Varför måste en femåring kunna läsa och skriva?
Jag har förstått att jag är en dålig, ja tom på gränsen till skamligt usel, förälder eftersom jag inte benhårt försöker lära min femåring att läsa och skriva. Han har ett mycket bra utvecklat ordförråd och uttal och är fullt på det klara med hur många äpplen man har kvar om man från början har fem och sedan ger bort två till sina kompisar. Vad han däremot inte kan är att skriva eller läsa. Han kan skriva sitt förnamn och känner igen mer eller mindre alla bokstäver och kan säga vad de heter men att sätta ihop dem till ord är okänd mark. Han kan inte heller skriva några siffror alls och kan inte korrekt identifera några siffror högre än tio.
Saken är nu den att varken jag eller mamman tycker att det är särskilt viktigt att lägga energi på att lära honom detta. Tids nog, när han börjar skolan, kommer han att kunna det iaf. Jag får då höra att det är extremt viktigt att barnen kan läsa _innan_ de börjar skolan men jag kan inte riktigt förstå varför det är så. Jag kunde varken läsa eller skriva när jag började skolan och det har, faktiskt, gått rätt bra för mig ändå i livet.
Varför, frågar jag mig, är jag en dålig förälder som anser att läsa och skriva är något man lär sig i skolan och att det helt enkelt är onödigt för en femåring att lägga energi på?