• Inorr

Trotsboken Är det bra

nån här som har läst i den är den bra ??

• Svar på tråden Trotsboken Är det bra
  • Spexig

Suverän, tycker jag! Känner igen så mycket och bra råd och framför allt får man en känsla av att inte vara ensam. =)

• Inorr
    Spexig skrev 2012-02-17 18:20:10 följande:
    Suverän, tycker jag! Känner igen så mycket och bra råd och framför allt får man en känsla av att inte vara ensam. =)
    ok då skulle man nog köpa den
  • mabelle

Det finna också en app som heter Wonder Weeks som handlar om de olika utvecklingssprången som sker ända från v. 4. Toppen bra om man vi förstå lite mer om
    Vad som händer med ens barn. Kostar bara 7 kr.

• Spexig
    mabelle skrev 2012-02-17 20:13:24 följande:
    Det finna också en app som heter Wonder Weeks som handlar om de olika utvecklingssprången som sker ända från v. 4. Toppen bra om man vi förstå lite mer om
    Vad som händer med ens barn. Kostar bara 7 kr.
    Hur långt upp i åldern går den?
  • mabelle

Till dess att barnet är ca 1,5 år. Det handlar om det första året mestadels och är mycket informativ.

• skogsvitter

Tycker inte alls den är särskilt bra, får föräldrar att tro att tex separationsångest och annan utveckling under småbarnsåren är trots och att så små barn behöver "lära sig" att de tex inte kan få allt de vill här i världen, helt galet! I själva verket handlar det ju om behov. Att kalla deras drifter för trots tycker jag i allra högsta grad förringar dem och dessutom uppmuntras föräldrarna att behandla barnet felaktigt.

Boken om utvecklingssprången däremot är kanonbra och en enorm hjälp under första året om man har barn som märkbart går igenom faserna (alla gör inte det). Då får man ju också veta vad varje nytt utvecklingssteg innebär i förvärvade kunskaper. Men det är ju en helt annan sak än trotsboken som endast omvandlar allt till trots. Istället för att tuta i föräldrarna att deras barn är trotsande små varelser som inte gör annat än att sätta sig på tvären så visar den att barnet behöver hjälp och stöd i jobbiga faser, istället för en massa gränser... respekt och hänsyn tar dig mycket längre än att motarbeta. Som om det är normalt eller ens önskvärt att ha konflikter var tredje minut med sin 2-3 åring? Nej verkligen inte. Då anser jag att man behöver se över sitt eget bemötande, istället för att skjuta över allt på barnet och skylla på dess utveckling.

Bara en liten parentes, de barn som beter sig som trotsboken får det att låta som, sådant brukar kallas för trotssyndrom och är en beteendestörning som man kan få hjälp med hos BUP. Det är alltså inte något normalt med trots år ut och år in.

• skogsvitter

Wonder weeks är ju den nya utgåvan av den bok som hette "växa och upptäcka världen" som alltså handlar om utvecklingssprången. Skriven av Hetty van de Rijt och Frans X Plooij.

• skogsvitter

Måste också bara tillägga att författarna till trotsboken anser att man faktiskt ska bemöta trots med tjat, mutor och belöningar. De skriver också att vi måste visa barnet att det är vi som bestämmer, och vi måste trappa upp ett motstånd för att de ska kunna lära sig att de inte kan bestämma allt. Ja tro fan då att dessa barn trotsar sig igenom hela sin uppväxt... jag håller verkligen inte med i något av detta! Det är dessutom helt felaktigt att vi föräldrar måste göra något aktivt för att de ska lära sig sådana grundläggande moment, det gör de helt automatiskt i takt med att de lär sig hur omvärlden fungerar. Det är verkligen inte nödvändigt att trotsa sitt barn över huvudtaget (vilket är vad de menar med att man måste trappa upp ett motstånd, att föräldern måste vinna makten och bestämma).

Svar på tråden Trotsboken Är det bra