekonvaljblomman skrev 2012-07-02 20:02:21 följande:
    Vilken choklad kan man äta???? =)
    kolla blad gluten produkterna det finn choklad där som är helt mjölkfri och jätte god i olika smaker. sen ju mörkare choklad du köper så är det mindre risk för mjölk eller laktos.
Svar på tråden Vilka produkter är lätta att missa vid laktos???