• Spe

Vilken klinik ska man välja??

Vi hade tänkt att påbörja vår resa med äggdonation. Vad ska man tänka på när man väljer klinik?? Jag har en gynekolog i Sverige som är villig att ställa upp att skriva ut mediciner. Jag har försökt att googla mig fram men det är en djungel!

Finns det kliniker där det bli billigare med äggdonation om man själv kan få utskrivna mediciner?
    Delar man alltid donator eller är man ensam om just den personen som man valt?
    Är det något som man absolut måste akta sig för..dvs något i det finstilta??

Tacksam  för all input!

• Svar på tråden Vilken klinik ska man välja??
  • The75

Hej
    Jag har gjort ÄD på Ava Riga toppen ställe enligt mig :O) min son är nu 4 mån :O)
    Tror inte det finns kliniker där det blir billigare om man själv kan ordna med medicinerna,jag har fått viss medicin utskriven av min gyn här hemma och andra mediciner av kliniken.

Först och främst kanske ni ska funder på om ni vill ha en anonym donator eller inte,detta spelar stor roll vid val av klinik och land
    Vissa kliniker har långa köer inte andra om man googlar kan man göra det på ivf kliniker flera av dessa gör oxå ÄD ( äggdonation)
    Jag har inte hört talas om att man utomlands delar donator med någon annan men det kanske finns sådana kliniker oxå!

Det finns kliniker i finland,Lettland,Polen,Spanien,Island,Ryssland,Cypern mm
    Ava kliniken jag har varit på har kliniker i flera länder.

Det kan vara bra att veta att man kan söka och få ersättning för behandlingen av försäkringskassan.

• Vädur 78
    The75 skrev 2011-11-24 13:35:10 följande:
    Hej
    Jag har gjort ÄD på Ava Riga toppen ställe enligt mig :O) min son är nu 4 mån :O)
    Tror inte det finns kliniker där det blir billigare om man själv kan ordna med medicinerna,jag har fått viss medicin utskriven av min gyn här hemma och andra mediciner av kliniken.

Först och främst kanske ni ska funder på om ni vill ha en anonym donator eller inte,detta spelar stor roll vid val av klinik och land
    Vissa kliniker har långa köer inte andra om man googlar kan man göra det på ivf kliniker flera av dessa gör oxå ÄD ( äggdonation)
    Jag har inte hört talas om att man utomlands delar donator med någon annan men det kanske finns sådana kliniker oxå!

Det finns kliniker i finland,Lettland,Polen,Spanien,Island,Ryssland,Cyp ern mm
    Ava kliniken jag har varit på har kliniker i flera länder.

Det kan vara bra att veta att man kan söka och få ersättning för behandlingen av försäkringskassan.

Vad är det för ersättning som man kan få från försäkringskassan? Var ligger den på?
    Vad kostade en ÄD för er? Valde ni anonym donator? Många frågor
    ♥♥♥
  • The75

Hej
    Vädur78 lite osäker på vad ersättningen från försäkringskassan heter men det står om det i någon av ÄD trådarna och man kan få tillbaka en hel del pengar ;0)
    Vi har en anonym donator och vi fick betala 65000 kr

• Vädur 78
    The75 skrev 2011-11-24 15:39:11 följande:
    Hej
    Vädur78 lite osäker på vad ersättningen från försäkringskassan heter men det står om det i någon av ÄD trådarna och man kan få tillbaka en hel del pengar ;0)
    Vi har en anonym donator och vi fick betala 65000 kr
    Ok jag får googla lite och kolla Tack för hjälpen!
    ♥♥♥
  • Vädur 78

Hittade en tråd nu på fl, men det är syskonförsök vi ska göra så då verkar det inte som det gäller tyvärr

♥♥♥
  • Bling1975

Vi ville ha en öppen donator (dvs som i Sverige) och en klinik med väldigt bra resultat. Det resulterade i att vi valde USA och San Diego Fertility Centre. Fantastiskt ställe, men ganska dyrt om man jämför med öststaterna. Hade jag kunnat tänka mig en helt anonym donator hade jag valt Serum i Aten.

Stitch längtar efter Lilo
  • myran6801

Jag har just varit i kontakt med IVI i Spanien o de har ingen väntetid, donatorerna är anonyma o verkar mkt proffsiga. Fick snabbt svar. Jag har också kontaktat AVA i Tammerfors o fick gott intryck av dem med, skillnaden där är att det är öppna donatorer o väntetiden är ca 6-7 månader. Lycka till!

• The75

Eller vi som ska göra vårt första ÄD försök 2010
    Eller vi som gör ÄD ute i europa tror jag den heter kolla under äggdonation

• Vädur 78
    Bling1975 skrev 2011-11-24 16:18:50 följande:
    Vi ville ha en öppen donator (dvs som i Sverige) och en klinik med väldigt bra resultat. Det resulterade i att vi valde USA och San Diego Fertility Centre. Fantastiskt ställe, men ganska dyrt om man jämför med öststaterna. Hade jag kunnat tänka mig en helt anonym donator hade jag valt Serum i Aten.
    Vad kostade det där?
    ♥♥♥
  • The75

Hej
    Jag/vi tyckte det var bra att det var lätt att ta sig till och från kliniken eftersom det kan bli några vändor innan man lyckas, vår första gång åkte vi båt men andra gången som resulterade i vår son flög vi jätte smidigt att flyga med morgon flyget dit och hem senare samma kväll och då behöver man bara ta ledigt 1 dag från jobbet!

• Vädur 78
    myran6801 skrev 2011-11-24 17:10:27 följande:
    Vädur78, varför hade du valt serum i Aten?
    Det var Bling1975
    ♥♥♥
  • Vädur 78
    The75 skrev 2011-11-24 17:48:25 följande:
    Hej
    Jag/vi tyckte det var bra att det var lätt att ta sig till och från kliniken eftersom det kan bli några vändor innan man lyckas, vår första gång åkte vi båt men andra gången som resulterade i vår son flög vi jätte smidigt att flyga med morgon flyget dit och hem senare samma kväll och då behöver man bara ta ledigt 1 dag från jobbet!
    Måste man först åka ner för något info samtal?
    ♥♥♥
  • The75

Hej
    Nej det måste du inte, man kan skicka prov svar mm och behöver då enbart åka ner för FET men din partner måste åka några dagar innan för att lämna sitt " bidrag" så antingen åker ni ner samtidigt då han åker eller så åker han först och du ett par dagar efter

• myran6801
    Vädur 78 skrev 2011-11-24 19:02:34 följande:
    Det var Bling1975
    oj oj sorry!!!!

Bling, varför skulle ni valt Serum i Aten?
  • Bling1975
    Vädur 78 skrev 2011-11-24 16:50:56 följande:
    Vad kostade det där?
    Ca 220 000 inkl donatorkostnader. Sedan tillkom resa och hotell etc.
    myran6801 skrev 2011-11-24 21:15:24 följande:
    oj oj sorry!!!!

Bling, varför skulle ni valt Serum i Aten?
    Jag har varit i kontakt med Peny som driver den kliniken i lite andra sammanhang. Gjorde bland annat en hysteroscopy hos henne som jag tror är en av anledningarna till att jag äntligen har en lyckad graviditet. Hon är en fantastisk kvinna som verkligen månar om sina patienter och hon har väldigt bra resultat. Men tyvärr skiljde sig våra uppfattningar åt när det gäller anonym donator. Hon är för att hålla det hemligt för barnet och jag är för att barnen har rätt till information om sitt genetiska ursprung. Det är inte heller tillåtet med öppna donatorer i Grekland och det var ett måste för mig då det jag har läst tyder på att vetskapen om att man kan ta kontakt har varit väldigt betydelsefullt för barnen oavsett om de har valt att utnyttja det eller inte.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Spe

Tack för alla svaren! Mailade AVA helt förutsätningslöst och de hade knappt någon väntetid....vilket är bra men samtidigt läskigt... Ingen annan som haft andra erfarenheter (bra/dåliga) från andra kliniker??

Svar på tråden Vilken klinik ska man välja??