Pärla skrev 2012-02-18 01:19:45 följande:
En fråga.
Min dotter är 1,5 år och sen hon var 10-11 månader har vi visat henne pottan och låtit henne prova den.
Men efter hon fyllt 1 år vart det mer övning med den, och nu tycker hon om att sitta på sin toaring än pottan.
Men många skriver här att deras barn bara plötsligt blir blöjfria utan nån pottövning alls.
Så om jag skulle bara låta bli övningen, i alla ett tag, förstår min dotter ändå att hon förr eller senare kommer att vara blöjfri??
Jag förstår inte. Är det onödigt att jag tar i med övningen varje dag??
Ska jag låta det bara flyta på?
För ibland slarvar jag med övningen eftersom jag är höggravid och kommer att föda nästa vecka. Jag har ingen ork och kraft nu, och hon går inte i dagis.
Förstår vad du menar. Vår 13månaders har blivit intresserad av pottan eftersom hennes bror på 2,5 har slutat med blöjor dagtid och vi har pottan i vardagsrummet än så länge. Men nu har det blivit lite slagsmål om pottan för lilltjejen vill oxå sitta speciellt då brorsan sitter... för någon dag sedan blev hon jätte arg när storebror satt och då behövde hon gå men annars har hon inte så bra koll. Jag försöker sätta henne där när hon sovit samt ibland får hon gå utan blöja men det är mycket passande.
Jag tror att när barnen är äldre så fattar de ju snabbare det där med pottan/toa så då går det oxå oftast fortare (fast då kan de oxå byggt upp spärrar som gör att de absolut ska ha blöja när de bajsar osv) tror det är jättebra att ha pottan framme el kanske om du orkar låta tjejen sitta på toa några gånger per dag fast utan en massa krav. Hon blir säkert mer och mer intresserad och tillslut kanske hon själv går till toan när hon behöver. Jag skulle inte tagit bort övningen helt om jag var dig... om orken finns förstås.