• Minis

Pergotime utan VUL - är det ok?

Hej!

Jag kommer så småningom (väntar på min mens) att ta Pergotime men min gyn har inte gett tid för VUL. Är det ok? Jag trodde att man gjorde ett VUL för att se om och i så fall hur många ägg som håller på att lossna. Gyn har bara bokat tid för VUL ca en månad efter beräknad VUL för att utesluta att cystor bildats.

Blir orolig. Vill alltså veta om man ska göra VUL under pågående 5-dagarskur med Pergo.

• Svar på tråden Pergotime utan VUL - är det ok?
  • Bumblebee

Hej!

De gjorde ett VUL innan jag börjad emed Pergotime men sen var jag aldrig på något återbesök. Vi skulle prova i 6 månader och om det inte gav resultat så skulle vi ändra taktik.

Har hört om jättemånga som fått gå på återbesök runt äl för att se att allt står rätt till, är kanske olika beroende på var i landet man bor...

• Förväntansfull0406

Enligt min mening är det sjukt dåligt att INTE göra vul, OM du skulle bli överstimulerad med typ sex ägg och skulle bli gravid med alla? Vad händer då? Jag skulle ALDRIG våga ta pergo utan koll vid äl. Fy fan att behöva reducera foster. Ta dig en rejäl funderare. Båda mina gyn (en privat och en från landstinget) ville göra vul vid äl. Och tänk om det är tvärtom? att du faktiskt inte får några äggblåsor alls? lite onödigt att gå igenom månaders helvete om du inte får ett endaste ägg.

Mycket dåligt av gyn att göra såhär.

• Minis

Tack för ditt svar.

Jo, jag har också läst om många som får komma på återbesök för att kolla hur det står till och det var därför som jag blev orolig. Bor i Sthlm och går hos n privat gyn som för övrigt är väldigt fullbokad - kanske beror på det. Att hon ej kan ge mig en tid då hon inte har tider på kort varsel...

• Hjärtefröjd

Håller med om att man bör göra VUL, inte minst för att se att behandlingen faktiskt fungerar.

• Minis

Kan man ringa till vilken gyn som helst och be att få komma på VUL på kort varsel tror ni? Om jag skulle ringa första dagen jag får mens och försöka boka till om ca 9 dagar borde de då ha tid?

• Minis

För min egen gyn som jag gått till i 1 1/2 års tid har aldrig tid på så kort varsel, hon henne är det minst 1 mån väntetid

• Hjärtefröjd

Jag gör VUL flera gånger varje månad (har ätit pergo och gjort en del inseminationer). Min läkare skriver remiss direkt jag ringer och sen är det drop-in för VUL varje morgon vid 8.

• Förväntansfull0406
    Hjärtefröjd skrev 2011-11-26 20:33:49 följande:
    Jag gör VUL flera gånger varje månad (har ätit pergo och gjort en del inseminationer). Min läkare skriver remiss direkt jag ringer och sen är det drop-in för VUL varje morgon vid 8.
    Såhär ska det vara! Annars BYT GYN!!
  • Bumblebee
    Förväntansfull0406 skrev 2011-11-26 20:19:15 följande:
    Enligt min mening är det sjukt dåligt att INTE göra vul, OM du skulle bli överstimulerad med typ sex ägg och skulle bli gravid med alla? Vad händer då? Jag skulle ALDRIG våga ta pergo utan koll vid äl. Fy fan att behöva reducera foster. Ta dig en rejäl funderare. Båda mina gyn (en privat och en från landstinget) ville göra vul vid äl. Och tänk om det är tvärtom? att du faktiskt inte får några äggblåsor alls? lite onödigt att gå igenom månaders helvete om du inte får ett endaste ägg.

Mycket dåligt av gyn att göra såhär.
    Vilken aggressiv ton du har, har man aldrig ätit pergotime innan så vet man väl inte hur det ska vara???? Ens fertilitetsläkare är väl den man får lita på, då ligger väl felet där och inte hos mig. När man hara försökt få barn i tre år så vill man så gärna få all hjälp man kan.

Ursäkta att jag bara ville tala om hur det har varit för mig!
  • Minis

Nej, precis, det är inte lätt att veta. Och när jag läst om pergotime på olika infositer på nätet och även i FASS så står inget krav på VUL. Där jag har läst står att det i vissa fall görs VUL. Med det inte sagt att jag tycker att det är bra att göra ett VUL.

Bumblebee: Har du börjat med dina Pergotimekurer än? Hur har det gått för dig?  

• Bumblebee

Jag började äta dubbelkur i mars, gav resultat direkt men slutade i en missed abortion. Nu är jag gravid igen efter två omgångar dubbelkur. Ska på ett tidigt ultraljud i veckan som kommer, fick tvinga mig till det då de inte ville gå med på det. Vill inte hamna i samma jävliga sits som sist, att passera vecka 12 och tro att allt är frid och fröjd och sen få besked att den lilla slutat växa i vecka 9

• Förväntansfull0406
    Bumblebee skrev 2011-11-26 21:10:17 följande:
    Vilken aggressiv ton du har, har man aldrig ätit pergotime innan så vet man väl inte hur det ska vara???? Ens fertilitetsläkare är väl den man får lita på, då ligger väl felet där och inte hos mig. När man hara försökt få barn i tre år så vill man så gärna få all hjälp man kan.

Ursäkta att jag bara ville tala om hur det har varit för mig!
    Jag menar att det är riktigt jäkla dåligt av gyn att de inte gör det dom ska!! SÅNT gör mig förbannad! Förstår inte varför du tar åt dig? du skrev väl inte tråden? och det var inget illa menat mot ts heller.

Det skrivs ut oerhört mycket pergo, på gott och ont MEN varför skrivs det ut pergo om man sen inte har möjlighet att ha uppföljning i form av vul ect. Sen ligger det ju en del i patientens egna ansvar, numera kan man googla allting och gör man det på pergo så ser man klart och tydligt att det finns risk för att flera ägg lossnar, och det kan man endast se på vul.

Man bör inte ta dessa tabletter utan ordentlig uppföljning.
  • Minönskan

Jag fick erfara det negativa med att inte få VUL. Min läkare menade på att det inte behövdes. Enbart blodprov togs. På min enkelkur konstaterades det att det inte blivit någon äl. Hon ville att jag skulle köra en dubbeldos och fick även då bara ett blodprov som remiss. Men på dag 17 så fick jag söka akut p.g.a väldiga smärtor, svullen mage och illamående. Fick reda på att min ena äggstock var 8 cm stor och att jag hade 4 stycken äggblåsor i 3-4 cm stora. SEXFÖRBUD! = Överstimulerad. Hade jag fått VUL i tid så hade det kunnats förutspås lite mer..

Nu ska vi snart starta med en enkeldos igen och denna gången var hon mer villig till ett VUL.. BRA! :)

Men det är inte så lätt att vara på sig hos en läkare alla gånger. De vet ju bäst och säger de att man inte gör VUL i början så tror man ju på det. Sen gick det som det gick, så hon förstod att jag är i stort behov av det.

Tycker det är lite synd att det ska vara så pass olika i behandlingsmetoderna runtom i landet. Det är samma sak med doseringen. Eftersom jag inte reagerade på enkeldos och blev överstimulerad av dubbel frågade jag om man inte kunde köra en 1,5 dos. Men det gick inte sa hon. Så brukar man inte göra.

Läste någonstans här på fl att det visst fungerar att genomföra. Lustigt.

• Alyssa

Jag har inte fått någon tid till VUL, detta är min första kur pergo

• Förväntansfull0406
    Minönskan skrev 2011-12-01 20:32:21 följande:
    Jag fick erfara det negativa med att inte få VUL. Min läkare menade på att det inte behövdes. Enbart blodprov togs. På min enkelkur konstaterades det att det inte blivit någon äl. Hon ville att jag skulle köra en dubbeldos och fick även då bara ett blodprov som remiss. Men på dag 17 så fick jag söka akut p.g.a väldiga smärtor, svullen mage och illamående. Fick reda på att min ena äggstock var 8 cm stor och att jag hade 4 stycken äggblåsor i 3-4 cm stora. SEXFÖRBUD! = Överstimulerad. Hade jag fått VUL i tid så hade det kunnats förutspås lite mer..

Nu ska vi snart starta med en enkeldos igen och denna gången var hon mer villig till ett VUL.. BRA! :)

Men det är inte så lätt att vara på sig hos en läkare alla gånger. De vet ju bäst och säger de att man inte gör VUL i början så tror man ju på det. Sen gick det som det gick, så hon förstod att jag är i stort behov av det.

Tycker det är lite synd att det ska vara så pass olika i behandlingsmetoderna runtom i landet. Det är samma sak med doseringen. Eftersom jag inte reagerade på enkeldos och blev överstimulerad av dubbel frågade jag om man inte kunde köra en 1,5 dos. Men det gick inte sa hon. Så brukar man inte göra.

Läste någonstans här på fl att det visst fungerar att genomföra. Lustigt.
    Detta var ju det värsta (nästan) som kunde hända..... jag fick med lite av samma, en äggblåsa som var 9 mm stor och det kändes vill jag lova fy f*n, det blev en cysta av den istället och kunde inte befruktas i vilket fall och min gyn konstaterade att jag reagera för kraftigt på enkeldos, så jag skulle bara ta varannan månad, den månaden jag höll upp blev jag gravid och hon är 15 månader idag

Om jag var som ni som får utskrivet Pergo utan VUL, jag förstår verkligen er längtan till barn, men riskera inte er hälsa eller risk för flerbörd/överstimulering. Läkaren gör en bedömning att ni inte behöver göra vul, men de vet långt ifrån bäst alltid, man ska alltid ha en second opinion som man säger och lita på sin magkänsla.
  • annlisan

hej jag har fått pergotime men ingen tid för vul!! utan jag gjorde gynundersökning innan jag började med pergotime

Svar på tråden Pergotime utan VUL - är det ok?