• Dr Mupp

Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?

Ofta får man höra om 2-4 åringar som vuxit ut bilbarnstolen och därför måste vändas framåt. Men hur stor är dessa barn egentligen? 

Idag roade  jag mig med att testa att se hur bra barnen satt i Britax Two-way. 

Barn1. 2 år ca 80 cm/10 kg. För liten för stolen. Lägsta fästet på banden går långt ovanför axlarna, nästan i höjd med öronen. Han åker i en freeway där även lägsta läget är lite högt, men inte lika illa. 

Barn2. 5 år ca 110 cm/18 kg. Huvudet tangerar inte ens kanten på stolen, högsta läget på bältena är lite högt, men mellanläget är för lågt.  

Barn3. 7 år ca 128 cm/22 kg. Öronen tangerar kanten. Stolen är precis på gränsen.

Barn4. 8,5 år  122 cm/26 kg Ca 4 cm tills öronen är över kanten, har dock vuxit ur stolen på vikten. 

Jag har svårt att se att 2-4 åringar är ca 127 cm och/eller väger mer än 25 kg.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Svar på tråden Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?
  • gullanborg

min son har jag precis vänt han hade en acta graco duoflex men han slog i framrutan. han väger 19 kg och kan inte sitta i baksätet i den då den är bara upp till 18 kg där bak. Så nu sitter han framåtvänd i en vanlig stol.

• Dr Mupp
    gullanborg skrev 2011-12-28 12:35:27 följande:
    min son har jag precis vänt han hade en acta graco duoflex men han slog i framrutan. han väger 19 kg och kan inte sitta i baksätet i den då den är bara upp till 18 kg där bak. Så nu sitter han framåtvänd i en vanlig stol.
    Du hade ju kunnat köpa en Two-way och därmed kunnat ha honom i baksätet bakåt. 
  • magelita80

Min son är 2 år. 100 cm och väger 18 kg. Jag tror han kommer väga 25 kg innan han fyller 4 år. Hur ska jag då lösa det eftersom stolen är upp till 25 kg?

• nysignatur
    magelita80 skrev 2011-12-28 23:23:33 följande:
    Min son är 2 år. 100 cm och väger 18 kg. Jag tror han kommer väga 25 kg innan han fyller 4 år. Hur ska jag då lösa det eftersom stolen är upp till 25 kg?

Ojojoj, frågar du TS Tjabba eller nått så  är det väl bäst att börja med att söka hjälp för barnfetma  Flört
  • Coyote
    Natasha76 skrev 2011-12-28 10:05:35 följande:
    Jag har tagit körkort i Finland och här var det inte alls något fokus på hur man ska göra i sådana situationer. Bra att ni får "träning" i sånt. Jag brukar själv hålla koll och tänka att jag kör framåt ifall jag märker att någon inte kan stanna.
    Jag tror inte det är standard, jag hade en engagerad körlärare dock, och en duktig instruktör på halkbanan.
  • magelita80

Haha min son är verkligen inte tjock utan mer krallig. Sjukt att han väger lika mycket som mig när jag var 7 år

• nysignatur
    magelita80 skrev 2011-12-28 23:38:01 följande:
    Haha min son är verkligen inte tjock utan mer krallig. Sjukt att han väger lika mycket som mig när jag var 7 år

Nej jag säger absolut inte att din son är tjock. Läs TS kommentar på mitt inlägg så förstår du Glad
  • Dr Mupp
    nysignatur skrev 2011-12-28 23:30:03 följande:
    Ojojoj, frågar du TS Tjabba eller nått så  är det väl bäst att börja med att söka hjälp för barnfetma  Flört
    Hurvuvida en fyraåing har barnfetma när den väger 25 kg beror på hur lång den är. Men om man inte inser att ett barn som väger 30 kg till sina 120 cm har barnfetma så blundar man och ja det är många BVC som också blundar eftersom de inte vill "kränka" föräldrana eller helt enkelt inte vet hur man tolkar viktkurvorna.

http://www.isobmi.se/

Läng: 120
    Vikt: 30
    Ålder 4
    Kön:  flicka 

IsoBMI: 20,83=fetma. 

Men du väljer själv vilken framtid du vill ge ditt barn. 
  • Dr Mupp
    magelita80 skrev 2011-12-28 23:23:33 följande:
    Det är faktiskt inte alls säkert att han kommer väga så mycket, viktutvecklingen brukar stanna av. Vår dotter vägde 18 vid 2,5 år ålder och är alltså 8 år nu och väger 26. 
  • Misery
    Cecci78 skrev 2011-12-26 18:17:00 följande:
    De FÅR inte göra bältena längre, det har med standarden att göra, de är bara godkända på ett visst sätt. Sen är det ju inte alls meningen att man ska ha vinterkläderna under bältena, så att bli besviken på stolen låter lustigt tycker jag. Vi har aldrig vinterkläder under, antingen får man ha jacka som man knäpper upp och drar bältena under så gott det går eller som vi gör, ha fleece. Och ja, det går om man vill, har diskuterat detta så mycket här på FL, vi har kallgarage och riktigt kalla vintrar, vi kör ullfilt över barnen eller gör en ullponscho av en ullfilt.
    Syrran bytte från en two way till en axkid till sin 6 åriga son. Bältena började bli för korta och han hade inte kunnat sitta en vinter till i den trots att vi knäppte bältena under jackan. Stor skillnad på bälteslängden i dem två stolarna. Så kan axkid ha längre bälten så borde väl two way kunna det med?
  • Cecci78
    Misery skrev 2011-12-30 12:24:33 följande:
    Syrran bytte från en two way till en axkid till sin 6 åriga son. Bältena började bli för korta och han hade inte kunnat sitta en vinter till i den trots att vi knäppte bältena under jackan. Stor skillnad på bälteslängden i dem två stolarna. Så kan axkid ha längre bälten så borde väl two way kunna det med?
    Nej det får de inte, jag har kollat med Britax. Kanske är testade i olika grupper?
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2011-12-30 19:05:25 följande:
    Nej det får de inte, jag har kollat med Britax. Kanske är testade i olika grupper?
    eller Robert Bell menar jag att jag kollat med
  • Misery
    Cecci78 skrev 2011-12-30 19:05:25 följande:
    Stolarna är båda godkända upp till 25 kg så det borde väl vara samma? Jag vet att jag fick samma svar jag med från honom för något år sedan. Tur i alla fall att axkid finns så syrrans pojk fick fortsätta åka bakåtvänt ett tag till.
  • Cecci78
    Misery skrev 2011-12-30 23:28:31 följande:
    Stolarna är båda godkända upp till 25 kg så det borde väl vara samma? Jag vet att jag fick samma svar jag med från honom för något år sedan. Tur i alla fall att axkid finns så syrrans pojk fick fortsätta åka bakåtvänt ett tag till.
    ingen aning, men two way är ju en gammal stol och kanske var godkännandena annorlunda då när den godkändes?
Svar på tråden Hur stora är alla tre och fyraåringar som växer ur de bakåtvända bilstolarna?