lövet2 skrev 2011-12-10 12:37:02 följande:
Jag har ju haft mina barn hemma till skolstarten. Med de 4 äldsta, så var det liksom inga problem. Det vimlade av ungar runt kvarteret, och då fick inte storasyskon vara på dagis när en förälder var hemma med baby. Dessutom var mina äldsta barn så nära i ålder, att de lekte med varandra väldigt bra.
Sedan kom då barn nr 5, och då började det bli svårare. ÖF blev viktigare, och dit gick vi 2 ggr/vecka. Det var mest småbarn ja, men enstaka större barn kunde också dyka upp. Biblioteket hade sagostund från 4 år, och vid 5 år fick hon börja i Kyrkans barntimme (2 timmar/vecka). Fotbollslek för 5-6-åringar hittade vi också till, och det var kul. Förutom det hälsade jag och hon på vänner till mig, som var hemma med barn. Vi kunde prata i hop lite i förväg då om att storasyskonet skulle vara hemma från dagis den dagen.
De 2 yngsta barnen har varit svårast. Nästan alla har ju storasyskonen på dagis nu, och det kan vara svårt att hitta jämnåriga att leka med. Jag lade upp ett ungefärligt veckoschema för oss, så att ungarna (och jag) träffade folk av alla de slag veckan runt. Det kunde se ut så här:
Må - Hälsa på mormor och morfar en stund och sedan ÖF (med mest barn 0-2 år)
Ti - Hälsa på någon barnledig vän (med förhoppningsvis även storasyskon hemma) och så en nöjestripp till ICA då vi stannade till och pratade med alla vi kände
On - En tripp till bibblans barnavdelning
To - ÖF igen
Fr - ICA och mormor och morfar
Lö-sö - Då passade vi på att träffa jämnåriga barn åtminstone ett par timmar.
Sedan stoppade jag in någon busstur till centralorten för att gå på stora biblioteket, café, hälsa på någon kanske. Bara bussturen i sig var ju spännande! Och vid fint väder sökte vi upp barn i lekparkerna. Vi kunde t ex gå till närmaste dagis och leka där när dagisbarnen var ute.
Tack för ditt långa svar! Vi kommer, tre gånger i veckan, att åka och hjälpa till på pappans jobb. Där kommer vi att träffa jättemycket folk och även farmor och farfar är här i några månader för att umgås med barnen(dom bor utomlands). Träffa mormor ska vi planera in varje vecka! Så länge vi sysselsätter oss och hittar på saker borde det ju inte vara några problem. Vi kommer att åka iväg in mot en större stad ofta och tåg/buss kommer att vara en vardag för oss då vi inte kommer ha tillgång till bil nästa år. Deras pappa, med körkortet, kommer att arbeta varje dag i ett helt år.