• Cailín

Varför vill du ha avslutning i kyrkan?

Svenska kyrkan och bibeln tillhör kristendomen. Hur kan du efter alla dessa "idiotiska" saker som står i bibeln, vilja att dina barn ska ha avslutning (t.ex examen) där?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför vill du ha avslutning i kyrkan?
  • Veladis
    Loriyana skrev 2012-05-24 22:11:21 följande:
    Jag är kristen och jag tycker INTE att man borde ha skolavslutningar i kyrkan. Skolan ska vara religiös obunden.

Jag vet flera kristna som tycker som du. Både av anledningen av att skolan ska vara konfessionsfri och för att de tycker att kyrkan främst är en samlingsplats för de som bekänner sig som kristna och inte en allmän samlingsplats. Alltså, dit ska man gå för att man vill och känner att det är rätt, för att höra guds ord, inte för att skolan tycker det är en lämplig lokal...
  • Loriyana
    Veladis skrev 2012-05-24 22:17:28 följande:

Jag vet flera kristna som tycker som du. Både av anledningen av att skolan ska vara konfessionsfri och för att de tycker att kyrkan främst är en samlingsplats för de som bekänner sig som kristna och inte en allmän samlingsplats. Alltså, dit ska man gå för att man vill och känner att det är rätt, för att höra guds ord, inte för att skolan tycker det är en lämplig lokal...

Precis.
  • Hypnotica

Jag tycker det är i grunden respektlöst att använda en lokal som är gjord för andakt för troende som en kuliss bara för att lokalen råkar vara vacker.

Detta gäller både bröllop, skolavslutningar och konserter utan en kristen anknytning.

• Veladis
    Hypnotica skrev 2012-05-24 22:26:27 följande:
    Jag tycker det är i grunden respektlöst att använda en lokal som är gjord för andakt för troende som en kuliss bara för att lokalen råkar vara vacker.

Detta gäller både bröllop, skolavslutningar och konserter utan en kristen anknytning.

Jag håller med.

Att sedan hävda traditionsargumentet och bli lite kristen på låtsas när det är dop, eller skolavslutning (som liksom inte har med någr kristna högtider att göra ett endaste dugg) skulle vara litegrann som att jag nostalgiskt klampar in hos de som numer bor i mitt barndomshem och säger "nu tänkte jag sätta mig här med mina barn framför öppna spisen och grilla prinskorv, för det gjorde jag alltid förr, när jag var barn och det var mysigt!".  
  • Trekk
    beccagranen skrev 2012-05-24 20:57:12 följande:
    Jag menar bara att jag tycker det är trevligt att mina barn får samma möjligheter att dela de traditioner som var när jag var liten, mina förälder, mina farföräldrar och deras föräldrar hade. Det känns sorgset att det ska behöva ta slut för att traditionerna inte har något värde idag. Lika så lärde vi oss svensk folkdans, fick ta del av förgående generations vardag och upplevelser, det är saker som jag hade hoppats på skulle få följa med. Men när man ser utvecklingen de senaste 20åren så blir man skrämd. Jag är inte rasistisk men jag tycker att det här anpassningen efter mångkulturalismen börjar gå för långt, vi släpper vårt och anpassar oss efter "de nya". Våra traditioner försvinner, vår nationalsång får inte sjungas, våra kyrkor rivs och moskéer byggs upp. Barnen växer upp för snabbt och lever ett helt annat liv än vad vi levde för bara ett tiotal. år sedan. Rädslan för att ses som rasistisk om man motsäger sig förnyelsen, våldet ökar och gruppen vi mot dom börjar bli allt mer tydlig.
    Jag är absolut för att skolan ska ge inblick i alla religioner, och erbjuda kunskap och erfarenheter. På min högstadietid hade vi fantastiskt kul med temaveckor, där vi tog del av religioner och andras ursprung, fick lära oss olika fraser, smaka på mat osv. Så jag är absolut för att det ska finnas en lära och möjligheter att utvecklas som individ och bilda en egen uppfattning. Men att lära 3-4åringar räkna på persiska innan barnen lärt sig svenska, lika så ersätta traditionella jullåtar med arabiska högtidslåtar är absurt i mina öron. Tur nog ligger vår förskola efter i den utvecklingen, men den dagen är vi många föräldrar som kommer göra uppror.
    Jag förstår dig och håller med dig i mycket. Det är synd att Sverige inte värnar om sina traditioner mer och har fler festivaler och dylikt, något jag saknar här.

Jag är personligen inte skrämd av utvecklingen eftersom ingen högtid utom midsommar är "svensk" Julen handlade förr om juloffret eller "julebloten" då man firade midvintersolståndet. Men jultomten och julklappar och den judiske palestiniern Jesus är ju extremt "osvenskt" Vi firar en mytologisk man från mellanösterns födelse och har den tyska traditionen med julgranar och en jultomte som heller inte är svensk.
    Påsken är också en judisk högtid och faktum är att alla kristna högtider är utländska. Jag skulle personligen gilla om vi tog tillbaka traditioner från asatrons tid, det vore riktigt kul med gamla svenska traditioner från vikingatiden tex.

Du ska absolut få säga vad du vill utan att bli kallad för rasist. Sorgligt att man inte får tala för svenska traditioner utan att få denna godtyckliga stämpel. Jag tycker också att vissa aspekter har gått lite väl långt, men någon anledning till oro finns inte vad gäller att lära sig räkna på persiska. Däremot borde en stor satsning göras på svensk kultur tycker jag.

Jag delar faktiskt dina åsikter i det mesta märker jag nu
  • gryning2

Tycker det är väldigt fint och stämningsfullt i kyrkan helt enkelt. Det är en vacker lokal med bra akustik. Därför tycker jag att det ska vara avslutning där. Men det måste inte vara religöst för det.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Höghus

För att reta såna som du TS.

• Höghus

Att hävda att traditioner inte är svenska eller meningsfulla för att de inte är statiska är dessutom så stenkorkat att jag vet inte vad. Traditioner och kulturer utvecklas ständigt och korsbefruktar varann. När det gäller kristendomen har den påverkat vårat sätt att leva och tänka i 1000 år. Etik, moral, rättsuppfattning osv i vårt samhälle är i stort sprunget ur en kristen tradition. I och med en ökad påverkan från andra religioner och kulturer kommer detta naturligtvis förändras. Men det går inte på en dag. Svenska kyrkan är för övrigt i lika hög grad en kulturbärare som en religiös instituition. Så att förfasa sig över alla de medlemmar som inte är hardcore-Jesusfans är inte heller så genomtänkt.

• lövet2
    Hypnotica skrev 2012-05-24 22:26:27 följande:

Jag anser det inte vara det minsta lilla respektlöst i och med att det är kyrkan och prästerna som bjuder in folk. Ingen tvingar sig in i kyrkan, utan deras policy är att alla är välkomna.
  • Litet My

det vill jag inte, dels går vi inte i krykan annars och dels känner jag att barnen inte behöver bli påprackade religion.

Vill vi gå i krykan finns det massor med tillfällen annars att göra det. 

• Loriyana
    lövet2 skrev 2012-05-25 20:22:28 följande:
    Jag anser det inte vara det minsta lilla respektlöst i och med att det är kyrkan och prästerna som bjuder in folk. Ingen tvingar sig in i kyrkan, utan deras policy är att alla är välkomna.

Ja alla är välkomna. MEN då borde de som kommer också acceptera att prästen pratar om Gud!

Om vi tar en liknelse, Låt oss säga att en fotbollsklubb bestämmer sig för att besöka en ishockeyklubb. Ishockeyklubben säger att givetvis så är de välkomna att besöka deras klubb och så dukar de upp med saft och bullar. Men så kommer det direktiv från fotbollsklubben om att under deras besök så får INGEN prata om ishockey och man måste gömma undan alla föremål som har att göra med ishockey och under deras besök vill de absolut inte ha något som helst med ishockey att göra.

Är detta rätt? Jag tycker inte det. Visst är avslutningar i kyrkan "fint" och visst är kyrkan öppen för alla. Men som besökare till en kyrka får man helt enkelt acceptera att GUD troligtsvis kommer att nämnas. Idag så är det så att skolan ska vara religiöst obunden och det sätts munkavel på präster och församlingar....det är förbjudet för dem att prata om Gud eller att spela psalmer som nämner Gud vid skolavslutningar i kyrkan. Skolan vill helt enkelt utnyttja lokalerna men endast på deras premisser. Värden sätts i bojjor. Är det verkligen rätt att kräva detta av våra kyrkor och församlingar? Jag tycker inte det.      
  • Analoga

Jag tycker att skolavslutningar borde vara i kyrkan för att det är en jättefin tradition!  Jag är väldigt besviken över det faktum att skolavslutningarna numera är på skolgården...där ska man STÅ och titta...och hur fin akustik är det där??

Jag förstår dock att kyrkan var mer självklar innan staten "gjorde slut" med kyrkan, men samtidigt lite dumt att inte använda kyrkan till avslutningar; dels sittplatser och dels fin akustik...."Den blomstertid nu kommer" är ju så himla somrigt i kyrkan....vet inte om de ens sjunger den sången längre.... 

• Madame Mom
    Litet My skrev 2012-05-25 20:56:03 följande:
    det vill jag inte, dels går vi inte i krykan annars och dels känner jag att barnen inte behöver bli påprackade religion.

Vill vi gå i krykan finns det massor med tillfällen annars att göra det. 
    Men hur mycket religion blir man påprackad på en skolavslutning i kyrkan?
  • Madame Mom

Svar till TS...   Det är egentligen inte så att jag prompt tycker att avslutningen ska vara i kyrkan..  Skolans matsal eller vad som helst funkar fint för min del. Däremot blir jag inte helt hysterisk av rädsla för att mitt barn ska bli djupt religiös bara för att de vistas i kyrkan och tycker därför att kyrkan är helt okej. Eller helt okej är väl fel egentligen..  kyrkan är rofylld och vacker och oavsett om man tror väldigt mycket eller inte alls, så lever vi alla i ett samhälle som är byggt på kristna värderingar... 

För mig är det helt obegripligt att folk är så "rädda" för kyrkan som faktiskt är ett av de få ställen där alla är välkomna och accepterade...!

• DaVi

Vem ville i första hand ha skolavslutningen i kyrkan? Skolverket är tydligt i sitt regelverk. "Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell dvs. det får inte förekomma religiösa inslag. Undantag gäller för fristående förskolor och skolor med konfessionell inriktning. I dessa får det förekomma konfessionella inslag i utbildningen men inte i undervisningen."  ur: lagar och regler på skolverkets hemsida.

Svenska kyrkan är en från staten fri kyrka men med ca 70 % av landets befolkning som medlemmar. Anledningen till att vara med i en kyrka/församling skiftar men frågan står kvar. "Vem ville i första hand ha skolavslutning i kyrkan?" Är det rektorn? Eller är det lärarkollegiet?

Jag tror att den pådrivande kraften är barnens föräldrar. Dvs. de 70% av befolkningen som av olika anledningar ser kyrkan som en plats att gå till när betydelsefulla händelser sker i våra liv. T.ex. sjuåringens första avslutning.
    Kanske är det så att 70% av landets befolkning är okunniga och oupplysta när de händelsevis råkar känna en religiös identitet.

Att känna en religiös identitet innebär inte per automatik en uttalad gudstro utan först och främst en känsla av tillhörighet.
    Det är här konflikten uppstår. Den dag Skolverket m.fl. lär sig vad skillnaden mellan religiös tro och religiös identitet är, kan vi kanske få njuta av "Den blomstertid nu kommer" utan detta ramaskri.

• Trekk
    DaVi skrev 2012-06-07 22:30:16 följande:

Vem ville i första hand ha skolavslutningen i kyrkan? Skolverket är tydligt i sitt regelverk. "Utbildningen och undervisningen i förskolor och skolor ska vara icke-konfessionell dvs. det får inte förekomma religiösa inslag. Undantag gäller för fristående förskolor och skolor med konfessionell inriktning. I dessa får det förekomma konfessionella inslag i utbildningen men inte i undervisningen."  ur: lagar och regler på skolverkets hemsida.

Svenska kyrkan är en från staten fri kyrka men med ca 70 % av landets befolkning som medlemmar. Anledningen till att vara med i en kyrka/församling skiftar men frågan står kvar. "Vem ville i första hand ha skolavslutning i kyrkan?" Är det rektorn? Eller är det lärarkollegiet?

Jag tror att den pådrivande kraften är barnens föräldrar. Dvs. de 70% av befolkningen som av olika anledningar ser kyrkan som en plats att gå till när betydelsefulla händelser sker i våra liv. T.ex. sjuåringens första avslutning.
    Kanske är det så att 70% av landets befolkning är okunniga och oupplysta när de händelsevis råkar känna en religiös identitet.

Att känna en religiös identitet innebär inte per automatik en uttalad gudstro utan först och främst en känsla av tillhörighet.
    Det är här konflikten uppstår. Den dag Skolverket m.fl. lär sig vad skillnaden mellan religiös tro och religiös identitet är, kan vi kanske få njuta av "Den blomstertid nu kommer" utan detta ramaskri.

Skål
  • The Green Witch

Det är en vacker byggnad! Hade lika gärna kunnat vara en synagoga eller ett tempel. Stort, vackert och mäktigt.
    Varför inte utnyttja de fantastiska byggnadsverk vi har i världen till något vettigare än religion?  

Svar på tråden Varför vill du ha avslutning i kyrkan?