• Aria

Ni som har PCO och försöker eller försökt bli med barn

hejsan

jag skriver denna tråd eftersom jag sedan flera år tillbaka fått diagnosen PCO, förra veckan var vi (jag och min sambo) hos gyn eftersom jag inte haft mens på mer än ett år, vi berättade också att vi försökt få barn sedan en längre tid och att det av förklarliga skäl inte går så bra. Vi hänvisades då till reproduktionscentrum på akademiska och har fått en tid om ca två veckor för prover etc.....

Förmodligen kommer de att börja med att starta igång ägglossningen, känner mig lite vilsen i allt detta och undrar om det är någon därute som går igenom detta nu eller har gått igenom och kan ge några råd eller berätta hur det gått för dem, hur processen ser ut etc...ja allt är av vikt och intresse
    mvh

• Svar på tråden Ni som har PCO och försöker eller försökt bli med barn
  • Nordanvinden08

Jag har själv pco och blev utredd innan mitt första barn. De tog prover och kollade att mina äggledare var öppna. Detta gjorde det med kontrastvätska och man kunde se med ultraljud att vätska gick dit den skulle(de gjorde inte detta på första besöket!!) Sen fick såklart min man lämna in spermaprov så vi fick se att allt var bra där. Därefter när de såg att allt fungerade så fick vi börja med pergotime för att stimulera ägglossning. (tabletter) Då det inte fungerade för oss så fick vi senare gå vidare med puregonsprutor. De kollar under cykeln när man tar pergo el puregon hur äggen växer med vul. Då jag ej äl själv fick jag ta en äl spruta för att få äl, sen var det hem och mysa:)
    Ska tillägga att blir man överstimulerad och får 3 ägg el fler bryter de försöket...så vi hade svårt att bli rätt stimulerade då jag ofta fick för många:(. Men jag vet andra som det gått lättare för) Bebis blev det tillslut:)
    Hoppas detta gav några svar, lycka till!!!

• Aria

men tänk om man vill köra på fast man har fler än 3 ägg mogna? Får man inte det då eller?

• sorg80

hej

jag har också pco.. har försökt nu jätte länge att bli gravid..

hat ätit många pergotime kur.. enkel, dubbel och trippel.. ingenting hände.. hade många äggblåsor som var under 10mm.. så ingenting hände..

nu har jag börjat med puregon spruta.. tar nu andra omgång..

Nordanvinden08.. på vilka omgång blev du gravid med puregon? 

• Nordanvinden08

Aria-nej man måste avbryta om det blir för många... Detta pga alla risker flerbörd innebär. De vill ju att det ska gå hela vägen när man väl blir gravid...
    Sorg80- det tog mig 6ggr med puregon första gången.Blev väldigt överstimulerad. Sista gången var det 3st ägg( det jag skrev att de inte släpper)och min läkare släppte dem... Blev en liten dotter:) Nu andra gången har jag nästan hållt på i 2år...och haft ett ma och ett mf. Först 1år utomlands då vi bodde borta ett tag och sen 1år här) Är nu gravid i v16:) Jag har dock fått höra att jag är väldigt svår stimulerad... Vi skulle ha börjat m ivf i år då jag var helt slut efter att ha levt i 2veckors perioder i flera år(mens, puregon, äl, vänta på mens eller plus...sedan börja om igen)
    Lycka till båda två! När bebisen väl är i magen glömmer man bort allt det jobbiga man gått igenom! Fick höra hjärtljuden på min bebbe idag:)

Svar på tråden Ni som har PCO och försöker eller försökt bli med barn