• Sibeb

Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV

Min mans 14-åriga dotter sitter en hel del framför sin dator. Hon spelar musik (som hon gärna sjunger högt till Glad), hon tjattar och skypar med sina kompisar mm.
    Jag ser det egentligen inte som ett problem att hon tillbringar den mesta av sin hemma-tid vid datorn (hon tränar mycket också och hon sköter sina läxor). Men när vi igår kom att prata om detta så sa hon "Det finns ju inget annat att göra när man är hemma" Och detta finns mig att fundera lite. När jag var 14 (på 80-talet) så hade vi ingen dator och bara 2 TV-kanaler. Vad gjorde man egentligen när man gjort sina läxor?? Och vad kan man föreslå en 14-åring idag att han/hon ska göra istället för dator /TV??

Vad gjorde ni när ni var 14 och vad gör era barn??

• Svar på tråden Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV
  • segikolan

glömde säga att min 13-åring sitter mkt vid skype, datan, det är väl sin tids sätt att umgås, jag vill o vågar inte riktigt säga om det är bra eller inte, svårt att säga man kan inte relatera till det sättet att umgås när man är uppvuxen i en helt annan tid men visst kan jag ändå tycka att dom verkar missa en del men å andra sidan vet jag inte hur bra det var o tjuvröka i källaren, busringa när man kan rocka loss i Ironforge o ladda inför en bosskväll med bästa polarna...

• Ruby01

Innan föräldrarna kom hem umgicks jag nog med kompisar, tittade på tv, sen när föräldrarna kom var det ju mat, hjälpa med disken, sedan läxor och sedan lägga sig. Har inte för mig att man hann så mycket mer? Hur länge är hon vaken? Jag menar, går man upp sju på morgonen måste man ju lägga sig innan tio i alla fall..

• Landslide
    segikolan skrev 2011-10-28 16:49:14 följande:
    Vi låg inne på rummet o läste OKEJ, FRIDA. Tittade i skolkatalogen o dregglade över vissa killar, ringde heta linjen o tjuvlyssnade o tykade oss mot andra tjejer...:)) (fan va roligt det va, vilka minnen jag får. )Vi snattade smågodis, hängde nere på "torget" o åt upp det vi snattat, tjuvrökte i källaren, var hemma hos en kille i klassen som hade video på rummet o tittade på terror på elm street, breakfast club, can.t bye me love....det var tider det....o så hånglade vi med lite killar oxå:))

Hängde vi i samma gäng?
  • Nyfiken gul

Umgicks IRL med mina kompisar - då kunde vi sitta i timmar och bara prata, skratta och fika

Man var ute med sina kompisar - hängde på fritidsgårdar och gick på dom aktiviteter som erbjöds där - tex så hade man filmkväll en gång i veckan då man visade nån aktuell film som kanske nyligen gått på bio eller liknande. Olika temakvällar var också populärt.

Skrev massor med brev till brevvänner

Satt och pysslade hemma - lyssnade på musik och sen satt man och ritade, skrev fåniga kärleksnoveller, skrev dikter osv

Hade hamster så det var en del pyssel och gos med hamstern dagligen

växte upp på 80-talet så man gjorde ju en massa "bland-band" med olika musik och sånt - det tog på den tiden en hel dag att fylla ett kasettband med favoritmusiken

Läste mycket böcker och tidningar

Oftast samlade man ju på nånting också som ju tog en del tid (brevpapper, idolbilder, suddgummin - what ever som ju skulle sorteras, bytas osv - det hade i alla fall jag själv långt upp i tonåren)

Var mycket skoldiscon och discon på fritidsgårdar - var och varannan helg

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • BuoBä

Just det, brevvänner! Jag skrev minst ett lååååångt brev i veckan.

• Toppen9

Kom på att vi älskade att baka bullar och laga enklare mat och det gjorde vi ofta när inga vuxna var i närheten

• segikolan
    Landslide skrev 2011-10-28 17:09:11 följande:
    Hängde vi i samma gäng?

haha! säkert!:))
  • Twisted

Vi hade dator tidigt hemma, så även om jag var tonåring på 80-talet så satt jag en hel del framför skärmen och spelade ;) Men jag gjorde annat också. Läste kopiösa mängder böcker, allt från Biggles till Sagan om ringen.
    Och så älskade jag att bygga med lego, även om jag som tonårstjej var tvungen att smyga med det...skyllde på att jag gjorde det för att roa lillbrorsan...
    Tittade mycket på film, och då helst samma filmer om och om igen (Mad Max, Star Trek, Stjärnornas Krig och en massa Wrestling...).
    Målade mycket. Skrev böcker som aldrig blev färdiga. Lyssnade på musik. Skrev tiggarbrev till diverse idoler. Gjorde egna tidningar. Samlade på allt mellan himmel och jord (och gör det fortfarande till makens stora förtvivlan). Och spelade in blandband naturligtvis :)))
    Hann jag med läxor? Nja...

• clna

Hemma hos oss är det också bara tvn och datan. Vi har sagt att det inte ska vara tv och data på dagarna
    när barnen kommer hem från skolan.....Men vem kan kolla? Vi säger att det finns alltid nåt att göra hemma
    om man inte har något att göra. Disk, plocka in tvätt, kör en dammsugare genom lägenheten, duka matbordet till
    middagen. Då får man stora sucken.

I den åldern var jag bara med mina kompisar. Vi fikade, tjattrade, lyssnade på musik, hängde..
    Dagens ungdomar är bara lata. De orkar knappt ringa sina kompisar, och VARFÖR ska vi vuxna komma på
    saker att göra till ungdomar/tonåringar???????   

• Skogsstjärna
    clna skrev 2011-11-02 11:32:40 följande:

Hemma hos oss är det också bara tvn och datan. Vi har sagt att det inte ska vara tv och data på dagarna
    när barnen kommer hem från skolan.....Men vem kan kolla? Vi säger att det finns alltid nåt att göra hemma
    om man inte har något att göra. Disk, plocka in tvätt, kör en dammsugare genom lägenheten, duka matbordet till
    middagen. Då får man stora sucken.

I den åldern var jag bara med mina kompisar. Vi fikade, tjattrade, lyssnade på musik, hängde..
    Dagens ungdomar är bara lata. De orkar knappt ringa sina kompisar, och VARFÖR ska vi vuxna komma på
    saker att göra till ungdomar/tonåringar???????   

Fast jag skulle också sucka om jag försökte komma på något kul att göra och fick som förslag att vika tvätt. Det
    är klart att sånt också måste göras, men det känns inte som ett roligt alternativ till att sitta vid datorn.
  • segikolan

Jag vägrar tro att dagens ungdomar är lata....jag vill minnas att vår generation blev anklagad för samma. Att stöna över att vika tvätt, hjälpa till, att promenera över soppåsen, glömma sätta på tvättmaskinen är tonåren till o det skall nog bli folk av dom oxå som det blev av oss. Inte hjälpte väl vi till med så mkt hemma, herregud dom kunde ju inte ens få tag i oss eftersom det inte ens fanns mobiler:)

• sensibel
    segikolan skrev 2011-10-28 16:49:14 följande:
    Vi låg inne på rummet o läste OKEJ, FRIDA. Tittade i skolkatalogen o dregglade över vissa killar, ringde heta linjen o tjuvlyssnade o tykade oss mot andra tjejer...:)) (fan va roligt det va, vilka minnen jag får. )Vi snattade smågodis, hängde nere på "torget" o åt upp det vi snattat, tjuvrökte i källaren, var hemma hos en kille i klassen som hade video på rummet o tittade på terror på elm street, breakfast club, can.t bye me love....det var tider det....o så hånglade vi med lite killar oxå:))

känner man igen sig i!!! hihi
  • segikolan
    sensibel skrev 2011-11-03 11:45:48 följande:
    känner man igen sig i!!! hihi

jaa herregud min 13-åring undrar vad vi gjorde i ungdomen....pass på den....
  • Bella73

Kul tråd !
    Vi hängde alltid i stora gäng, ringde heta linjen, ringde in hälsningar till lokalradion, cyklade omkring, åkte mycket rullskridskor, läste Starlet, spelade in blandband, tältade i varandras trädgårdar, mycket badande på somrarna. Många härliga minnen . Känns som igår.....fast äldsta barnet nu är tonåring.

• Visany
    Bella73 skrev 2012-01-29 01:09:30 följande:
    Kul tråd !
    Vi hängde alltid i stora gäng, ringde heta linjen, ringde in hälsningar till lokalradion, cyklade omkring, åkte mycket rullskridskor, läste Starlet, spelade in blandband, tältade i varandras trädgårdar, mycket badande på somrarna. Många härliga minnen . Känns som igår.....fast äldsta barnet nu är tonåring.
    Mysigt! Kanske för att det känns igen! :) Härliga minnen som sagt!
  • lol

Elektronik böcker nästan det enda som man kan göra näe man är 14.

• Queen152

Jag är själv 13 snart 14, och är just nu faktiskt väldigt uttråkad.
    Visst det finns tumblr, andra sociala medier, jag brukar också spela mina instrument oftast ukulele dårå, och så är väl det roligast att chatta med andra som är runt denna ålder, t ex mina internet vänner från runt hela världen. 

Det är mest att man inte har något annat  som kanske intresserar en just då, t ex som jag har det nurå. så helt enkelt, det finns MASSOR att göra om man vill... det är inte alltid man vill spela ett viss spel.

• nikk

Jag är då 14 (kille). Jag ÄLSKAR att köra pc-spel eller data spel. Men när ni säger att vi är lata tycker jag att det är för mycket. För jag kan lova mitt liv på att om ni hade en dator på 80 talet (när ni än var tonåring) så hade ni gjort samma sak. Så ni måste ta att vi tonåring inte har förändrats utan världen har det. Sen finns det hära att vi sitter för mycket men min pappa säger.så här "Du får spela hur mycket du vill bara du tränar (mitt fall badminton) och klarar av skolan så är det lugnt"

Svar på tråden Att "roa" sig som 14-åring, utan dator och TV