Börja med antidep. 8 veckor före återförande?
Jag har ett stort dilemma.
Vi har ca 8 veckor kvar till vårt första äggdonationsförsök. Om ca 3 veckor börjar jag spraya med Synarela, så är vi igång.
Har under fem års tid haft problem med ork, nedstämdhet och ångest efter att jag mer eller mindre kraschade i väggen för fem år sedan.
Har de senaste sex månaderna mått riktigt bra eftersom jag har tagit hjälp av rätt näring, zonterpi, akupunktur och naturläkemedlet Johannesört (mot depression). Tyvärr interagerar Johannesört med i stort setta alla mediciner och därför måste jag sluta med den minst två veckor innan jag skall in i behandling för donationen.
Min läkare (inte reproduktionsläkaren) har erbjudit mig att börja med antidepresiva (Sertralin) i stället. De interagerar inte med medicinerna jag skall ta inför donationen, men det låter ju lite småsjukt att börja med sån medicin när man kanske snart blir gravid... Samtidigt är jag i stort behov av det stöd medicinen ger inför behandlingen...
Vem vill ta såna här läkemedel i min situation? Samtidigt vet jag är det är så mycket värre att vara obehandlad och att mitt ev. lilla foster får det lugnare i magen med en lugn mamma. Att sannolikheten kanske är större att det vill stanna kvar?
Inbillar mig att det hade varit annorlunda om jag redan ätit Sertralinet ett tag. Det är liksom mer ok då. Nu skall det laboreras i en period jag vill ha lugn och ro. Fast samtidigt får jag ju mer lugn och ro om jag äter medicin (om den fungerar d.v.s.)
Någon som varit med om liknande situation inför IVF kanske?
Jag vill inte ha stöddiga påhopp, såsom att om man har såna problem att man behöver medicin skall man inte skaffa barn o.s.v.