Att odla kampfisk
Nu vill inte jag ha någon debatt om kampfiskarnas rätt att vara, eller hur oetiskt det är att kampa fiskar. Jag ska inte kampa fiskarna, jag ska odla dom och sälja till seriösa hem.
Men eftersom jag är helt grön på området så har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på.
Jag har en PK hona och kommer att få hem två CT hanar inom kortf, jag har även förhandsbokat PK från en kommande kull som inte är besläktade alls med de fiskar jag "redan" har.
Så min tanke är att få fram den lite mer ovanligare CTPK, finns vad jag vet inte att få tag i sverige och jag är inget big fan of import så det blir till att bygga själv :P
Iaf, efter första generationens parning hur stor är chansen att det blir nån CTPK över huvuvtaget? och hur många fiskar efter första generationen måste jag spara för att undvika inavel?
Honor kan jag ju egentligen spara hur många som helst, bara att stoppa ner dom i samma tank som de första mammorna och sen välja ut vilken hona som passar vilken sparad hane bäst, men harar kräver ju sitt eget space o jag vill inte ha 20 uppstyartade akvarium överallt.
Om jag lyckas få en CTPK hane i båda första två kullarna, räcker det med att jag bara sparar en hane från varje kull och sen låta dom leka med olika honor?
Hur många generationer behövs det för att det ska bli rena CTPK? Just ja, pappan till mina CT hanar är VT, kan det inte bära svårigeheter för mig?
Tar gärna emot tips på nåt bra program att använda för att jag ska kunna göra hemma snickrade stamtavlor som stämmer någorlunda så jag inte gör en alldeles för närbesläcktad parning.
Detta är alltså enbart för mitt eget bruk för att underlätta odlingen, inte för att försöka lura på köparna.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-20 10:17
Men skit vad jag stavar fel. I tredje stycket är det hanar jag pratar om, jag ska inte stoppa ner harar till fiskarna :/
Stycket efter så står det "inte bära" det betyder innebära på mitt språk.
De övriga stavfelen tror jag ni kan översätta till svenska utan att jag hjälper till