• Vissla

Att odla kampfisk

Nu vill inte jag ha någon debatt om kampfiskarnas rätt att vara, eller hur oetiskt det är att kampa fiskar. Jag ska inte kampa fiskarna, jag ska odla dom och sälja till seriösa hem.
    Men eftersom jag är helt grön på området så har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på.

Jag har en PK hona och kommer att få hem två CT hanar inom kortf, jag har även förhandsbokat PK från en kommande kull som inte är besläktade alls med de fiskar jag "redan" har.
    Så min tanke är att få fram den lite mer ovanligare CTPK, finns vad jag vet inte att få tag i sverige och jag är inget big fan of import så det blir till att bygga själv :P

Iaf, efter första generationens parning hur stor är chansen att det blir nån CTPK över huvuvtaget? och hur många fiskar efter första generationen måste jag spara för att undvika inavel?
    Honor kan jag ju egentligen spara hur många som helst, bara att stoppa ner dom i samma tank som de första mammorna och sen välja ut vilken hona som passar vilken sparad hane bäst, men harar kräver ju sitt eget space o jag vill inte ha 20 uppstyartade akvarium överallt.

Om jag lyckas få en CTPK hane i båda första två kullarna, räcker det med att jag bara sparar en hane från varje kull och sen låta dom leka med olika honor?
    Hur många generationer behövs det för att det ska bli rena CTPK? Just ja, pappan till mina CT hanar är VT, kan det inte bära svårigeheter för mig?

Tar gärna emot tips på nåt bra program att använda för att jag ska kunna göra hemma snickrade stamtavlor som stämmer någorlunda så jag inte gör en alldeles för närbesläcktad parning.
    Detta är alltså enbart för mitt eget bruk för att underlätta odlingen, inte för att försöka lura på köparna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-20 10:17
    Men skit vad jag stavar fel. I tredje stycket är det hanar jag pratar om, jag ska inte stoppa ner harar till fiskarna :/
    Stycket efter så står det "inte bära" det betyder innebära på mitt språk.

De övriga stavfelen tror jag ni kan översätta till svenska utan att jag hjälper till

• Svar på tråden Att odla kampfisk
  • koaala

Jag har odlat kampfiskar förut, dock kan jag inte svara på din fråga, men ville bara ge något tips. Jag försökte få ihop en albino hona med en röd och sedan blå hane, men det blev aldrig, dock parade sig hanarna fint med mina andra honor, så vad jag vill säga är att det är aldrig säkert att de man tänker avla med gör som man vill ha det. Lycka till!

• Vissla

Nej det vet jag. Kampfiskar är av nån anledning lite kräsna med vilken partner man tilldelar dom.
    finns säkert nån jätte bra anledning till det, dom kanske inte passar ihop rent genetiskt.
    Nu hoppas jag ju att firrarna gör som jag vill på en gång men jag har ett par reserv mammor och reserv pappor på lager ifall dom skulle vara kräsna :P

• Envira

förmodligen kan det bli så att de får lite kortare fenor allt eftersom, så du kan få odla vidare så de blir kortare och kortare så att säga. men möjligheten finns såklart att någon blir PK med en gång

• Lena

Fiskar är svåra att få inavlade så du behöver inte spara så många av den anledningen

• Vissla
    Lena skrev 2012-02-13 20:44:36 följande:
    Fiskar är svåra att få inavlade så du behöver inte spara så många av den anledningen
    Nej men just kampfiskar brukar vara så pass inavlade från start för att få fram vissa färger och fenformer, nu utavlas dom visserligen i första generationen hos mig så förmodligen kan jag inavla några generationer till utan att det blir nåt fel.
    Men första kullen kommer jag inte spara nån för vidare avel ifrån, då många yngel visat sig vara spoohead, vilket kan bero på dålig avel. Inga gener jag vill fortsätta med mao
Svar på tråden Att odla kampfisk