• CeciliaMaria82

Bilbarnstol, vilket märke har/valde du?

Vilken bilbarnstol valde du för din bebis efter att bebisen vuxit ur babyskyddet och skulle få en som alltid ska vara i bilen!! Alltså bilbarnstol från 9 månader till ca 4-5års ålder 

Skriv gärna varför du valde just det märket och gärna vilken modell det blev!
    Är nämligen på G att köpa en själv och vill gärna ha lite tips!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bilbarnstol, vilket märke har/valde du?
  • MHM

Vi har en Maxi Cosi Mobi till mellanbarnet.

• CeciliaMaria82
    MHM skrev 2012-03-19 08:41:42 följande:
    Vi har en Maxi Cosi Mobi till mellanbarnet.
    Varför valde ni den? Har ni användning av de 4 avslappnings och sovpositionerna som det står om i min broschyr 
  • Tuvelisa

Vi valde en Britax Highway för den tog minst plats. Tycker barnen suttit bra i den.

• Just me

Vi har en Britax Multi Tech. Har inte hunnit känt efter så mycket då vi bara haft den några veckor men den verkar klockren,skön osv...

• Pickeli

Vi har en maxi cosi mobi till minsta (1 år) och den är väldigt bra just för att den har ett bra "liggläge" för barn som sover mycket och inte är lika stadigt.

Vi har en britax multi-tech till storkillen (fyller 4 i år) och den valde vi för att vi tyckte den verkade som den säkraste stolen som han kan ha länge bakåtvänd. Vi valde mellan den och two-way men den sistnämnda satt han inte lika bekvämt i.

Google it!
  • veh

Vi har en Maxi-Cosi Mobi (och har använt viloläget väldigt mycket, har varit suveränt att kunna "fälla" barnet litet, för att hindra huvudet från att falla nedåt när barnet sover).

Vi har också en Besafe stol, den har också ett läge att fälla till, men det är besvärligare. Maxi-Cosin är bara att fälla under färd, supersmidigt. Med Besafe-stolen måste man stanna, och det är ff rätt så tungt eftersom man måste hålla i en spak och lyfta sitsen+barnet samtidigt.

Besafen är dock lättare att få fast stenhårt i bilen, så jag gillar den bäst ändå

• veh

Just det, Britax Two-way och Multitech verkar vara jättebra stolar för litet större barn, men vi ville ha ett som var mer ombonat till vårt lilla barn. Ser inget som helst problem i att köpa en two-way när barnet närmar sig 4 år, för att förlänga tiden som barnet kan åka bakåtvänt. Men tyckte inte den stolen var optimal för ett barn på dryga halvåret, som vårt barn var när vi bytte stol.

• MHM
    CeciliaMaria82 skrev 2012-03-19 08:47:42 följande:
    Varför valde ni den? Har ni användning av de 4 avslappnings och sovpositionerna som det står om i min broschyr 
    Vi fällde till viloläge väldigt ofta när han var mindre och sov mycket i bilen, nu används det bara sällan, men det är suveränt att funktionen finns! Lätt att kunna styra det under färd också. 
  • Pprcorn

vi har en maxi cosi mini och har ofta nyttjat att man kan justera viloläget. supernöjda är vi.

• Suri

Vi har maxi cosi. Är jättenöjd. Köpte den när sonen var 6-7 månader och det var suveränt att kunna luta honom bakåt när han sov. Inget huvud som hänger. Nu är han 3,5 och sitter fortfarande väldigt bra. Mycket plats för benen eftersom stolenn är lite upphöj och huvudet är inte över kanten än. Nu är alla barn olika stora såklart och det är svårt att säga hur länge ett barn kan sitta i den. Men maxvikten är 25 kg. Det finns någon stol (minns inte vilken) med högre rygg. Jag gillar utseendet, formen, att det är lätt att justera bältet så han sitter bra. Han kommer garanterat att sitta bra minst ett år till.

• sandrafia

Vi valde Britax Highway eftersom den tar minst plats i bilen då vi har två bilstolar till i baksätet så med den så får vi plats med alla tre stolarna =) å bebisen sitter jätte jätte bra i den också.

• mammatillnils

Vi valde britax highway II för att den var smidig, barnet sitter bra i den, samt att den går från 0kg, sonen vägde inte 9 när vi var tvungna att byta. Är supernöjd med den!

• basio

Vi har en Akta Graco Cosmic (-05) och en Britax Secura (-06). När barnet är litet sitter det nog bättre i securan, men när det blir lite större sitter de bättre i gracon tycker jag. Jag tycker bäst om gracon, dottern som är den enda som har använt båda verkar nöjd med dem också.

• Sisisisi

Just nu har vi en Britax Multi-tech, supernöjd med den, och en Britax Secura, gillar den oxå, men MT är lättare att montera och han har en skönare benställning i den, kan variera mer.

Tidigare har vi haft britax twoway, passar jättebra till äldre barn men så länge de kan sitta i en mer ombonad stol föredrar jag det.
    AktaGraco Duoflex xtp har vi oxå haft men den gillade jag inte alls, sålde den efter några månader.  

• Krake

Britax, modellen är jag osäker på. Jag valde den eftersom den var den billigaste bakåtvända som gick till 25 kg. Jag tycker dock att den är i minsta laget redan nu, för tvååringen, så när lillebror vuxit ur babyskyddet får han ta över den och så ska jag försöka hitta en något rymligare till storebror.

Svar på tråden Bilbarnstol, vilket märke har/valde du?