• Anonym (Bonusmamma)

Resa med barn under skilsmässa?

Jag har träffat en man som ligger i skilsmässa, nu vill han ta med sina barn för att hälsa på mig men hans ex säger att han inte får det. Att hon kan förbjuda honom enligt lag så länge dom ligger i skilsmässa. Har hon rätt? Finns det en sån lagtext och kan någon isf länka till den?

• Svar på tråden Resa med barn under skilsmässa?
  • Anonym

beror väl på hur deras umgänge ser ut och vart du bor. han kan ju inte tvinga exet att skriva på passansökan eller lämna ut barnen när det är hennes tid. vad han gör på sin tid med barnen kan hon inte säga nånting om, så länge han inte behöver pass.

men samtidigt så borde dom väl kanske komma överrens annars blir det som att slänga bensin i elden om dom redan är osams. smeka medhårs i början för att lösa problem kommer man långt med.  

• Anonym (Bonusmamma)

Det är ju inom landet det handlar om, så inga pass behövs. Dom har inte riktigt styrt upp umgänget än då dom fortfarande bor under samma tak (huset är till salu och han flyttar hit så snart det går). Nu i helgen så vill hon att han har barnen så att hon får hitta på nåt utan barn (trots att han hade dom helgen som var och hon hade alla möjligheter att göra nåt barnfritt då). Men hon vill inte att han tar med barnen för att träffa mig och mina barn, trots att vi träffats tidigare och det har gått jättebra. Det går inte att komma överens med henne, vad han än säger så säger hon typ emot, hon gör inget för att det ska gå bra och smidigt. Bara tjafsar och strular om allt. När mitt ex träffade en ny blev jag glad för hans skull och är jätteglad att det fungerar så bra mellan henne och mina barn, tycker att det skulle vara jobbigare om dom inte gillade henne eller vice versa. Förstår inte varför killens ex tjafsar, det finns ju inga känslor kvar mellan dom. Hon kanske är rädd att barnen ska föredra att vara hos oss och hellre vilja flytta till oss framför att bo kvar med henne som det faktiskt är bestämt.

Svar på tråden Resa med barn under skilsmässa?