• bollanmollan

Finns mjölkfri välling i stora förpackningar?

Hej ärpå jakt efter mjölkfri välling i kartong som man kan köpa med vanlig välling, typ 30liter, finns det?

• Svar på tråden Finns mjölkfri välling i stora förpackningar?
  • Karolin86

Nutramien Och peptijunior.

• t0va
    Karolin86 skrev 2011-11-18 18:55:17 följande:
    Nutramien Och peptijunior.
    Men det är inte välling utan modersmjölksersättning, inte riktigt samma sak. Det får vi också på recept men ibland kan man få andra saker också på recept var därför jag undrade om ni fick riktig välling också. Sonen dricker massa sånt så ett paket räcker ca 3 dagar. 
    huxflux skrev 2011-11-18 18:45:12 följande:
    Okej, då ska jag kolla om jag hittar den! Har ägnat mycket tid vid vällinghyllan redan, men måste ha missat den där. Tack :)
    såhär ser den ut, finns inte i alla affärer men coop, ica citygross osv. brukar ha den. Den burkar stå vid modersmjölksersättningen och inte alltid vid den andra vällingen och gröten. Det finns en från 1år men den innehåller vete och havre. 
  • Karolin86

Men enligt vår dietist så blandat man de på olika sätt. Och de blir välling på havremust och modermjölksersättning på majzena tror jag de är.

• Gosigos

min dotter på snart 3 får Althera utskrivet på recept och dricker det istället för vanlig välling. Altera är ju en modersmjölksersättning men hon blir mätt på det å sover gott. Althera får man ut 12 burkar för 120kr då det är livsmedel på recept. En burk räcker lite mer än en vecka och då får hon oftast 1-2 flaskor per dag  det är på kvällen och ibland om hon inte vill ha frukost innan dagis blir de en då oxå

• Smulan1979

Vi gör välling med den mjölkfria ersättningen, gör en redning med majsstärkelse o blandar i ersättning. Funkar jättebra o jag tycker det känns bra att hon får i sig mat som det är bra med näring i. Har inte riktigt förstått varför man ska ha annan välling.

• t0va
    Smulan1979 skrev 2011-11-19 00:16:35 följande:
    Vi gör välling med den mjölkfria ersättningen, gör en redning med majsstärkelse o blandar i ersättning. Funkar jättebra o jag tycker det känns bra att hon får i sig mat som det är bra med näring i. Har inte riktigt förstått varför man ska ha annan välling.
    Vi kör med färdigpulver när vi är ute, sen får vi inte all ersättnign vi behöver. Hos oss så är det svårt att få ersättning när barnet blir 6månader, vi har fått bråka massor och nu är det dax en vända till. Lär bli ännu svårare nu när sonen är 15månader. Dietisten sa åt oss att ge havre, vete och risvälling när sonen var 6månader istället för ersättning. Vi började så smått med det men det visade sig att han var allergisk även mot havre och vete, så jag är inte för att man ska gå över till det helt. Kan vara ett kompliment men inte enbart. 
  • Smulan1979

Tova: oj vad olika det kan vara, vår dietist är jättenoga med att vi måste få i vår dotter rätt mängd varje dygn för annars får de inte i sig alla näringsämnen.

Undrar vad det är som gör att de säger olika. Vår dotter är över 2 år nu o äter ff ersättningen.

• t0va
    Smulan1979 skrev 2011-11-19 14:02:35 följande:
    Tova: oj vad olika det kan vara, vår dietist är jättenoga med att vi måste få i vår dotter rätt mängd varje dygn för annars får de inte i sig alla näringsämnen.

Undrar vad det är som gör att de säger olika. Vår dotter är över 2 år nu o äter ff ersättningen.
    skulle gissa att de är snåla här. Eftersom sonen är så allergisk mot fler saker, soja, spannmål, fisk, ägg osv. och inte är så förtjust i rismjölk så måste vi ha ersättning. 
  • lavendelblomma

hej
    inte varit inne på FL på en tid....

GYLLENMUST brukar finnas vid müsli, vuxen välling, mannagrynspulver

ser ut dom mjöl
    kommer ej ihåg ifall det är havre eller vete ( men det är en sorts mjöl)

• Gosigos

bra fråga har aldrig smakat men dottern tog den direkt när vi bytte från vanlig ersättning till altheran

• t0va
    Lajkie skrev 2012-01-02 17:21:44 följande:
    Alteran, hur smakar den?
    Den ska tydligen smaka rätt ok om man jämför med de andra. Min son tar allt så vi har inte haft det problemet. Althera har laktos i sig så har barnet varit utan det länge tex. ätit nutramigen eller profylac så kan barnet reagera på laktosen, så man får ge lite i taget till en början för att vänja magen.
  • twinstar

Har hittat Sempers mjölkfria välling men ett paket som ger 1,.7 liter kostar lika mycket som mjölkfritt som ger 5 liter. De vet verkligen att ta betalt av föräldrar som inte har något val!

Någon som vet om Sempers mjölkfria välling finns i storpack på t ex Martin Olsson?

/petra 

• t0va
    twinstar skrev 2012-02-04 08:51:34 följande:
    Har hittat Sempers mjölkfria välling men ett paket som ger 1,.7 liter kostar lika mycket som mjölkfritt som ger 5 liter. De vet verkligen att ta betalt av föräldrar som inte har något val!

Någon som vet om Sempers mjölkfria välling finns i storpack på t ex Martin Olsson?

/petra 
    nej den görs bara i de små förpackningarna, skittrist eftersom vi inte kan välja. Sonen som inte tål en massa annat har bara sempers som han kan äta så där finns ingen konkurens alls.

Vi gör egen välling när vi är hemma och tar ersättning om vi ska iväg. Mycket billigare och likvärdigt.
  • Gosigos

öh nä althera har inte laktos i sig vår dotter tål inte någon mjölk alls dvs inte laktos heller så den är helt mjölkfri

• Gosigos

Althera - Specialnäring för behandling av komjölksallergi

Althéra är en höggradig, komplett hydrolyserad specialnäring för
    behandling av komjölksallergi, som även fungerar som en del i den komjölksfria mer varierade kosten till barnet.

Althéra säljs via apotek efter rekommendation från läkare, dietist eller barnhälsovård.

Althéra innehåller renframställd laktos som inte är kontaminerad med komjölksprotein. Laktos ger Althéra en god smak och bidrar även till en hälsosam bakterieflora i barnets tarm. 

Mer information om komjölksallergi, Althéra och recept på hur du kan använda Althéra kan du får via Barnhälsovården.

källhänvisning www.nestlebaby.com/se/baby_nutrition/food_allergies/komjolksallergi/
  • Lajkie

Jag blandar Sempers från 1 år och Enagos . Bägge dem är ju dyr... Har testat att koka själv

• t0va
    Gosigos skrev 2012-02-11 20:56:19 följande:
    öh nä althera har inte laktos i sig vår dotter tål inte någon mjölk alls dvs inte laktos heller så den är helt mjölkfri
    jo det gör den, läs på näringsvärdet på sidan på burken så ser du.

"Althéra innehåller renframställd laktos som inte är kontaminerad med komjölksprotein. Laktos ger Althéra en god smak och bidrar även till en hälsosam bakterieflora i barnets tarm" http://www.nestlebaby.com/Templates/simple_page.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID={DCBE45C3-6D59-4285-9DC9-6AC52D74341F}&NRORIGINALURL=%2fse%2fbaby_nutrition%2ffood_allergies%2fkomjolksallergi%2f&NRCACHEHINT=Guest#4

Det finns laktos i mediciner tex. och det innehåller inte mjölk, laktos är inte samma sak som mjölk.

Althera innehåller visst mjölk, men proteinerna är sönderslagna så att de flesta inte reagera på den, men det finns barn som reagerar och då är det en specialersättning man får äta. Även nutramigen och profylac är gjord på mjölk. Tror althera är gjort på vassle.
Svar på tråden Finns mjölkfri välling i stora förpackningar?