• Dagmamman

städning, alger, mm

Min dotter har ett litet akvarium, 54 liter, sedan ett par år. Vi verkar ha fastnat i en mycket irriterande cykel av "allt bra" "växtdöd" och "va sjutton kom alla alger ifrån???"

Det verkar finnas så många olika synpunkter på hur och hur ofta man skall rengöra ett akvarium. Jag blir helt snurrig. byt vatten varje vecka, var tredje vecka, but hälften, byt 25 %, tvätta, tvätta inte...suck!

Så här har vi gjort:

Byte av ca 25% av vatten varje vecka, nya vattnet behandlat med Easy-Life flytande filtermedium

Då tar vi också ut filtret och sköljer igen svamparna och tvättar plasten.

Easy Life Easycarbo (röd) och ProFito (svart) enl. rek. på flaskorna

Ektozone salt och Waterlife 7.2 buffert

Vi har inte så många fiskar. 2 platy, 2 black molly, 11 kardinaltetra, 1 mal av ngn sort och 4 praktbotior

Vad mera kan jag göra?

Varför trasas växterna sönder efter några månader och blir till mush, och varför får vi svarta alger som ser ut som penslar?

Jag blir så trött, försöker verkligen sköta detta lilla akvarium så väl jag kan, men någonstans måste något vara mycket fel. Så här skall det väl inte vara!? 

• Svar på tråden städning, alger, mm
  • R3becca

Det låter som att du fått tofsalger.
    (om de liksom ser ut som små bollar av mjuk och fluffig mossa...)
    Dessa är pest och pina att få bort!
    Vi har ett akvarium på ca 420l och det spelar liksom ingen roll hur ofta eller sällan vi rengör, för vi blir inte av med dom ändå!

~ Meija 11-14-04 ~
  • Lonlely Wolf

Ett litet akvarie får mer alger än ett större. Se till att ha fler algätare som Ancistrus och ja vad dem alla heter. När du gör vattenbyte så ska du sätt i Havssalt, vet inte hur många skeda du ska ha i en så liten akvarie, men jag har en 222 liters och sätter i 6 matskedar havssalt.

Alla fiskar äter av växter så därför blir dem risiga.

Jag hade en 50 liters som yngel akvarie, men blev så trött på att rengöra den varge vecka. Så nu får det bli yngel i stora akvariet och det har gått bra.

Så mitt tips fler algätare.

• smirre80

Växterna gillar inte salt!

Vad har ni för belysning i akvariet? Reflektorer?
    Slamsuger ni gruset vid rengöring? Där ska man inte pilla runt för då kan man trigga alger.
    Rekommenderar att fortsätta med Easy carbo men skaffa pmdd. Du får hem några påsar som du delar upp i 0,5 l flaskor med vatten. Tippar på att näringen du har nu inte täcker all mikronäring du behöver.
    Kör du med pmdd och EC - byt 50% av vattnet i veckan utan att röra botten.
    Alger handlar om obalans i vattnet. Glada växter - ledsna alger.

Ha is i magen några veckor efter detta. Växterna behöver några veckor för att konkurrera ut algerna.
    Se också över belysningen.

Svar på tråden städning, alger, mm