• Mamman02

Kort på barnbarnen - bonusar med??

Min mamma fyller 60 år om ett tag, och jag och min syster har bestämt att vi ska gå till fotografen och ta kort på barnbarnen. Min syster har 1 barn och jag har då 3 barn (biologiska).
    Sen har min man 2 stora barn, en på 17 och en på 20.

Hur ska vi göra? Min mamma har ju faktiskt bara 4 barnbarn och inte 6? Först var det självklart för mig att bara ta kort på dessa 4 barn, men sen blev jag lite osäker...

Råd tack!     

• Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??
  • BioBonus
    Emma 761 skrev 2012-01-05 17:42:20 följande:
    Ja ser inte enbart från ts sida ja ser från andras perspektiv som bonusförälder också.
    Mitt bonusbarn är i dag 9 år och jag har funnits i hennes liv sedan hon var 3 år.
    Det är en självklarhet för mig att inkludera henne och de är också en självklarhet att inkludera henne i övriga familjesammankomster som är på min sida också. Och min familj och släkt ser inga problem med de heller. De ser henne som en i familjen.
    Min mamma och pappa ger henne presenter och skickar kort till henne och hon blir jätte glad för det.
    Hon ser de som att hon har 2 mammor och mor och farföräldrar.
    Även om hon just nu är i ett väldigt jobbigt stadie i livet och inte blir sedd av sin mamma som heller inte engagerar sig i henne och hennes skolgång.

Men varför är det så fel och hemskt att inte inkludera sina bonusbarn egentligen?
    Dör någon för att de är med i familjen eller?
    Vist man kanske inte ska inkludera stora barn om de inte varit med i bilden så länge eller haft kontakt med ens egna släkt. Men när de är små, annars känner de sig inte välkomna.
    Jag tycker de är själviskt av er att tänka som ni gör för ni tänker inte på hur barnet känner sig eller upplever det. Visst ts tonårsbonusar kanske inte gör de men tänk lite längre och på, kanske till och med, er egen situation...
    Har ni ens frågat era bonusar om de skulle vilja vara med?
    Barn som aldrig fått vara med tidigare säger oftast nej när de en vacker dag blir frågade fast de inombords egentligen vill men de säger nej för att de inte känner sig vare sig välkomna eller älskade....
    Det går inte att jämföra en 9-ring där du funnits med i bilden i 6 år, med en 20-åring där du funnits med  två år, dessutom sedan 20-åringen flyttat hemifrån. Det är inga "barn" i er mening det handlar om  - det är en 17-åring och en 20-åring. ni tänker för snävt - ni ser era egna barn och hur ni skulle reagera om de inte fick vara med på familjefoton.

Herregud, jag hade blivt skitförbannad som vuxen, som man ju är som 20 (!), om nån hade kommit och meddelat att jag minsann skulle vara med på familjefoto till en kvinna jag inte känner bara för att jag minsann tillhör familjen... Jag tycker snarare att det är sunt att inte "tvinga på" en vuxen människa familjeband han/hon inte har vuxit upp med.
  • WiJu

Mina bonusbarn är med på en bild ihop med vår gemensamma dotter, deras lillasyster hos mina föräldrar. Men nu känns det ganska onödigt, för dom bryr sig inte ett dugg om mina föräldrar om det inte är för att få presenter. Min mamma fyller snart 60 och då ska vi resa bort alla barn, respektive och barnbarn. Då ska min sambos barn inte med. Han sa själv att det har ju inget med dom att göra. Kanske beror det på att dom aldrig firar högtider med oss, väljer bort att komma på fars dag och åker med mamman till Morfar då, kommer inte när pappa fyller år osv... Idag fick vi iaf veta att det vi misstänkt är sant. Mamman vill inte och då vill inte dom. Hon står i vår hall och säger: det man vill lösa, löser man och det man inte vill lösa, löser man inte. Detta va i en diskussion om att ena dottern kanske inte skulle passa med en kille som lever i en lika tajt familj som dom. Svårt med jular och sånt sa sambon, då dom ju inte ens kan/får åka till pappa... Nästa kort blir på våra två gemensamma i första hand. Tror knappast att exet eller hennes förändrar vill ha kort på mina barn. Nu älskar jag mina bonusbarn, men den här biten är sorglig.

• TessaS
    Emma 761 skrev 2012-01-06 10:49:46 följande:
    men du och ett antal andra på detta forum får de och låta som att de är en självklarhet att ignorera sitt bonusbarn och att de är helt ok att inte se barnet som en i familjen.
    ni får de att låta som att de är ok att ignorera barn som inte är ert eget.
    ja jag kanske formulerade mig fel men min kommentar var i ren allmänhet och för att ja blev arg över hur en del av er tänker.
    tänk på barnet och inte er själv. barnen kommer först.
    vi har ingen dryg attityd, vi tänker på barnen. även de som inte är våra biologiskt.
    de är heller inte nedvärderande, vi förstår bara inte hur ni tänker eftersom de låter så själviskt och nedvärderande att totalt utesluta någon från familjens aktiviteter och roligheter bara för att de inte är era biobarn.
    inkludera era bonusbarn för fan! annars får ni dem bara och må dåligt resten av sitt liv.
    en vacker dag så kanske de faller under den kategorin av bonusbarn som slår ihjäl sin familj för att de blivit så pass illa behandlade under sin uppväxt eller också skiter i att prata med er mer eller ens vill ha någon kontakt med er när de blivit så gamla så de får flytta hemifrån.
    ja är själv ett bonusbarn därför blir ja också extra förbannad...
    Om du på fullaste allvar tror att ett barn blir mördare för att de vid ett tillfälle inte får vara med på ett kort (och nu snackar vi inte ens "barn") så tror jag du drastiskt behöver se över vad du anser är skäl nog att mörda.

Var i TS ser du att man utesluter (uteslutit, personerna vi pratar om bor ju inte ens hemma längre) "barnen" från ALLA aktiviteter och roligheter?
    Tror du verkligen en bonusfamiljs väl och ve står och faller med ETT kort?!?! Då tycker jag genuint synd om dig, för om er familj är så skör, så kan ni inte ha det lätt och då förstår jag helt och fullt dina argsinta inlägg.
    Men... för de flesta så går inte familjen och livet under pga ett kort.
    Och jag är också bonusbarn, skilsmässobarn, bonusmamma, biomamma... etc.
  • Ruggugglan

Du skriver att de inte har någon nära relation, och då ser jag ingen anledning till att de ska vara med. Ta kort på hennes barnbarn.

• The bad seed

Oj faen! Denna tråd var verkligen skrämmande! 

Om man inte alltid, varje gång, i absolut alla situationer inkluderar ett bonusbarn, så hatar man, vill utestänga, ignorera og skyffla undan bonusen! 
    Är det möjligt??

Måste bara fråga, om jag har ett eller flara foton på väggen med alla våra 3 barn, kan jag då få lov av er att hänga upp ett med bara mina 2 barn? Eller måste alla barnen vara med på alla foton som kommer upp på väggen?
    Får jag lov att besöka mina föräldrar som bor 65 mil härifrån, utan att ta med min sambos dotter?
    Får dom komma hit på besök en helg hon inte är här (hon bor här vh)?

Och kommer min dotter från ett tidigare förhållande bli et psykfall när hon är större för att min "svärmor" inte skickade födelsesdags present till henne? För det skulle hon ju gjort, även om hon inte är mitt barns farmor eller hur? Usch får nog ringa psyk mottagningen på en gång! Flört 

I vårat fall verker inte min bonus se mina föräldrar som sin familj (även om dom givetvis ger jul och födelsesdags presenter, kommer på besök, inkluderar henne osv), så jag vill inte ha dårligt samvete för att någon gång ge ett foto, smycke el med bara mina barn på.  Varför skulle jag inte få kunna det?
    Sjukt sjukt sjukt! 

• Nick1

Om ni ska ta kort på barnbarnen så ser jag ingen anledning att ha med andra som inte är barnbarn?

Förstår verkligen inte problemet 

• WiJu
    The bad seed skrev 2012-02-19 11:14:35 följande:
    Oj faen! Denna tråd var verkligen skrämmande! 

Om man inte alltid, varje gång, i absolut alla situationer inkluderar ett bonusbarn, så hatar man, vill utestänga, ignorera og skyffla undan bonusen! 
    Är det möjligt??

Måste bara fråga, om jag har ett eller flara foton på väggen med alla våra 3 barn, kan jag då få lov av er att hänga upp ett med bara mina 2 barn? Eller måste alla barnen vara med på alla foton som kommer upp på väggen?
    Får jag lov att besöka mina föräldrar som bor 65 mil härifrån, utan att ta med min sambos dotter?
    Får dom komma hit på besök en helg hon inte är här (hon bor här vh)?

Och kommer min dotter från ett tidigare förhållande bli et psykfall när hon är större för att min "svärmor" inte skickade födelsesdags present till henne? För det skulle hon ju gjort, även om hon inte är mitt barns farmor eller hur? Usch får nog ringa psyk mottagningen på en gång! Flört 

I vårat fall verker inte min bonus se mina föräldrar som sin familj (även om dom givetvis ger jul och födelsesdags presenter, kommer på besök, inkluderar henne osv), så jag vill inte ha dårligt samvete för att någon gång ge ett foto, smycke el med bara mina barn på.  Varför skulle jag inte få kunna det?
    Sjukt sjukt sjukt! 
    Så har vi här med. Det finns kort uppe på
    tre av våra barn (ej sista gemensamma eftersom hon inte va född!!!)
    Ett på alla utom hon av samma anledning...
    på "lilla familjen" (ej bonusarna)
    Kort på varje enskilt barn
    På bara dom två stora
    på bara dom minsta osv osv... 

Så blir det ju bara. Det fylls på efterhand och kommer så klart i finnas lika många av alla.     
  • Rödaskor

Om TS hade bett sin mans barn vara med på kort till hennes mamma så tror jag de hade tyckte de var skumt. Varför ska de sitta på en relativt okänd människas vägg?
    Hade TS bonusbarn haft en nära relation med hennes mor, alltså som ett barbarn+mormor relationen då hade de väl kunnat vara med.

Min pappa och hans fru har varit gifta i 10 år och jag har träffat min "bonusmammas" pappa massor med gånger men det skulle aldrig falla mig in att jag ska vara med på ett barnbarns kort. Det betyder inte att jag är mindre värd i familjen utan att jag inte är hans barnbarn.

• The bad seed
    Rödaskor skrev 2012-03-24 17:13:54 följande:
    Om TS hade bett sin mans barn vara med på kort till hennes mamma så tror jag de hade tyckte de var skumt. Varför ska de sitta på en relativt okänd människas vägg?
    Hade TS bonusbarn haft en nära relation med hennes mor, alltså som ett barbarn+mormor relationen då hade de väl kunnat vara med.

Min pappa och hans fru har varit gifta i 10 år och jag har träffat min "bonusmammas" pappa massor med gånger men det skulle aldrig falla mig in att jag ska vara med på ett barnbarns kort. Det betyder inte att jag är mindre värd i familjen utan att jag inte är hans barnbarn.
  • lindaMC
    Emma 761 skrev 2012-01-05 15:46:48 följande:
    du menar människor med hjärnceller.....
    men snälla nån ....
    min bonusdotter har träffat min mamma 2 gånger och jag har själv en dotter på snart 3 år .
    Jag skulle aldrig få för mig att sätta bonusen med min dotter på ett kort till min mamma då dom inte har någon relation till varandra och  känner varandra ...
    Det betyder inte att bonusen inte betyder något men hon är Vår familj inte MIN mammas familj ..
  • Mamman02

Ojoj! Så denna tråd lever fortfarande?! Själv har jag haft fullt upp med min lilla dotter. Och till er som undrar - det blir ett kort på barnbarnen, alltså inga bonusar. Nu känns det då självklart, känns avlägset att jag äns varit osäker.

• sextiotalist
    Emma 761 skrev 2012-01-05 09:08:13 följande:
    med andra ord så hör bonus barn inte till familjen och ska därför heller inte få vara med på nått överhuvudtaget... got it!!!
    Men snälla nån, världen är inte svart eller vit, min sambos barn har nästan ingen relation alls till min barndomsfamilj, visst de har träffats någon gång och trivs med varandra när de träffas.
    Så de är inte med på tillställningar på den sidan, men på sambons sida är de med på de tillställningar vi är med på.

Dessa, numera vuxna, har inga psykiska problem, känner inget agg, ingenting.
    De har inget behov av att ha ytterligare en barndomsfamilj, de har sin mammas stora släkt, de har sin pappas stora släkt, det räcker och blir över.    
  • Iida01

Har inte läst vad alla andra skrivit men jag hade inte kunnat tänka mig att ta kort på barnbarna utan att ta med mina bonusbarn när vi har fått egna barn också, detta för att jag varit med sen den ena var 2 och den andra 4 så jag är en i familjen. Var de äldre däremot så är det ju eran relation som styr! :) Eller det är väl alltid relationen som styr! 

• Grodan med yngel

jag tycker inte vuxna bonusbarn ska behöva vara med på kort till pappans nya kvinnas mormor, mina bonusar kommer inte varamed på sådant kort, varför lixom.

Jag ÄR sjä'lv bonusbarn och uppväxt med särade föräldrar, hade tyckt det var superkonstigt om min "bonusfar" skulle ha med mej på kort till hans barns farmor.  Hon är väl inte MIN farmor heller! Jag har väl en egen. Gud vad konstigt resonemang, varför skulle jag fara illa av att styvsyskonens farmor har kort på dem??? Ska jag tvinga min mormor att sätta upp kort på mammas mans barn då oxå??

Varför inte bara sunt förnuft? och det blir väl ännu enklare om bonusarna inte är barn utan vuxna medans ts barn är fortfarande barn! Gud vad endel överdramatiserar kring barn med skilda föräldrar!!!

Svar på tråden Kort på barnbarnen - bonusar med??