• Solkattan

Kombinera vv/GI/LCHF/Isodiet..

Fungerar det..?
    Nån som provat...?
    Äter nu enligt viktväktarna med ju mer jag läser om GI och LCHF och ISO så hittar jag saker där som jag skulle vilja plocka med. Tex att äta färre kolhydrater... men inte att vräka i mig fett..
    Viktväktarna är ju lite kantiga när det gäller fördelningen protein/kolhydrater/fett. Räknar ju endast points som jag inte lyckats klurat ut hur de bedömer livsmedel efter...
    Dessutom är det ju lite extrem fettskräck med vv. 5 jordnötter och hela dagsbudgeten är raserad.. (ok lite överdrivet..).

Jag gillar att väga o mäta så kanske det finns nån metod som är bättre för mig en ren vv..?
    Kanske nån som har en bra app för android som man kan mata in vad man äter ...och få sammanräknat dagens inkomster o utgifter...?

vv har bara app för iphone än så länge... :(.

• Svar på tråden Kombinera vv/GI/LCHF/Isodiet..
  • dogcatbird

Viktväktarna funkar liksom bara på dem som är tjocka för att de äter förstora portioner. För sådana som får triggad aptit av att äta kolhydrater går det inte så bra för.

Sist jag gick där pratade konsulenten bara om hur man skulle spara ihop till ett glas vin. suck... 

• Solkattan

dogcatbird: Jo, det där känns igen... min första lektion handlade om "att fika rätt". Känns lite mossigt eller hur man ska uttrycka det. Ta hellre en frukt än en kaka. Självklara saker.. rent kalorimässigt. Men kanske är det bättre rent insulinmässigt att ta en fullkornsknäckemacka eller en talrik med jordgubbar o 1 msk 40% grädde...?

• yena89

Vräka i fett?
    I ingen av metoderna vräker man i fett om man gör rätt.

Triggas du av kolhydrater och blir lätt sugen kanske LCHF passar bättre.
    Har du däremot varken problem med mage eller sug skulle jag säga ISO.

Sen finns ju LCHQ som Paulun "hittat på"...men där är det för mkt Omega 6 genom veg. fett så det skulle jag inte rekommendera. Om du däremot ersatte med riktigt smör kanske den fördelningen passar dig?

Viktigast är hur eller hur att läsa på ORDENTLIGT om metoderna. VÄLDIGT MÅNGA gör fel gällande LCHF och vräker i smör, grädde, bär och bacon och inga grönsaker och det är FEL FEL FEL FEL FEL!

Med GI äter många för lite protein och blir inte mätta, samma med ISO...av vad JAG har sett iaf.

I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Larvig

matdagboken.se har en gratisvariant och en betalsådan. Man kan köra iso, gi, lchf eller vad man vill, finns dessutom mycket info även för ickemedlemmar. 

Finns flertal gratis och betalappar till android. Shape up är den som verkar vara populärast nu. finns som gratis och betal tror jag. Tillgång till kontot från både appen och internet.

Aftonbladets viktklubb.se är en annan variant som är väldigt lik matdagboken, men med andra experter bakom och större/fler medlemmar. 

• Solkattan

Laddade ner shape up till telefonen nu och tycker det verkar vara en helt ok app... :)
    Har skrivit in mitt delmål och fått ett angivet antal kalorier jag bör/ska äta för att nå dit på 8 veckor.
    kan även dra minus får den tränning jag rapporterar via runkeepern. (även om det får ske manuellt då jag inte har lust att uppgradera till goldmedlem just nu).
    Iom. att jag kommer kunna se andelen fett/protein/kolhydrater i min kost så hoppas jag kunna "testa" mig fram till vilken fördelning jag tycks må bäst av och tappa vikt av...
    En vecka (eller två) kanske lite mer kolhydrater.. och nästa vecka (eller två) mer protein... sen kolla med vågen hos viktväktarna.
    Men det viktigaste är ju att inte äta mer än mina inmatade 1386 kalorier per dag....
    Redan upp i 346 kalorier med frukost o morgonkaffe... hugga vad snabbt det går att mata i sig kalorier!!

• Gladskit

Det viktigaste är att hitta något som fungerar för dig, som håller dig nöjd och som du kan tänka dig att leva med. Försöker du dig på någon sorts "quick fix" så kommer kilona krypande sen i alla fall.

Viktväktarna tycker jag inte alls om eftersom de viktar sina points så konstigt. Det kan säkert ha förbättrats sen jag var med på ett möte där 2006, men den konsulenten fokuserade väldigt mycket på hur man skulle äta för att "lura" systemet så mycket som möjligt. Popcorn tex. var typ noll points men mättade bra tyckte hon....

Själv gillar jag ju LCHF, det finns ingen människa som inte mår bra av att stabilisera sitt blodsocker och få lite mer av sin energi från fett än från tomma kolhydrater.

Svar på tråden Kombinera vv/GI/LCHF/Isodiet..