• missk79

Går ALLA barn på fritis numera?

Lyssnar på P1-morgons reportage om fritis från morgonen. Hör att verksamheten ska vara pedagogisk enligt den nya skollagen.Men hur går det ihop med att fritis väl inte är en obligatorisk verksamhet?

Jag gick i lågstadiet i slutet av 1980-talet och gick aldrig på fritis utan direkt hem efter skolan. Hur vanligt är det idag? Om mamma började jobba tidigt så åt jag frukost själv hemma, klarar inte åttaåringar det idag?

Jag tycker personligen att man bör lägga allt krut på skolan som är till för alla. Om vissa barn inte klarar sig själva efter skolans slut är det såklart bra att fritis finns. Men det känns märkligt att det ska klassas som en pedagogisk verksamhet som då alltså inte blir till för alla.

Så tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Går ALLA barn på fritis numera?
  • baby81

Fritids har varit en pedagogisk verksamhet länge nu, ändras inte nu med Lgr 11. Man jobbar utifrån värdegrunden, mycket med det sociala så har det varit enda sen 1994. När jag jobbade i fritidsverksamheten jobbade vi ett år med praktisk matematik, inget vid hade varje dag men då och då. Jag tycker det är bra att det är pedagogisk personal som jobbat med barnen under eftermiddagstid. De tar vid där vi lärare slutade. Det va någon som skrev att fritids är bara till skolår 4, det är fel. Alla barn har rätt att vara på fritids till de är 12 år, fast många slutar tidigare.

• cicci85
    Mikesh skrev 2011-10-25 12:00:28 följande:
    Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta ett yrke som gör att mina barn måste va på fritids. Visst jag jobbar i värden som undersköterska. Men behöver inte jobba längre än till 4 endå... Och ja det är en fördel att vara man i detta yrke man har en del fördelar.

Jo, det finns ju mycket halvtidsjobb som uska. men om du jobbar till 4 måste väl ungarna vara på fritids? jag skulle kunna jobba 9-13 och min unge skulle slippa fritids. Blir inte många kronor!
  • Mikesh

Självklart kostar fritids.. Innan jag blev undersköterska så jobbade jag som fritidsledare hade vi inte haft klubbverksamheten på dagen. Så hade vi inte haft råd att hålla öppet för dom äldre på kvällarna... Vår huvud inkomst va just klubb verksamheten.

• Jenna Dark
    baby81 skrev 2011-10-25 12:02:10 följande:
    Fritids har varit en pedagogisk verksamhet länge nu, ändras inte nu med Lgr 11. Man jobbar utifrån värdegrunden, mycket med det sociala så har det varit enda sen 1994. När jag jobbade i fritidsverksamheten jobbade vi ett år med praktisk matematik, inget vid hade varje dag men då och då. Jag tycker det är bra att det är pedagogisk personal som jobbat med barnen under eftermiddagstid. De tar vid där vi lärare slutade. Det va någon som skrev att fritids är bara till skolår 4, det är fel. Alla barn har rätt att vara på fritids till de är 12 år, fast många slutar tidigare.
    det beror väl på vilket fritids, i vilken kommun, barnen bor i....här (sthlm innerstan) får barnen gå gratis men endast till årskurs 4, eftersom det är många som ska få plats...
    och att de håller på med matte efter skoltiden har jag aldrig hört, men som sagt var...det där beror nog på vilket fritids och VAR i landet vi bor..... 
    karma is a bitch if you are....
  • Mikesh

Jag jobbar heltid.. 100 tjänst. Jag e man o dom vill inte bli av med oss.. Senare i tiden menar du nu använder jag inte fritids utan dagis. När det blir aktuellt med "fritids" så kommer det inte hända endå. Då hämtar sonens farmor honom och har honom på sitt jobb.. Antingen så ska han va med mig eller henne. Inte ifrån sin familj många timmar per dag.. Kanske ännu en fördel med att va man? Slutar min son kl 2 så kan jag hämta han så får han va med mig på jobb hela dagen om jag vill. Jobbar på demens avdelning

• cicci85
    Mikesh skrev 2011-10-25 12:09:12 följande:
    Jag jobbar heltid.. 100 tjänst. Jag e man o dom vill inte bli av med oss.. Senare i tiden menar du nu använder jag inte fritids utan dagis. När det blir aktuellt med "fritids" så kommer det inte hända endå. Då hämtar sonens farmor honom och har honom på sitt jobb.. Antingen så ska han va med mig eller henne. Inte ifrån sin familj många timmar per dag.. Kanske ännu en fördel med att va man? Slutar min son kl 2 så kan jag hämta han så får han va med mig på jobb hela dagen om jag vill. Jobbar på demens avdelning
    Och det är lämplig miljö för ungen att hänga på ett demensboende hela eftermiddagen? Jag låter hellre mina ungar vara på fritids med sina kompisar är med på jobbet. 

Är det bara du som är man som får ta med barnet på jobbet eller vad menar du??

Hur kommer det sig att du tycker att det är okej att ha barnen på förskolan men inte på fritids?   
  • Majsan70
    MammaPappaBarn skrev 2011-10-25 11:58:23 följande:
    Fritids är inte öppet för alla. Om ena föräldern är f-ledig får inte barnet gå.
    Det beror på vart du bor i landet!
  • Mikesh

Jag syftar ju dock på barnen som går i skolan sen på fritids till 5-6 tiden. Jag tycker synd om dom barnen... Det är ingen dålig omgivning med dementa människor.. Hur trevliga o vänliga som helst.

• cicci85
    Mikesh skrev 2011-10-25 12:15:49 följande:
    Jag syftar ju dock på barnen som går i skolan sen på fritids till 5-6 tiden. Jag tycker synd om dom barnen... Det är ingen dålig omgivning med dementa människor.. Hur trevliga o vänliga som helst.
    Jag har oxå jobbat med dementa och alla är inte trevliga och vänliga När jag va liten var jag alltid med mamma på jobbet, LSS-boende, för att slippa gå på dagis. Jag jobbar på samma ställe nu och ibland är lediga skolbarn med på jobbet, bra att möjligheten finns
  • salta katten

Celma snow -> har du barn på fritids? Jag bor också i Stockholm och betalar varje månad en avgift till Sthlm Stad. När jag var liten så gick inte heller alla barn på fritis, nu gör iaf alla det på min sons avdelning en del till 18 och andra till 14. Alla har rätt till det oavsett arbete, arbetslös eller föräldraledighet här.

• Tant Green

Jag gick inte på fritids själv men min dotter gör det, förskoleklassen slutar sin dag kl.12.40 så det blir ju rätt mycket fritids-tid. Jag tror att alla i hennes klass (och även 1:orna) går på fritids, de som har föräldrar som är föräldralediga får vara där till kl.15. Alla lärare jobbar på fritids också, i olika utsträckning.

Jag tycker verkligen att det funkar utmärkt, och kompletterar skolan på ett bra sätt. De har bra (frivilliga) aktiviteter som musik, dans, drama och målning, så man "slipper" stressa iväg och göra sånt efter skolan. Och jag tycker att det blir en väldigt trevlig stämning när alla är välkomna till fritids, och man inte bara ser det som barnpassning för dem som absolut måste vara där. 

840 kr/månad betalar vi för fritids, och det är värt varenda öre! 

• Mikesh

Dom är alla trevliga om man bemöter dom på rätt sätt :) , när man jobbar med det så känner man av stämningen :)

• Jenna Dark

Japp, jag har barnpå fritids. Betalar inget extra då skolavg är gratis och 30 timmar i v är gratis, eller kanske var det 25. Hur som helst så har jag mitt barn till kl 16 på fritids, ca 1-1,5 h efter skoltid på fritids. Men avgifter för förskola tex har ett maxbelopp, vilket inte fanns på 80-talet, det var det jag menade med "förr" då var det svindyrt om man hade föräldrar med mycket hög inkomst. Idag betalar man alltså ett maxbelopp vilket gör att fler har råd att ha barn på fritids så att de själva kan göra karriär eller vad ni nu gör på er arbetsplats.
    Har dock kollat upp en sak, fritids finns t.o.m barnet fyller 13 om föräldrar vill, vilket jag trodde hade slopats,så fel hade jag där.

Till alla er som väljer att inte ha barnen på fritids, det ät nog ingen större förlust, det är inte mycket viktiga saker de får lära sig på fritids, inte där avhoppade gymnasieelever går och drar benen efter sig iaf....( skrivs med glimten i ögat, jag är säker på att just dina pedagoger på ditt barns fritids är urtoppen och älskar barnen sitt jobb.....suck)

• Punkster

Självklart är fritids en pedagogisk verksamhet och självklart ska det läggas krut även där! Lärande sker även på fritids, även fast barnen inte sitter stilla i ett klassrum och lyssnar på någon som babblar framme vid tavlan Flört

Jag jobbar på fritids och de flesta barnen på skolan där jag jobbar (iaf upp till åk fyra) går på fritids. Visst, det är inte obligatoriskt men det är ju inte förskolan heller. Och det är ju minsann en skolform?

Jag som fritidspedagog blir lite småsur på hur folk ser på vårt yrke. Vi leker lite med barnen och dricker kaffe mellan varven. Vad folk tenderar att glömma är att även fritids har styrdokument, mål för verksamheten och ska drivas av pedagogiskt utbildad personal som ska utvärdera verksamheten efter högt uppsatta mål. Vi gör ett minst lika viktigt arbete som lärare och förskollärare. 

• salta katten

Mitt barns fritids är toppen, jättebra pedagoger och de har en bra verksamhet. Men jag tycker fortfarande att det är konstigt att du celma snow har gratis barnomsorg och jag betalar 840 kr/månad för cirka 8 - 10 timmar per vecka när vi bor i samma stad

• Noran
    Mikesh skrev 2011-10-25 12:00:28 följande:
    Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta ett yrke som gör att mina barn måste va på fritids. Visst jag jobbar i värden som undersköterska. Men behöver inte jobba längre än till 4 endå... Och ja det är en fördel att vara man i detta yrke man har en del fördelar.
    Här slutar skolan klockan 13.40. Alla utom ett går på fritids, men de flesta blir hämtade innan 4.
  • vita stenen

Men förskolan är inte heller obligatorisk, ska vi sluta ha pedagogisk verksamhet där också då eller eftersom inte alla barn går i förskolan?

Vi betalar för fritids och vill gärna att det är någon form av pedagogisk verksamhet som vi betalar för. Här hos oss är det mycket bra fritidsaktivitete. Och nästan alla barn går på fritids, de enda som inte går är de som har föräldralediga föräldrar.

• Tuffen
    Punkster skrev 2011-10-25 19:01:52 följande:
    Självklart är fritids en pedagogisk verksamhet och självklart ska det läggas krut även där! Lärande sker även på fritids, även fast barnen inte sitter stilla i ett klassrum och lyssnar på någon som babblar framme vid tavlan Flört

Jag jobbar på fritids och de flesta barnen på skolan där jag jobbar (iaf upp till åk fyra) går på fritids. Visst, det är inte obligatoriskt men det är ju inte förskolan heller. Och det är ju minsann en skolform?

Jag som fritidspedagog blir lite småsur på hur folk ser på vårt yrke. Vi leker lite med barnen och dricker kaffe mellan varven. Vad folk tenderar att glömma är att även fritids har styrdokument, mål för verksamheten och ska drivas av pedagogiskt utbildad personal som ska utvärdera verksamheten efter högt uppsatta mål. Vi gör ett minst lika viktigt arbete som lärare och förskollärare. 
    Fast det finns ju fritids där personalen är just så. De dricker kaffe och bara vaktar barnen. Trist. 
Svar på tråden Går ALLA barn på fritis numera?