• NR3

Någon som haft prematurbarn som inte gått upp tillräckligt?

Hej

Vi är hemma med vår premis med hemsjukvård. Hon föddes i v 32+6, och vi kom hem i v 35+1. Sonden drogs igår då hon börjat amma alla mål och fortfarande går upp i vikt ca 20 g om dagen. Vilken hemsjukvården tyckt ha varit toppen. Och vi med.
    Men ikväll fick vi plötsligt ett samtal från en rätt så otrevlig kvinna, visade sig vara dietist. Som tycker efter någon rond att vår dotter går inte upp tillräckligt. Hon tyckte att detta ska följas upp. Hon undrade hur mycket hon sondas, fast hon borde ha vetat, speciellt efter ronden att hon inte längre sondas.
    Sen började hon ställa frågor om min mjölk har analyserats.

Hon tycker att vår dotter ska minst gå upp det dubbla om dagen, då hon ligger längst ner på nån kurva nr 3. Fast hon följer sin egen kurva fint ändå.

Har ni varit med om detta? Hon har ju bara helammats 1 dygn!!

Jag blev så knäckt av detta märkliga samtal. Jag som varit glad över att jag har mjölk och att vår dotter kan amma. Hur ska jag tänka nu?

Nu skulle hon ge oss en vecka, sen skulle åtgärder tas. Det var inte alls så här med vår första prematur.

Tacksam för era erfarenheter! 

• Svar på tråden Någon som haft prematurbarn som inte gått upp tillräckligt?
  • knäppisen

Hur har viktuppgången varit tidigare ? Mina barn skulle gå upp minst 125 g/vecka när de var i samma ålder. 
    Sålänge hon följer sin egen viktkurva borde det inte bli något hallå om det, tycker jag. Men jag är å andra sidan varken dietist eller sjukvårdsutbildad

Jag fick mjölken analyserad vid andra barnet, han föddes v 29. Första barnet ansåg de inte att det behövdes, hon är född v 33.

Jag tycker att du ska ta upp det hela med din kontakt på hemsjukvården imorgon.
    De om några borde ju veta om viktuppgången är OK och vad dietisten egentligen hakade upp sig på. För en bristande viktuppgång på en dag kan ju knappast vara anledningen. Antingen är hon övernitisk, ny på sin post eller bara väldigt dålig på att uttrycka sig.

Lycka till med din lilla dotter. 

• NR3

Tack för svaret!!
    Dottern har hela tiden rätt stadigt gått upp 20g/dagen dvs ca 140 g/veckan då.
    Hemsjukvården har hela tiden varit väldigt positiva. Det var de som drog sonden igår och ändå hade hon gått upp.

Jag tänkte att jag ringer hemsjukvården imorgon. För samtalet med kvinnan kändes inte bra. Jag försöker också tänka att hon antingen var övernitisk eller dålig på att uttrycka sig, då hon var väldigt anklagande i tonen.

Vad är det de analyserar i mjölken? Om den innehåller tillräckligt med näring?

Jag har nu i ren panik plockat fram flaska och tänkte ge henne mer mjölk efter amning ikväll. Men är istället rädd att hon däckas av det och kommer sova längre istället. För nu vaknar hon själv och vill amma.

• knäppisen
    NR3 skrev 2012-01-17 18:59:07 följande:
    Tack för svaret!!
    Dottern har hela tiden rätt stadigt gått upp 20g/dagen dvs ca 140 g/veckan då.
    Hemsjukvården har hela tiden varit väldigt positiva. Det var de som drog sonden igår och ändå hade hon gått upp.

Jag tänkte att jag ringer hemsjukvården imorgon. För samtalet med kvinnan kändes inte bra. Jag försöker också tänka att hon antingen var övernitisk eller dålig på att uttrycka sig, då hon var väldigt anklagande i tonen.

Vad är det de analyserar i mjölken? Om den innehåller tillräckligt med näring?

Jag har nu i ren panik plockat fram flaska och tänkte ge henne mer mjölk efter amning ikväll. Men är istället rädd att hon däckas av det och kommer sova längre istället. För nu vaknar hon själv och vill amma.

Stressa inte upp dig förrens du pratat med hemsjukvården imorgon. Fortsätt amma. Båda mina tappade i vikt första dagarna efter att sonden drogs. Helt OK enligt hemsjukvården. Om jag minns rätt så kollade de att mjölken innhöll lagom mängd fett, protein och vitaminer o så.
  • NR3
    knäppisen skrev 2012-01-17 19:10:51 följande:
    Stressa inte upp dig förrens du pratat med hemsjukvården imorgon. Fortsätt amma. Båda mina tappade i vikt första dagarna efter att sonden drogs. Helt OK enligt hemsjukvården. Om jag minns rätt så kollade de att mjölken innhöll lagom mängd fett, protein och vitaminer o så.
    Hade du lagom mängd av allt? Vad gör man om man inte har det? ändrar kosten?
  • prematurpappan

Hej! Vilket märkligt samtal det verkar ha varit. 140g/ vecka var precis så mycket vår dotter gick upp också. Du kanske ska be henne förklara sig lite tydligare, och ev be om en second opinion om hon inte kan göra det. För det vore väl ändå synd att ge henne mer ersättning om hm inte behöver. För att hålla amningen igång, menar jag... Annars är det ju lätt att ersättningen konkurrerar ut den lite...Nej gör inte det än om hon mår bra. Försök vänta lite och se. Det här är väl ingenting som blir akut på en gång, om hon ändå går upp med 20 g/ dag...eller, jag vet inte. Jag tror att man kollar näringsinnehållet i mjölken som knäppisen ( !) säger och att man ordnar det med ersättning och tillskott. Hur som låter det märkligt att hon var så drastisk... Lycka till! Kalle

• NR3

Jag ringde hemsjukvården, för att sen bli uppringd av en överläkare. Han hade läst dietistens anteckning, och kunde mellan raderna läsa hur hon agerat fel. Läkaren är inte oroad. Vi har en liten tjej, som kommer växa till sig, men det kommer ta tid. Även om hans önskan var att hon gick upp lite mer, så tycker han att detta är ok. 

De fortsätter att följa upp under lugna former och inte alls så som dietisten föreslagit.  

• Cocco
    NR3 skrev 2012-01-18 14:18:48 följande:
    Jag ringde hemsjukvården, för att sen bli uppringd av en överläkare. Han hade läst dietistens anteckning, och kunde mellan raderna läsa hur hon agerat fel. Läkaren är inte oroad. Vi har en liten tjej, som kommer växa till sig, men det kommer ta tid. Även om hans önskan var att hon gick upp lite mer, så tycker han att detta är ok. 

De fortsätter att följa upp under lugna former och inte alls så som dietisten föreslagit.  
    Vad skönt.

Min M gick upp till - 1 Sd för att sen återgå till -3 SD. Hans snabba uppgång där i början var en klassisk amningspuckel. Och han har legat på -3 Sd sedan han var 6 månader korr och han är nu 1.5 år korr.

En  del tillväxthämmade barn hämtar inte igen sig förrän tonåren/vuxen ålder.

Han har följts med tillväxtkontroller var tredje månad men är nu betrodd att inte behöva återkomma förrän om 6 månader. =)

Han följer ju sin kurva fint.
Svar på tråden Någon som haft prematurbarn som inte gått upp tillräckligt?