• Anghammarad

Varför måste en femåring kunna läsa och skriva?

Jag har förstått att jag är en dålig, ja tom på gränsen till skamligt usel, förälder eftersom jag inte benhårt försöker lära min femåring att läsa och skriva. Han har ett mycket bra utvecklat ordförråd och uttal och är fullt på det klara med hur många äpplen man har kvar om man från början har fem och sedan ger bort två till sina kompisar. Vad han däremot inte kan är att skriva eller läsa. Han kan skriva sitt förnamn och känner igen mer eller mindre alla bokstäver och kan säga vad de heter men att sätta ihop dem till ord är okänd mark. Han kan inte heller skriva några siffror alls och kan inte korrekt identifera några siffror högre än tio.

Saken är nu den att varken jag eller mamman tycker att det är särskilt viktigt att lägga energi på att lära honom detta. Tids nog, när han börjar skolan,  kommer han att kunna det iaf. Jag får då höra att det är extremt viktigt att barnen kan läsa _innan_ de börjar skolan men jag kan inte riktigt förstå varför det är så. Jag kunde varken läsa eller skriva när jag började skolan  och det har, faktiskt, gått rätt bra för mig ändå i livet.

Varför, frågar jag mig, är jag en dålig förälder som anser att läsa och skriva är något man lär sig i skolan och att det helt enkelt är onödigt för en femåring  att lägga energi på?

• Svar på tråden Varför måste en femåring kunna läsa och skriva?
  • Babyystar

Jag ser absolut inget fel i att en 5åring inte kan läsa eller skriva, inget konstigt alls.
    Däremot finns det barn i den åldern som gärna själva vill lära sig och då tycker jag inte man ska hindra dom.

• Girlinthecity

En 5-åring måste inte varken skriva eller läsa, men när våra barn har visat intresse för siffror och bokstäver har vi naturligtvis uppmuntrat det. Man kan väldigt lätt få in det i vardagen utan att tvinga fram det. Jag har aldrig kännt att vi lagt energi på det, det har bara kommit naturligt.

• bustjejen

Vem är det som har sagt att din femåring måste kunna läsa och skriva?

Sluta att jämföra ditt barn med andra, så slipper du det bekymret. Barnen lär sig läsa och skriva när de börjar skolan. Vissa barn lär sig tidigare och vissa lär sig när de blir lite större. Det är bara att slappna av och inse att vi alla är olika.

• Anghammarad
    bustjejen skrev 2011-10-27 10:11:32 följande:
    Vissa barn lär sig tidigare och vissa lär sig när de blir lite större.
    Fast saken är ju den att det förväntas att barnet i princip skall kunna läsa redan när de börjar skolan. "För att inte halka efter" som det heter.
  • Girlinthecity
    Anghammarad skrev 2011-10-27 10:16:13 följande:
    Fast saken är ju den att det förväntas att barnet i princip skall kunna läsa redan när de börjar skolan. "För att inte halka efter" som det heter.

Av vem förväntas det?
  • bustjejen
    Anghammarad skrev 2011-10-27 10:16:13 följande:
    Det känner jag inte alls till!
    Ingen av mina barn har förväntats kunna läsa när de börjar skolan. Min yngsta går i förskoleklass, och det är 2-3 elever i hennes klass som kan läsa lite grann, och då pratar vi väldigt lättlästa böcker.
  • Jennilie

De lär sig läsa i 1an sen lär de sig bokstäverna i förskoleklassen och hur bokstäverna låter så det blir enklare för dem att lära sig.
    Va e de för nöt som sagt att en 5åring måste kunna?

• Linda b1986

Kommer nog försöka lära min dotter läsa och räkna innan hon börjar skolan så hon redan från början känner självförtroende i skolan. Men ser inget fel i att man inte gör det. Dotter går montessoriförskola så där lär dom sig detta. Hon är 2 1/2 och kan räkna lite lätt samt känna igen sitt namn och släktingars namn.

Tycker det är bra att man "fångar upp" intresset för det är som ett tåg som åker förbi, "missar" man läståget kanske det dröjer innan de kommer förbi igen och de blir intresserade igen.

• Kreolskan

Äsch! Han lär sig i skolan, om inte självmant förr. Det behöver inte vara så hysteriskt. Känns han som att han har alla förutsättningar att lära sig så kommer han inte att ha några problem. Om hans intresse är på annat håll just nu så låt honom vara som han är. Barns privilegium innan skolapparaten drar igång!

• ladysoul77

Jag har också tänkt lite på det.. Jag kunde inte läsa och skriva då jag började skolan. Å andra sidan gick jag aldrig på förskola och min mamma hade nog annat att stå i än att sitta och "plugga" med mig. Vår dotter på 4 år frågar mycket om bokstäver och hon kan snart alla men jag har inte tagit initiativet, det har hon gjort själv, mycket på grund av dagis tror jag. 

• Taamlin

Kan vara förändrat från när jag gick i skolan på 80-talet, men då var det snarare ett tvärtomproblem att jag kunde läsa och skriva som 3-åring. Fick ägna hela första året i skolan som 7-åring åt att invänta mina andra kompisar i klassen som inte hade "knäckt koden" ännu och jag sågs lite som ett problem i klassrummet eftersom jag "redan" kunde läsa när jag började skolan. Fick ofta sitta själv i ett hörn och läsa en bok under tiden som resten av klassen ljudade sig igenom ABC-boken.

Merry meet and blessed be!
Svar på tråden Varför måste en femåring kunna läsa och skriva?