• Anonym (Tillfälligt)

Mitt barns pappa får bidrag.....

Hej

Mitt barns pappa får bidrag från FK fast hon bor hos mig på heltid, han får även halvt barnbidrag och ger mig inget underhåll. 

Mitt problem är att han säger att han har varit i kontakt med FK och de har sagt att han är berättigad till detta bidrag på 625 kr varje månad, enfast barnet bor hos mig på heltid, pga utgifter han har för barnet.... Men han har ju utgifter för barnet..... barnet bor ju hos mig på heltid.... 

Vad är rätt och vad är fel i sådan situation...?  Kan det vara rätt att FK betalar ut underhåll till föräldrar som inte har sitt barn boende hos sig ?

• Svar på tråden Mitt barns pappa får bidrag.....
  • Anonym (Tillfälligt)
    Anonym skrev 2012-02-18 00:19:01 följande:
    Klart han har dålig lön om han får maxbeloppet på underhållsstöd vid växelvis boende från Fk...
    Jag vet att han inte har dålig lön... han lever på oss skattebetalare.... men Fk går på föregående års inkomst, men jag vet att han plockar ganska mycket vid sidan... för annars hade han inte haft så bra ställt som han säger. och kan betala vitt och brett som en don juan..... 
  • Anonym
    Anonym (Tillfälligt) skrev 2012-02-18 00:53:00 följande:
    Jag vet att han inte har dålig lön... han lever på oss skattebetalare.... men Fk går på föregående års inkomst, men jag vet att han plockar ganska mycket vid sidan... för annars hade han inte haft så bra ställt som han säger. och kan betala vitt och brett som en don juan..... 
    Vi pratar enbart vita inkomster, något annat kan du nog inte bevisa.
  • Anonym (Tillfälligt)
    Anonym skrev 2012-02-18 00:52:43 följande:
    Då kan du be din söta 15 åring att själv ta kontakt med Fk för att informera dem om var hon bor!
    Tack, bra förslag åt min söta 15 åring
  • Anonym (Tillfälligt)
    Anonym skrev 2012-02-18 00:54:44 följande:
    Vi pratar enbart vita inkomster, något annat kan du nog inte bevisa.
    Nä just det !! men varför ska han få ett bidrag då med 625 kr från FK, (statens pengar) något som är väldigt nytt i samhället, glöm inte bort att söka då ? pappor och mammor som aldrig har era barn ni kan få bidrag för att ni skaffat barn ????) när han inte ens har sin dotter, varken vxlvis eller helger  ????
  • Anonym
    Anonym (Tillfälligt) skrev 2012-02-18 00:07:59 följande:
    Jag har ringt FK om detta, eftersom jag fick beslut i brevlådan att han skulle få underhåll, fast han inte har barnet boende hos sig. Jag meddelade FK om att han inte har barnet boende hos sig alls. Jag har anmält att få underhåll på blankett. Men eftersom barnet är skriven hos honom så kan jag inte yrka på underhåll enligt FK. för de har inga garantier pga att jag luras... så sjukt system. Jag måste ha hans underskrifter i allt detta och han ger mig inga underskrifter. 
    Hur är det ett sjukt system när ett barn är folkbokfört på en adress, och därför kan en annan person, på en annan adress inte få underhåll därför att man betvivlar dennes uppriktighet? Det är snarare väldigt sunt. Annars skulle jag ha begärt underhåll för varenda unge i byn. Det hade suttit fint.

Att du sedan har problem att få igenom adressändringen och anser att DET systemet är sjukt, kan jag däremot köpa rakt av.
  • SupersurasunkSara

Jag upprepar mig; Skicka in adressändring på barnet till folkbokföringen så ändrar de adressen. Ditt barn lär inte tvingas byta skola för det eftersom det är 15 och har så pass kort tid kvar.
    Du kan ju kolla upp det med skolan i förväg och be att få det skriftligt om du är rädd för att de huc flux ska tvinga ditt barn att byta skola.

Man får välja vilken skola man vill, men man kanske inte får rätt till skolskjuts. Skolan har dock rätt att säga nej om det innebär att de inte har plats för ett barn som bor i skolans upptagningsområde. Eftersom ert barn redan går i skolan och som sagt inte har så lång tid kvar så är det inte troligt att skolan kastar ut barnet.

• vetvadjagvill

ts

du måste göra en flyttanmälan då de utreder vart barnet bor.

man kan inte få underhåll då man har barnet heltid om man inte är folkbokförd på samma adress som barnet.

däremot så kan dy yrka på hela barnbdraget - det är ditt enligt lag eftersom du är mamma det behöver han inte ens godkänna, så meddela fk att du har barnet heltid och vill ha hela barnbidraget - vilket du även kan begära även vid vv beonde.

skicka in ansökan om underhåll vid vv boende så du i alla fall får ngot eftersom underhållsstöd vid vv boende baseras på din inkomst.

• Anonym

När ditt barn fyller 16 kan denne själv välja vart denne vill vara skriven så senast då kan du få ordning på det. Barnet behöver då ingen underskrift från er vårdnadshavare.

• Anonym
    Anonym (Tillfälligt) skrev 2012-02-18 00:43:43 följande:
    Jag har gjort det, men eftersom hon är skriven hos sin pappa är det dit papprena kommer .... och han är inte villig att kommentera att de har kommit fram, och eftersom hon inte vill vistas bredvid honom är det svårt att få till en adressändring.... 
    Nej det är inte svårt men det behöver utredas av skatteverket.
    Anonym (Tillfälligt) skrev 2012-02-18 00:07:59 följande:
    Jag har ringt FK om detta, eftersom jag fick beslut i brevlådan att han skulle få underhåll, fast han inte har barnet boende hos sig. Jag meddelade FK om att han inte har barnet boende hos sig alls. Jag har anmält att få underhåll på blankett. Men eftersom barnet är skriven hos honom så kan jag inte yrka på underhåll enligt FK. för de har inga garantier pga att jag luras... så sjukt system. Jag måste ha hans underskrifter i allt detta och han ger mig inga underskrifter. 
    Nej det är det inte utan det är ett sunt system.
    Tänk på hur mycket det gapas om bidragsfusk! Fundera på hur mycket det skulle fuskas om myndigheterna började tro på vad människor säger istället för att kräva bevis i form av papper.
    Är barnet skriven hos pappan är det naturliga att barnet bor där och därmed har han rätt till underhåll.
  • Anonym

gå in på skatteverket o gör en adressändring där, då behövs inga papper skickas till dig.

• Anonym (igelkott)

Hej TS
    Regler finns på allt det enda som krävs att söka sig fram och ordna det du vill ha

I ditt fall är din dotter på 15 år ni två kan gå tillsammans till skattverket och ändra på adress, om det skulle hända att skattverket vägrar att ändra barns adress då ansöker du om bosettningskontroll hos skattverket, sen ska det utdredas barnets boende.

Ang FK det är bara att bestrida alla krav och hänvisa till bosätningskontroll      .
    .
    ingen har rätt att få bidrag från FK om man inte har barnet boende hos sig.

Om du skulle få för dig att söka underhåll via KFM då måste du ha adressen klar först. 

Jag känner ett fall där en förälder har fått ensamvårdnad om barnet och har även ändrat barns adress hos skattverket , men har ingen kontakt med barnet alls , och den förälder trodde mjölka lite FK men lyckades inte. Den andra förälder har tjatat på skattverket och bosättningskontroll har inläts.

FK sa NEJ till alla  barnbidrag och underhållsbidrag trotts ensamvårdnad. Har man inte barnet  då har man inga rättigheter på bidrag.    Tro inte på allt du hör du kan alltid skriva eller ringa till FK och få svar.

• vetvadjagvill
    Anonym (igelkott) skrev 2012-03-18 17:47:00 följande:
    Hej TS
    Regler finns på allt det enda som krävs att söka sig fram och ordna det du vill ha

I ditt fall är din dotter på 15 år ni två kan gå tillsammans till skattverket och ändra på adress, om det skulle hända att skattverket vägrar att ändra barns adress då ansöker du om bosettningskontroll hos skattverket, sen ska det utdredas barnets boende.

Ang FK det är bara att bestrida alla krav och hänvisa till bosätningskontroll      .
    .
    ingen har rätt att få bidrag från FK om man inte har barnet boende hos sig.

Om du skulle få för dig att söka underhåll via KFM då måste du ha adressen klar först. 

Jag känner ett fall där en förälder har fått ensamvårdnad om barnet och har även ändrat barns adress hos skattverket , men har ingen kontakt med barnet alls , och den förälder trodde mjölka lite FK men lyckades inte. Den andra förälder har tjatat på skattverket och bosättningskontroll har inläts.

FK sa NEJ till alla  barnbidrag och underhållsbidrag trotts ensamvårdnad. Har man inte barnet  då har man inga rättigheter på bidrag.    Tro inte på allt du hör du kan alltid skriva eller ringa till FK och få svar.

barnbidraget har inget med folkbokföringen att göra.... utan då  går de efter vart barnet befinner sig och inte vart det är folkbokfört. 
Svar på tråden Mitt barns pappa får bidrag.....