När kunde dina barn säga en hel mening?
> 1år
13 mån
14 mån
15 mån
16 mån
17 mån
1,5 år
19 mån
20 mån
21 mån
22 mån
23 mån
2 år
25 mån
26 mån
27 mån
28 mån
29 mån
2,5 år
<2,5 år
> 1år
13 mån
14 mån
15 mån
16 mån
17 mån
1,5 år
19 mån
20 mån
21 mån
22 mån
23 mån
2 år
25 mån
26 mån
27 mån
28 mån
29 mån
2,5 år
<2,5 år
Min äldsta dotter var omkring 22-23 månader när hon slog mig med häpnad genom att slänga ur sig en grammatiskt korrekt mening bestående av åtta ord (sats+bisats). Lillasyster däremot var betyyyydligt äldre.
Min son har sagt "vad är det där" sen har var 15-16 mån, men jag tror han tror det är ett ord... "vaäddedä?" :)
jovisst pratar han i meningar men han uttalar inte orden korrekt och blandar hejvilt engelska och svenska så det blir till en utmaning att förstå ibland dock är han duktig på att upprepa även om det tar en tre fyra gånger innan jag hör. han är snart 2
Det är väldigt olika från barn till barn. Min gudson började inte prata förrän han var tre år, föräldrarna blev jätteoroliga för att det var något fel på honom så dem fick en utredning. men han är fullt frisk och han pratar fortfarande inte så mycket, men han har en otroligt utvecklad grov och fin motorik
1a barnet var nog 2år och några månader..
visst började han med 2ordsmeningar vid 2år och typ 1mån, - men då var det liksom "vatten törstig"..
2a barnet pratade med ord och bisatser som 20månaders!!!
idag är 1a barnet snart 3år och talar väldigt bra!!! :))
2a barnet är 2år och ligger inte riktigt på samma nivå som 1a barnet, men han är def ordentligt före sin storebror i språkutvecklingen när man jämför dem vid samma åldrar!!! :)
som längst har 2a barnet sagt en 7ordsmening!" innan han fyllde 2 dessutom! vältalig! :)
Enligt min mamma var jag bara 17 månader när jag började prata i 3-ords meningar.
Min dotter är 21 månader och säger inga meningar alls. Däremot har hon ett stort ordförråd.