• Tomas Brundin

Barn och krigsspel

Min son, 12 år, vill spella Battlefield 3 på datorn. Han spelar det hos kompisar. Vi är ganska liberala när det gäller datorer och datorspel och följer med ganska väl vad han har för sig, men har satt en gräns vid krigsspel. Hur gör ni? Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Barn och krigsspel
  • Sanningsdan

Min son är också 12 och han spelar i stort sett bara krigsspel. Det är svårt att få barnen att göra som man vill genom förbud. Får han inte spela hemma så spelar han hos kompisar. Däremot så försöker jag begränsa tiden han spelar men måste erkänna att det blir allt svårare det med :(

Hur gör ni som lyckats stå emot krigsspel hemma? Vad spelar han för spel?

• MedelåldersAnders

För liten. Har en gamerson, vi släppte upp honom på CoD och sånt då han var 14. Ungefär samma med de andra ungarna i grannskapet. CS var kanske något tidigare.

• MedelåldersAnders

Vad jag har gjort är att kunna lite och satt gränser, i samråd med andra farsor. Det har gnylats men det har respekterats.

• KalleKn

Låt han spela men ha koll på hur mycket det spelas och om han börjar bli sjukligt intresserad av det.

De flesta i hans ålder klarar av det alldeles utmärkt men det finns barn som överlag har ett sjukligt intresse för våld, vapen och kriminalitet redan från unga år. Det är dessa som slutar i kriminalitet också. Dom har inte alls spärrarna och så fort man märker detta (oftast redan på 6års) så är det dags att ta kontakt med kommunens stödfunktioner för barn. Men en normal 12åring har inga problem med nån timmes BF3.

• lol

Låt honom spela swtor ett bra spel även om det är från 16 jättekul.

Svar på tråden Barn och krigsspel