• Anonym

Stilnoct/Zolpidem

Denna medicin är en insomningstablett som är snabbverkande. Jag har fått det utskrivet sedan 1996 och ja vist är medicinen beroende framkallande och väldigt svår att bli av med! Har man fått medicinen för att man har svårt att somna så är dom bra! Men när jag slutade ta dom så har jag fått väldig ångest och oro samt att svårt att sova. Jag har har varit utan dessa piller i snart 2år och nu först kan jag somna naturligt utan mediciner.

• Svar på tråden Stilnoct/Zolpidem
  • Anonym
    DreamBitch skrev 2012-03-31 19:54:09 följande:
    Arbetar du inom vården så att det är därför du säger så? Eller är det bara din personliga åsikt?

Allt är ju individuellt. Jag åt stilnoct i stora doser (ca 80mg/dag) och hade inga problem när jag slutade tvärt. Sedan finns det ju människor som tar det i normal dos och får svåra utsättningssymtom.
    Precis det är just det jag menar. Det har inget att göra med medicinen i sig utan med människan som tar den tror jag. Vad man har för problem innan och hur man ser på stilnocten när man tar den. Ser man den som en flykt? Att det är en skön stund på dagen att få ta den? Eller ser man den som jag gjorde, något jag gör efter tandborstningen och inge mer med det.

Inte då att jag är bättre än någon annan utan det jag menar är att medicinen inte går att skylla. 
  • DreamBitch
    Anonym skrev 2012-03-31 20:25:35 följande:
    Precis det är just det jag menar. Det har inget att göra med medicinen i sig utan med människan som tar den tror jag. Vad man har för problem innan och hur man ser på stilnocten när man tar den. Ser man den som en flykt? Att det är en skön stund på dagen att få ta den? Eller ser man den som jag gjorde, något jag gör efter tandborstningen och inge mer med det.

Inte då att jag är bättre än någon annan utan det jag menar är att medicinen inte går att skylla. 
    Oj, jag kanske uttryckte mig luddigt.
    Jag personligen tog den mer för att må bra. Jag har förvisso sömnproblem men jag mådde så bra på den att jag började kvällen (runt 18-tiden) med att ta 20-30mg och sedan fyllde jag bara på tills det var dags för att sova.
    Nu har jag dock alldeles för svår ångestproblematik att jag inte kan ta den på samma sätt. Minnesluckorna ger mig ökad ångest och därför kan jag inte ta stilnoct på samma sätt längre vilket iofs är bra.
    Men nu när jag har den utskriven äter jag upp en månads förbrukning på 2 dagar. Brottas fortfarande med detta problem och hoppas att jag överkommer det en dag för jag behöver egentligen stilnoct för sömnen.
  • Lippans

Som sagt... Man kan se på de inlägg som finns i tråden att stilnoct uppenbarligen inte skall ätas under en längre tid. Det är ett missbruk som inte har något med sömnstörning att göra. Har man en sömnstörning ska man behandlas för denna och inte äta en medicin som stilnoct. De t är så mycket som är fel här så jag orkar inte bryta ner allt och förklara. 

Men för er som nu missbrukar stilnoct, jag hoppas verkligen att ni söker hjälp för ert missbruk och att ni kommer att må super då ni fått den hjälp ni har lagstadgad rätt att få. Som ni äter medicinen nu finns det stor risk för både er fysiska som mentala hälsa. 

Ja, jag jobbar inom vården. Men det behöver man inte göra för att inse detta. Kan man något om medicinen eller de verksamma ämnena och vad de gör med kroppen, hur de fungerar osv så fattar man att detta är farligt.. 

• DreamBitch
    Lippans skrev 2012-03-31 21:18:19 följande:
    Som sagt... Man kan se på de inlägg som finns i tråden att stilnoct uppenbarligen inte skall ätas under en längre tid. Det är ett missbruk som inte har något med sömnstörning att göra. Har man en sömnstörning ska man behandlas för denna och inte äta en medicin som stilnoct. De t är så mycket som är fel här så jag orkar inte bryta ner allt och förklara. 

Men för er som nu missbrukar stilnoct, jag hoppas verkligen att ni söker hjälp för ert missbruk och att ni kommer att må super då ni fått den hjälp ni har lagstadgad rätt att få. Som ni äter medicinen nu finns det stor risk för både er fysiska som mentala hälsa. 

Ja, jag jobbar inom vården. Men det behöver man inte göra för att inse detta. Kan man något om medicinen eller de verksamma ämnena och vad de gör med kroppen, hur de fungerar osv så fattar man att detta är farligt.. 
    Jag kan i ärlighetens namn säga att jag antagligen kan mer om zolpidem än du. Detta säger jag inte för att låta kaxig.
    Men berätta gärna hur zolpidem är fysiskt skadligt?
    Och utskrivningen av zolpidem grundar sig ju i något ellerhur? Jag betvivlar att någon skulle hitta på att dom lider av sömnproblem för att få detta utskrivet.
    Men du anser inte att stilnoct skulle vara en behandling av sömnproblem eller?
  • Hanna1987

Ska man inte bara äta de tabletterna tillfälligt? Typ en veckas tid ungefär.. 

Men skönt att du nu sover bra! :) 

Tove 4/7-10 ♥
  • Queenie70
    Lippans skrev 2012-03-31 21:18:19 följande:

Fast det är ju en väldigt skillnad på att vräka i sig 80 mg per gång eller att dra i sig en månads förbrukning i berusningssyfte på två dagar och att ta sina 5 mg, innan tandborstningen, även om det är år ut och år inte tänker jag.

• Oberoende

Hej. Jag ska förklara vad man använder stilnoct...
    För sömnproblem? Eller kanske insomningsstunden? 10 Procent kanske... men här kommer resten

Stilnoct används under dagen för personer som har missbrukat andra droger så som. Hasch, Canabis, LSD. Alcohol. Och lite starkare droger. Ni undrar säker, men hur?

Jo. Vad finns det i Stilnoct egentligen? Det innehåller lugnande medel som gör att vissa substanser slutar ge Abstinens besvären. Ni tänker säkert, men man blir beroende på stilnocten då?

Nej, inte efter den korta och effektiva påverkan som gör att man kan sluta från dessa andra droger man missbrukat.

Så varför ska vi ljuga och säga att det är en jävla insomningstablett när det egentligen är till sååå mycket mer hjälp än skada?

(((Ni som kom på stilnoct har räddat många liv och kommer rädda många)))

• Victory70

Hej!

1.Har en fråga vad gäller stilnoct.
    Vilka "kriterier ska uppfyllas"? för att dessa tabletter får skrivas ut?

2. Skrivs det ut utan någon som helst utredning av en at läkare.
    Vilka blir konsekvenserna?

3. Vill veta alla bestämmelser restriktioner etc.

• frappa
    Victory70 skrev 2014-01-29 22:21:31 följande:
    Hej!

1.Har en fråga vad gäller stilnoct.
    Vilka "kriterier ska uppfyllas"? för att dessa tabletter får skrivas ut?

2. Skrivs det ut utan någon som helst utredning av en at läkare.
    Vilka blir konsekvenserna?

3. Vill veta alla bestämmelser restriktioner etc.

1 Ja, du ska ju ha svårt att sova, och antagligen blivit medicinerat med andra meds före.
    2 Är det inte alltid en utredning man gör hos en läkare?
    Vad är det för konsekvenser du pratar om, skulle det vara att man får sin medicin menar du?
    3 Restriktionerna är väl dos ska följas och att det som står på receptet är den som ska ta medicinen.

Eller tänker du på nått helt annat?

• Anonym (sömnproblem)

Har svåra sömnproblem efter attjag arbetat natt i ett antal år och nu jobbar dagtid.

Fick Imovane för att komma in i rätt rytm. Märkte ganska snabbt att jag inte kunde sova utan dem. Tog upp det med läkaren och fick då Serquel utskrivet. Det värsta jag varit med om!

Serquel är en hemsk medicin med massor av biverkningar. Kände mig påverkad och sluddrigt dygnet runt av den medicinen. Tog bara till natten 50 mg. Slutade på egen hand. Serquel är tusen reser värre än vanliga sömntabletter. Har nu läst och hört att serquel är populärt mot allt möjligt. Det är en anti psykotisk medicin som förstört livet och hälsan för många.

Numera sover jag utan hjälp av mediciner. Tack och lov.

• Merjo

Melatonin är säkrare och bättre.  Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa melatonin (endast en konsultation nätet )  www.bestrx.net

• Anonym (T)

Jag fick zolpidem första gången 2012 tror jag det var. Åt 10 mg varje kväll i ett par år, kunde inte sova utan, alls. Vissa kvällar tog jag 20 mg och har även hänt att jag ätit en hel karta på samma gång då jag mått extra dåligt. Men tack vare jag åt dom varje kväll samma tidpunkt fick jag in en rytm som gjorde att jag kunde sova utan dom till slut. Sen två år tillbaka sover jag de flesta nätter utan tabletter. Ibland behöver jag dock ta för att kunna somna men hade inga problem eller utsättningsbesvär när jag slutade utan slutade ta dom en kväll bara sådär.

Enda insomningstabletten som jag kan somna med när mina sömnproblem kommer tillbaka dock trots de är beroendeframkallande. Och trots det skriver min läkare ut de när jag haft problematik med överdosering av tabletter tidigare, för jag har visat att jag skött mig sen 2009. Men jag blir inte beroende av de. Kan behöva ta någon eller några nätter i månaden. Högst en vecka i sträck. Men oftast en eller två nätter i sträck.

• Anonym (super)

Stilnoct har räddat mitt liv. Har supervårt att varva ner på kvällen eftersom jag dels har en försenad sömnfas störning och dels har adhd. Efter 10 års sömnproblem som nästan förstörde mitt liv fick jag stilnoct utskrivet och har haft det sedan dess. Tack vare stilnocten kan jag upprätthålla en någorlunda normal dygnsrytm. Av alla sömntabletter jag testat är stilnoct den som jag haft minst biverkningar av. Jag tar en tablett och går och lägger mig i sängen och läser. En liten stund senare börjar jag bli dåsig. Och strax efter somnar jag. Slutat två gånger när jag blivit gravid och någon gång när jag åkt utomland.. Aldrig drabbats av abstinensbesvär när jag haft avbrott. Det enda är väl att de ursprungliga sömnproblemen pluppar upp igen. Stilnoct botar ju inte sömnbesvären utan lindrar dem bara. Men på ett väldigt effektivt sätt.

För mig har stilnoct funkar superbra och hoppas kunna ta dem resten av livet.

• klyban
    Anonym (super) skrev 2016-09-28 23:27:36 följande:
    Stilnoct har räddat mitt liv. Har supervårt att varva ner på kvällen eftersom jag dels har en försenad sömnfas störning och dels har adhd. Efter 10 års sömnproblem som nästan förstörde mitt liv fick jag stilnoct utskrivet och har haft det sedan dess. Tack vare stilnocten kan jag upprätthålla en någorlunda normal dygnsrytm. Av alla sömntabletter jag testat är stilnoct den som jag haft minst biverkningar av. Jag tar en tablett och går och lägger mig i sängen och läser. En liten stund senare börjar jag bli dåsig. Och strax efter somnar jag. Slutat två gånger när jag blivit gravid och någon gång när jag åkt utomland.. Aldrig drabbats av abstinensbesvär när jag haft avbrott. Det enda är väl att de ursprungliga sömnproblemen pluppar upp igen. Stilnoct botar ju inte sömnbesvären utan lindrar dem bara. Men på ett väldigt effektivt sätt.

För mig har stilnoct funkar superbra och hoppas kunna ta dem resten av livet.

Nja, en sådan funktion är nog svår att påstå den har.
    Kanske bara semantik, men så skulle inte jag uttrycka mig.
    Stilnoct är en insomningstablett, har man sömnbesvär så kommer man bara vakna igenom efter en kortare sömn.

• Anonym (super)
    klyban skrev 2016-09-30 11:26:38 följande:

Nja, en sådan funktion är nog svår att påstå den har.

Kanske bara semantik, men så skulle inte jag uttrycka mig.

Stilnoct är en insomningstablett, har man sömnbesvär så kommer man bara vakna igenom efter en kortare sömn.

Men jag har bara sömnbesvär i form av insomningsbesvär. Så på mig funkar de superbra.
  • klyban
    Anonym (super) skrev 2016-09-30 12:06:35 följande:
    Men jag har bara sömnbesvär i form av insomningsbesvär. Så på mig funkar de superbra.

Jo, som sagt vad lite semantik egentligen.
    Blir lite otydligt om man säger så, som du sa ovan så är det så tydligt det kan bli.

Svar på tråden Stilnoct/Zolpidem