• MHM

Någon som varit hemma till skolstarten?

Jag är mamma till tre barn: en på 4 år, en på snart 2 år och en 3 månaders. 4-åringen har gått på fsk sen i augusti men det känns bara så FEL att ha henne där när jag är hemma. Jag vill ha min fina tjej hemma istället. Vi ska säga upp platsen och hon kommer inte tillbaka till fsk efter nyår.

Ni som varit hemma till skolstart - vad har ni fördrivit dagarna med? Känner ni många barn i samma ålder som ni umgåtts med?  Efter nyår ska vi gå på öppna förskolan 2 dagar i veckan men funderar på fler aktiviteter, främst som kan vara roliga och givande för en 4-åring. Tips?

• Svar på tråden Någon som varit hemma till skolstarten?
  • vittra

Hoppas att du får svar, är lite i samma sits så jag följer tråden! Har 4-åringen på allmän förskola men vi tycker inte det fungerar, förskolan är helt usel och det känns inte bra. Så vi skulle helst ta hem henne igen, samtidigt tvekar jag för jag tänker på hennes behov av kompisar och social stimulering.

Jag jobbar deltid men har hennes lillasyster hemma på heltid (hon är bara 1 år) då jag och sambon kan gå omlott. Så hon behöver egentligen inte vara där utan vi skolade in henne för hennes egen skull enbart. Vi har bara en enda familj kvar i vårt umgänge som har barn i ungefär samma ålder, det var fler förr men folk har flyttat och/eller är alldeles för upptagna för att ses sedan barnen har blivit äldre.

Om vi ska låta henne vara hemma på heltid så behöver man nog hitta lite andra forum för henne där hon kan träffa andra barn, aktiveras lite och framförallt få någon/några fasta kompisar så att hon kan skapa mer kontinuerliga relationer, men frågan är var och hur. ÖF här är sämst och har bara öppet en förmiddag i veckan, däremot har vi bibblan inne i stan som är bra och kommer ha lite roligheter även för lite äldre barn i hennes ålder.

• MHM
    vittra skrev 2011-12-10 09:24:32 följande:
    Hoppas att du får svar, är lite i samma sits så jag följer tråden! Har 4-åringen på allmän förskola men vi tycker inte det fungerar, förskolan är helt usel och det känns inte bra. Så vi skulle helst ta hem henne igen, samtidigt tvekar jag för jag tänker på hennes behov av kompisar och social stimulering.

Jag jobbar deltid men har hennes lillasyster hemma på heltid (hon är bara 1 år) då jag och sambon kan gå omlott. Så hon behöver egentligen inte vara där utan vi skolade in henne för hennes egen skull enbart. Vi har bara en enda familj kvar i vårt umgänge som har barn i ungefär samma ålder, det var fler förr men folk har flyttat och/eller är alldeles för upptagna för att ses sedan barnen har blivit äldre.

Om vi ska låta henne vara hemma på heltid så behöver man nog hitta lite andra forum för henne där hon kan träffa andra barn, aktiveras lite och framförallt få någon/några fasta kompisar så att hon kan skapa mer kontinuerliga relationer, men frågan är var och hur. ÖF här är sämst och har bara öppet en förmiddag i veckan, däremot har vi bibblan inne i stan som är bra och kommer ha lite roligheter även för lite äldre barn i hennes ålder.
    ÖF vi går på är väldigt bra och barnen trivs där jättebra. Problemet är att ingen är hemma med så pass stora barn. 2-åringen har lite fler jämnåriga där och även han behöver träffa andra och då får även den stora komma ut och träffa andra barn, även om dom kanske inte är i hennes ålder precis. Tror dom äldsta är runt 3 år.

Bibblan ska jag kolla upp här i stan, det borde finnas något kul där! 
  • skånegås

Barn kan faktiskt leka bra med barn i andra åldrar också. Själv tror jag inte det är så viktigt, beror mest på om de trivs ihop...

• vittra
    skånegås skrev 2011-12-10 10:35:52 följande:
    Barn kan faktiskt leka bra med barn i andra åldrar också. Själv tror jag inte det är så viktigt, beror mest på om de trivs ihop...
    I ungefär samma åldrar skrev jag, visst kan det variera något eller några år. Men jag tycker ju inte det fungerar att en 4-åring leker med en 1-åring tex. Alltså de är ju på helt skilda nivåer, de kan ju inte leka rollekar ihop tex vilket är nog så viktigt när de kommer upp i den här åldern. 1-åringen stör ju mest bara äldre barn eftersom 1-åringen fortfarande bara vill utforska, upptäcka, och pilla på alla saker. Dvs förstöra enligt äldre barn, som vill leka betydligt mer nyanserade och finstilta lekar. Fungerar ju inte heller så bra för dem att leka med en tonåring tex. Dock har ju vi inga barn i umgänget just nu utöver den enda familjen jag nämnde, hennes kusiner som nu är 8, 11 och 14 år har flyttat de med tyvärr... hade vi haft åtminstone någon här med barn så skulle det kanske vara lättare att ha henne hemma med ro, men jag ser ju att hon behöver umgås med andra barn och det räcker inte med lillasyster. Det är ingen kompis.
  • skånegås
    vittra skrev 2011-12-10 11:47:07 följande:
    I ungefär samma åldrar skrev jag, visst kan det variera något eller några år. Men jag tycker ju inte det fungerar att en 4-åring leker med en 1-åring tex. Alltså de är ju på helt skilda nivåer, de kan ju inte leka rollekar ihop tex vilket är nog så viktigt när de kommer upp i den här åldern. 1-åringen stör ju mest bara äldre barn eftersom 1-åringen fortfarande bara vill utforska, upptäcka, och pilla på alla saker. Dvs förstöra enligt äldre barn, som vill leka betydligt mer nyanserade och finstilta lekar. Fungerar ju inte heller så bra för dem att leka med en tonåring tex. Dock har ju vi inga barn i umgänget just nu utöver den enda familjen jag nämnde, hennes kusiner som nu är 8, 11 och 14 år har flyttat de med tyvärr... hade vi haft åtminstone någon här med barn så skulle det kanske vara lättare att ha henne hemma med ro, men jag ser ju att hon behöver umgås med andra barn och det räcker inte med lillasyster. Det är ingen kompis.
    Skulle ha citerat... Menade TS som sa att det inte fanns lika gamla barn på öf där de äldsta var något år yngre... miss av mig..
  • vittra
    MHM skrev 2011-12-10 09:55:46 följande:
    ÖF vi går på är väldigt bra och barnen trivs där jättebra. Problemet är att ingen är hemma med så pass stora barn. 2-åringen har lite fler jämnåriga där och även han behöver träffa andra och då får även den stora komma ut och träffa andra barn, även om dom kanske inte är i hennes ålder precis. Tror dom äldsta är runt 3 år.

Bibblan ska jag kolla upp här i stan, det borde finnas något kul där! 
    Här är det en dagmamma som har ÖF så hon är där med sina barn samtidigt, det är runt 7 barn tror jag, i alla åldrar så just den biten tycker jag är ganska bra för jag har ju hört om andra där det i princip bara finns bebisar.
  • sagström

Hur är det med dagmamma? Kanske finns någon i området som de stora kan gå hos några timmar 2-3 dagar i veckan. Eller kan ni ta emot andra ban för dagmammaverksamhet?

• lövet2

Jag har ju haft mina barn hemma till skolstarten. Med de 4 äldsta, så var det liksom inga problem. Det vimlade av ungar runt kvarteret, och då fick inte storasyskon vara på dagis när en förälder var hemma med baby. Dessutom var mina äldsta barn så nära i ålder, att de lekte med varandra väldigt bra.
    Sedan kom då barn nr 5, och då började det bli svårare. ÖF blev viktigare, och dit gick vi 2 ggr/vecka. Det var mest småbarn ja, men enstaka större barn kunde också dyka upp. Biblioteket hade sagostund från 4 år, och vid 5 år fick hon börja i Kyrkans barntimme (2 timmar/vecka). Fotbollslek för 5-6-åringar hittade vi också till, och det var kul. Förutom det hälsade jag och hon på vänner till mig, som var hemma med barn. Vi kunde prata i hop lite i förväg då om att storasyskonet skulle vara hemma från dagis den dagen.

De 2 yngsta barnen har varit svårast. Nästan alla har ju storasyskonen på dagis nu, och det kan vara svårt att hitta jämnåriga att leka med. Jag lade upp ett ungefärligt veckoschema för oss, så att ungarna (och jag) träffade folk av alla de slag veckan runt. Det kunde se ut så här:
    - Hälsa på mormor och morfar en stund och sedan ÖF (med mest barn 0-2 år)
    Ti - Hälsa på någon barnledig vän (med förhoppningsvis även storasyskon hemma) och så en nöjestripp till ICA då vi stannade till och pratade med alla vi kände
    On - En tripp till bibblans barnavdelning
    To - ÖF igen
    Fr - ICA och mormor och morfar
    Lö-sö - Då passade vi på att träffa jämnåriga barn åtminstone ett par timmar.

Sedan stoppade jag in någon busstur till centralorten för att gå på stora biblioteket, café, hälsa på någon kanske. Bara bussturen i sig var ju spännande! Och vid fint väder sökte vi upp barn i lekparkerna. Vi kunde t ex gå till närmaste dagis och leka där när dagisbarnen var ute.

• MHM
    lövet2 skrev 2011-12-10 12:37:02 följande:
    Jag har ju haft mina barn hemma till skolstarten. Med de 4 äldsta, så var det liksom inga problem. Det vimlade av ungar runt kvarteret, och då fick inte storasyskon vara på dagis när en förälder var hemma med baby. Dessutom var mina äldsta barn så nära i ålder, att de lekte med varandra väldigt bra.
    Sedan kom då barn nr 5, och då började det bli svårare. ÖF blev viktigare, och dit gick vi 2 ggr/vecka. Det var mest småbarn ja, men enstaka större barn kunde också dyka upp. Biblioteket hade sagostund från 4 år, och vid 5 år fick hon börja i Kyrkans barntimme (2 timmar/vecka). Fotbollslek för 5-6-åringar hittade vi också till, och det var kul. Förutom det hälsade jag och hon på vänner till mig, som var hemma med barn. Vi kunde prata i hop lite i förväg då om att storasyskonet skulle vara hemma från dagis den dagen.

De 2 yngsta barnen har varit svårast. Nästan alla har ju storasyskonen på dagis nu, och det kan vara svårt att hitta jämnåriga att leka med. Jag lade upp ett ungefärligt veckoschema för oss, så att ungarna (och jag) träffade folk av alla de slag veckan runt. Det kunde se ut så här:
    Må - Hälsa på mormor och morfar en stund och sedan ÖF (med mest barn 0-2 år)
    Ti - Hälsa på någon barnledig vän (med förhoppningsvis även storasyskon hemma) och så en nöjestripp till ICA då vi stannade till och pratade med alla vi kände
    On - En tripp till bibblans barnavdelning
    To - ÖF igen
    Fr - ICA och mormor och morfar
    Lö-sö - Då passade vi på att träffa jämnåriga barn åtminstone ett par timmar.

Sedan stoppade jag in någon busstur till centralorten för att gå på stora biblioteket, café, hälsa på någon kanske. Bara bussturen i sig var ju spännande! Och vid fint väder sökte vi upp barn i lekparkerna. Vi kunde t ex gå till närmaste dagis och leka där när dagisbarnen var ute.
    Tack för ditt långa svar! Vi kommer, tre gånger i veckan, att åka och hjälpa till på pappans jobb. Där kommer vi att träffa jättemycket folk och även farmor och farfar är här i några månader för att umgås med barnen(dom bor utomlands). Träffa mormor ska vi planera in varje vecka! Så länge vi sysselsätter oss och hittar på saker borde det ju inte vara några problem. Vi kommer att åka iväg in mot en större stad ofta och tåg/buss kommer att vara en vardag för oss då vi inte kommer ha tillgång till bil nästa år. Deras pappa, med körkortet, kommer att arbeta varje dag i ett helt år.
  • Hemmamorsan

Hej!
    Har haft mina hemma tills skolan och det har fungerat jätte bra, vi har oxå varit på öppna förskolan men sedan har d ju haft varandra med.
    Jag har sett d som en stor förmån att få den tiden med dem.. och vi har haft det väldigt mysigt.
    Nu i efterhand så ångrar jag inte alls det valet utan kommer göra samma med de små.
    Har sett hur fint det går för d tre större i skolan och de har fått fina komplimanger från lärarna om att det har ett god kännedom om mycket, då de fått vara med vid allt från matlagning till plantering och allt annat som rör det vanliga livet. Bibban, simbadet, öppna förskolan, lekplatser e ju toppen .. om man vill göra nått extra,,

• kiwi81

Hej!

Jag hoppar på i den här tråden om det är ok. Väntar 3e barnet och mina söner kommer vara 4 resp 2år gamla när trean kommer. De har rätt till 15-timmar på dagis, men jag funderar på att ha dem hemma med mig när jag ändå är hemma med trean. Funderar mkt på vad som är bäst för pojkarna... på hur mkt ork jag kommer ha med en nyfödd som kanske äter hela nätterna och på hur mkt stimulans de behöver... Så läser gärna om andras erfarenheter om att stanna hemma med barn i den här åldern!  

Svar på tråden Någon som varit hemma till skolstarten?