• garib

att tala rent i 4årsåldern

jag undrar hur vanligt det är att en 4åring talar otydligt,fler som har barn som ännu inte talar rent. vi har fått remiss till logoped.barnet är trespråkigt ska tilläggas

• Svar på tråden att tala rent i 4årsåldern
  • Flickan och kråkan

Vi har en 4-åring som går hos logoped. Han är inte flerspråkig. Han har en mild språkuttalsförsening. God språklig förståelse och kognitiv förmåga, men han har svårigheter med vissa ljud. Han saknar framför allt alla de bakre ljuden som g och k och ng-ljudet. Han känner igen dem men kan inte forma dem själv. De har egentligen bara kollat upp honom ännu. han har varit lite avvogt inställd till att öva (han är väldigt medveten om att han inte kan och han tycker att det är jobbigt att inte kunna) så vi kom överens med logopeden att avvakta ett halvår med övningar och träning.

• Vaniljkex

Vi har just varit pa utredning, efter remiss fran dagis. Var dotter fyller fyra om nagra dagar, och remissen skrevs innan jul, men administrationen av denna mellan olika vardomraden dar vi bor gjorde att vi inte fick tid forran for ett par veckor sedan. Da hade det froken och jag oroade oss over (problem med vissa ljudkombinationer) redan vuxit bort, men de markte en viss sorts stamning nar hon letar efter ord i vissa sammanhang (typ Jag em em em lekte med Maya och em em vi ritade prinsessor), men det ar vanligt i den har aldern sade de, da spraket blommar upp snabbt, och hjarnan inte riktigt hanger med i borjan. Om det inte ger med sig pa nagra manader tar de tag i det. Vi bor i UK, sa var dotter ar tvasprakig. Ena kusinen i Sverige ar sex ar och pratar valdigt otydligt, men det har blivit battre tyckte jag nar vi sags sist. Tror att det ar ratt vanligt.

Svar på tråden att tala rent i 4årsåldern