• Trouble

Problem angående småbarn och studera!

Jag gick ut gymnasiet i Juni 2009, (Samhällsprogrammet), Började jobba i Augusti 2009 (Kassörska) och blev gravid Oktober 2011.
    Vi väntar första barnet i Juli och jag kommer då vara 22 år och sambon 27 år. 

Nu till problemet.. Jag vill att mitt barn ska ha syskon. Jag önskar mig 3 barn och sambon vill ha 3-4. Men ingen av oss vill ha sladdisar (3,5 år). Eftersom jag gått samhällsprogrammet så "måste" jag studera vidare och jag vill gärna bli förskollärare (hört att det är bra efterfrågan och jag vill jobba med barn). 

Att utbilda sig till förskollärare tar 3,5 år. Och det är det som orsakar problemet.. 
    Ska vi båda ge upp planerna om barn tätt, eller ska jag vänta med att studera tills vi är klar med barn? Eller ska jag studera medan barnen är små? När ska jag hinna jobba om jag både har barn och måste studera ?

Hur ska vi göra? Jag vill inte gå arbetslös resten av livet, men samtidigt vill jag skapa min familj.
    Har du varit med om något liknande? Eller vet du hur det går att lösa på smidigast sätt? 

• Svar på tråden Problem angående småbarn och studera!
  • Trouble

Det är inget problem att vara 33 år när jag är klar, men jag är osäker på att jag inte får jobb innan jag börjar studera och därmed inte kan försörja familjen (sambon jobbar också, men vill inte leva enbart på hans pengar). Vad vi skulle vilja (man kan ju inte veta när man blir gravid) är att ha 2,5 år mellan 1 och 2, och ca 1-2 år mellan 2an och 3an. Dr Mupp: Då är det som om jag skulle börja studera efter att jag fått barn

• Trouble

Det är inget problem att vara 33 år när jag är klar, men jag är osäker på att jag inte får jobb innan jag börjar studera och därmed inte kan försörja familjen (sambon jobbar också, men vill inte leva enbart på hans pengar). Vad vi skulle vilja (man kan ju inte veta när man blir gravid) är att ha 2,5 år mellan 1 och 2, och ca 1-2 år mellan 2an och 3an. Dr Mupp: Då är det som om jag skulle börja studera efter att jag fått barn

• Trouble

• mylen

Jag har sista terminen kvar till hösten, har också studerat till förskollärare. Jag började plugga hösten 08, fick mitt första barn i maj 09. var mammaledig ungefär ett år och började plugga igen. Nu väntar jag bebis nr 2 om 3 veckor ca och ska fortsätta plugga till hösten då det är c-uppsats och en kurs som ska göras. Pappan kommer delvis att vara pappaledig.... jag tycker det fungerar utmärkt att plugga med barn, man kan bestämma tiderna på förskolan ganska bra själv... =)

• anyXX

På sätt och vis kan jag se det som en fördel att vara färdig med barnafödandes när man utbildar sig och sen söker jobb. Jag hann jobba 3 mån på mitt första riktiga jobb innan jag blev gravid, sen föll det sig så att jag bytte jobb och var gravid när jag började på andra jobbet... På första jobbet var chefen rätt otrevlig mot mig för detta, men vad ska man göra. Jag ville inte vänta längre med att få barn. Å andra sidan Sveg jag inte hur det är att plugga och ha ssmåbarn samtidigt, det kan nog vara rätt tufft, beroende på vilken utb. Man läser.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Lingonbär

Jag och min man studerar båda med två små barn och det går bra, lite pussligt men det funkar. På fsk-utbildningen är det nog inte så mycket föreläsningar heller man måste gå på, har en väninna som läst det och hon kunde ju jobba en massa jämt och ständigt vid sidan om utbildningen. Vi har våra barn ganska tätt, 1,5 år och när vi skaffade tvåan hade vi fantasier om många barn för det var så lätt med första men nu har vi kommit ner på jorden och ser det som väääldigt praktiskt och skönt att det kommer dröja ett par år till innan vi EVENTUELLT skaffar en trea. Så man kan ju ändra sig också. Tycker det är rätt många också som skaffar två barn tätt som vi och sen väntar några år och skaffar ett par till, speciellt de som börjat i såpass unga år som ni. Det är ju också ett alternativ, då slipper ni ensambarn/sladdis men får istället fyra barn.

Så vet inte om mitt inlägg gör dig klokare men vi har iaf skaffat två tätt, pluggar och skaffar kanske en trea sen efter studierna (förmodligen... ). 

• Trouble

Vi har kommit fram till att vi kommer skaffa barn först och eventuellt jobba under studietiden. ELLER så börjar jag studera när vårt barn är ca 6 månader och så om allt går vägen så skaffar vi tvåan i sista läsåret eller mellan läsår 2 och 3

• Tygtiiger

Men kära nån, vänta tills första barnet är ute och se hur ni känner då. Jag tänkte också att oooo, det vore väl trevligt med två och ett halvt år mellan barnen - tills ettan föddes. När han var två år vaknade han fortfarande åtta gånger per natt. För det första hade jag dött om jag varit gravid då, för det andra var det ingen större risk att vi lyckades pricka några ägglossningar och för det tredje hade det varit en mardröm med en bebis när man inte sovit på två år.

Vi har sex år mellan våra och det är kanon. Först när stora var tre vaknade jag en morgon och kände att jag kunde tänka mig en ny graviditet och det tog ytterligare ett år innan min man ens ville börja försöka. Så tog det ett år att bli gravid också, trots att ettan inte ens var planerad

Börja med ett barn. Få vardagen att funka. Grubbla över studier, arbetsliv, etc när ni ser att ni får föräldraledigheten, relationen och föräldraskapet att funka med en bebis.  Det blir ändå aldrig som man tänkt sig.

(Det finns fördelar med att plugga med barn - flexibiliteten! och nackdelar - pengarna! ingen studiero! men det är trots allt det som man ska fundera sist på när man planerar för fler barn, tycker jag.)    

Krupke, we've got problems of our own!
  • Trouble

Men det blir långt ifrån som man tänkt sig om man går runt och bara tänker negativt. Jag har redan skrivit att det aldrig går att säga i förväg, men det är ändå bra att ha en preliminär plan!

• FruFår

jag har bara positiva erfarenheter av att plugga med barn :)

Fick dottern vid 19 års ålder (skulle fylla 20) och ppluggar nu försäljning/marknadsföring, dottern är 20 mån. Inga problem, klart att jag inte kan hänga med efter tentor och dricka varje gång och har intw heller möjlighet att umgås efter skoltid som de andra har men att hänga med i skolarbetet är inga problem. :)

Jag stiger upp vid 5, lämnar vid dagis, åker till skolan, hämtar på dagis och sen umgås jag med dottern tills hon somnat. Sen är de plugga för min del ;) Så jag har inte spec. mycket tid till annat men jag trivs som tusan och kommer att få jobba med det jag älskar :)   

Jag diskuterar inte med anonyma idioter!
  • ViVäntarLois

Jag har bara sett fördelar med att plugga och ha småbarn! Mer flexibelt än de flesta heltidsjobb och om man inte behöver 40h/vecka för att klara studiemålen kan man ju se det som lite förlängd föräldraledighet :)

Jag är 22 år, fick första barnet för knappt ett år sedan. Under detta året har min man varit föräldraledig en del, men majoriteten av tiden är det jag som har haft dottern. Jag har studerat på distans och på halvfart (när dottern sover) och driver även mitt företag på halvfart (kvällarna när mannen slutat jobba). Det har gått utmärkt!

Vår ambition är att få syskon med ca 3 års mellanrum, även vänta med dagis fram till att de är 3 år. Den hösten som kommer nu vill jag fokusera lite mer på mitt företag men hösten 2013 vill jag med hoppa på en längre universitetsutbildning. När vi har två barn så räknar jag med att min man tar föräldraledigt under terminerna, i alla fall på halvtid, även om jag ammar. Detta för att få avlastning och kunna fullfölja mina studier. Men jag räknar med att det ska gå utmärkt även med småttingar hemma :) I värsta fall får man väl ta ett studieuppehåll i en terminen eller i ett år.  

• Lavish

Jag skulle gå helt efter hjärtat (som jag brukar). Är du sugen på att börja plugga nu? Känner du dig taggad? Isf börja plugga och skaffa barn under studietiden om ni vill eller efter. Är du sugen på ett till barn nu? Fortsätt jobba och skaffa ett till. Etc... gå helt enkelt dit hjärtat leder, gör det som lockar just nu och ta resten sen. Du är ung och har eoner av tid på dig att hinna med allt du vill. Men ibland blir det så att något tappar sin lockelse om man väntar för länge med det.

Svar på tråden Problem angående småbarn och studera!