• hallonfamiljen

Förlossningsförberedande samtal kejsarsnitt, erfarenhet sökes.

Hejsan.

Jag hade en dramatisk första förlossning och vågar inte föda vaginalt nu när jag väntar andra barnet.
    Jag har blivit kallad till förlossningsförberedande samtal på sös och undrar hur det har varit för andra när ni varit där. Erfarenheter sökes.
    Hur ofta får man gå, försöker dom övertala en att föda vaginalt?

• Svar på tråden Förlossningsförberedande samtal kejsarsnitt, erfarenhet sökes.
  • Mary Wollstonecraft

Har nyss varit på ett sådant, och här i Uppsala var det inga problem alls. De framhåller fördelarna med vag. förlossning, men hade iaf här stor respekt för de negativa erfarenheter vi har i bagaget. Bm sade rakt ut till oss att vi naturligtvis kommer att få ett snitt om vi vill - hon verkade nästan förvånad över att jag övervägde en vag. förlossning.

• NyttLiv12

Hej ja bor i Linköping och har en skräck upplevelse bakom mej när ja födde mitt andra barn. Nu önskar ja KS och undrar hur ja går till väga, först barnmorskan antar jag men sen?

• Mary Wollstonecraft
    NyttLiv12 skrev 2012-01-29 09:07:40 följande:
    Hej ja bor i Linköping och har en skräck upplevelse bakom mej när ja födde mitt andra barn. Nu önskar ja KS och undrar hur ja går till väga, först barnmorskan antar jag men sen?
    Berätta för din bm, säg att du vill ha hjälp inför nästa fl. Hon kommer garanterat skicka dig till Aurora (eller motsvarande), där du får tala om din förra fl. Därifrån blir du remitterad till överläkare, om du önskar ks. Det är en process, men mitt intryck är att vården verkar ha stor respekt för om man tidigare gått igenom en traumatisk förlossning. Det verkar vara mycket svårare att få ks om man är förstföderska.
  • Ravenna
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-01-29 10:20:27 följande:
    Berätta för din bm, säg att du vill ha hjälp inför nästa fl. Hon kommer garanterat skicka dig till Aurora (eller motsvarande), där du får tala om din förra fl. Därifrån blir du remitterad till överläkare, om du önskar ks. Det är en process, men mitt intryck är att vården verkar ha stor respekt för om man tidigare gått igenom en traumatisk förlossning. Det verkar vara mycket svårare att få ks om man är förstföderska.
    ...vilket låter ganska sjukt i mina öron, med tanke på att det är förstföderskor som skadar sig värst, och det är ganska många nuförtiden som bara skaffar 1 eller 2 barn...

Jag är blivande förstföderska och livrädd för att bli nekad snitt. Det är den enda vägen för mig. =(
  • Mary Wollstonecraft
    Ravenna skrev 2012-02-08 20:07:03 följande:
    ...vilket låter ganska sjukt i mina öron, med tanke på att det är förstföderskor som skadar sig värst, och det är ganska många nuförtiden som bara skaffar 1 eller 2 barn...

Jag är blivande förstföderska och livrädd för att bli nekad snitt. Det är den enda vägen för mig. =(
    jo, det är onekligen märkligt, men det är mitt intryck att det verkar vara så. Antagligen eftersom man sitter i en lite annan förhandlingsposition som omföderska: de kan liksom inte komma dragande med argumentet att "det är det bästa för barnet och dig", när man så att säga sitter med facit på hand, och kan kontra med att man ju uppenbarligen inte tidigare tillhört den stora grupp som föder utan problem. Som sagt: helt annat förhandlingsläge... :/
    Men förresten - har du kollat upp Halmstad? Min kollega hotade sin barnmorska med att hon skulle söka sig dit - enligt henne nekar de ingen snitt där...
  • Ravenna
    Mary Wollstonecraft skrev 2012-02-08 20:20:46 följande:
    jo, det är onekligen märkligt, men det är mitt intryck att det verkar vara så. Antagligen eftersom man sitter i en lite annan förhandlingsposition som omföderska: de kan liksom inte komma dragande med argumentet att "det är det bästa för barnet och dig", när man så att säga sitter med facit på hand, och kan kontra med att man ju uppenbarligen inte tidigare tillhört den stora grupp som föder utan problem. Som sagt: helt annat förhandlingsläge... :/
    Men förresten - har du kollat upp Halmstad? Min kollega hotade sin barnmorska med att hon skulle söka sig dit - enligt henne nekar de ingen snitt där...
    Nej, jag tänkte i första hand försöka här i Linköping / Norrköping där jag bor (stora sjukhus) och blir jag nekad där så får jag väl börja se mig om... kanske Stockholm, det är ganska när också, och jag har hört att de utför många KS där! Men blir jag nekad i Östergötland så ska jag absolut kolla upp Halmstad!
  • Ravenna

(och bestämd kan jag vara även som förstföderska, för övrigt... jag kommer att vara tokigt påläst och dessutom är jag inköpare till vardags, upptränad av en smålänning - skälla ut folk för att de har fel och få dem att göra som jag vill till det pris jag vill betala, det är vad jag sysslar med på daglig basis... så risken för att jag blir helt totalt överkörd är ganska liten!) Hoppas jag...

Svar på tråden Förlossningsförberedande samtal kejsarsnitt, erfarenhet sökes.