• Snällspiken

Idealålder för att potträna - fyra år?

Hej! Måste bara rasa av mig lite. Har tillbringat två dagar med att försöka hitta tillräckligt små kalsonger till sonen, 2,4 år. De minsta storlekarna, 86-92 är nämligen enorma, ofta större än stl 98-104, för de är - hör och häpna - BLÖJANPASSADE!! Så är det i alla fall med H&M och en hel del andra märken. På Lindex var samtliga kalsingar jättestora, likadant med PoP. Trodde i min enfald att man har blöja ELLER kalsonger, men icke. Folk trär alltså på kalsongerna ovanpå blöjan för att barnen ska kunna ha blöja så länge som möjligt, i smyg, eller hur tänker man?? 

Min son är ju inte ens särskilt liten utan snarare normalgammal för potträning, men tydligen är trenden att barnen inte ska få slippa kiss och bajsblöjan förrän de är 3-4 år gamla, eller..? Sjukt! 

(hade av någon anledning inte samma problem när dottern blev torr vid 1,5 års ålder, men tjejkläderna är ju tighta även för bebisar... och för en gångs skull var jag glad för det).

Nåja. Hittade till slut små kalsingar hos Kappahl, men bara en av deras sorter.  

• Svar på tråden Idealålder för att potträna - fyra år?
  • Erki

Fast min son har haft massa boxerkalsonger tillsammans med blöja. Passar perfekt på sommaren ihop med t-shirt, perfekt när han sover och det blir för varmt med pyjamas och man tröttnat på att han tar av sig blöjan hela tiden.

• Lite Av Varje

Vi köpte på lindex stl 86 när dottern var 18-22 månader då vi tränade.
    Har aldrig ens fattat varför man ens ska ha trosor/kalsonger över en blöja.

• Snällspiken

Erki: OK, skulle möjligtvis vara för att de inte ska ta av sig blöjan då... men vi använder ju kalsongerna som "belöning" när man har varit stor och kissat i pottan, har funkat magiskt bra med bägge barnen! Om man har använt kalsonger ändå, får det kanske inte samma effekt!

• Erki

Så sant, nu har han slutat ta av sig blöjan (kan lova att det var inte kul att vakna av att han tagit av sig en fullbajsad blöja på morgonen

• Mellanmjölkens land

Vi köpte trosor på lindex bara för nån månad sen. De såg enorma ut tills efter första tvätten men sen passade de ok. Dottern har normalt stl80 och trosorna var stl86/92 så lite stora är de ju men inte så att de ramlar av.

• Sara 191

konstigt att det är så för dig ts. mina barn har inte använt blöja när de är över tre. å aldrig haft de problemen. 

• Flickan och kråkan
    Sara 191 skrev 2012-06-03 20:51:47 följande:
    konstigt att det är så för dig ts. mina barn har inte använt blöja när de är över tre. å aldrig haft de problemen. 
    Det beror mycket på barnets kroppsform. Min yngsta är ganska precis 3 år. Han är inte jättestor på något håll egentligen - någonstans kring 92 cm lång och 15 kilo - men ändå lite rejäl så att säga. På honom passar kalsonger i stl 98/104 ofta jättebra, fast han annars har stl 92-98. Storebror är decimetern längre och väger lika mycket cirka men hans rumpa är ju mycket mindre än lillebrors. Han är smal och spenslig.....överallt - rumpa, ben så på honom passar fortfarande 86/92 bäst vad gäller kalsonger. Vi har byxproblem generellt .
  • skogsvitter

Vi hittade ganska många som var "normal" storlek i 86/92. Däremot var min äldsta så liten att även dessa var väldigt mycket för stora, därför sydde jag in alla trosor som hon hade den första tiden. Men ja jag håller med att det helt klart är ett problem, det säger ganska mycket om normen att det är så här svårt att hitta normala underkläder till barn. Barn ska inte behöva ha blöja i flera år bara för att de är små till växten heller för den delen.

Tillägger att vår yngsta dotter också blev torr tidigt men hon har så stor rumpa (haha) att hon tom kan ha storasysters trosor i 98/104 och de små söta trosorna jag sydde in en gång i tiden får hon inte ens på sig

Vi köpte på åhlens och kappahl, de brukar ha bra (åtminstone trosorna) med stabil resår, så kolla även åhlens om du inte redan gjort det. Håller med om att HM, lindex etc har väldigt stora storlekar på sina underkläder.

• Snällspiken

Tack för tipsen! Min dotter var som sagt 1,5 år när hon blev torr och sonen är 2 år 4 mån, men han har mindre bak, så kanske var det därför jag hade svårare att hitta kalsingar som satt uppe, eller också är tjejkläderna trängre... nåväl, de flesta tycks vara överens om att Kappahl är bäst på det där. Efter lite torktumling sitter deras minsta storlek perfekt (ej boxer utan de andra). 

• Nano07

Jag hittade boxertrosor på ICA Maxi iaf stl 86 om det inte var tom 80. Funkade jättebra.

Svar på tråden Idealålder för att potträna - fyra år?